محراب چوبی مسجد جامع ابیانه با قدمت هزار ساله

خبرگزاری شبستان:عضو شورای اسلامی روستای ابیانه گفت:قدمت محراب و منبر چوبی مسجد جامعه این روستا مزیّن به خط کوفی به هزار سال قبل برمی گردد.

محمد حسین ابیانه، عضو شورای اسلامی روستای ابیانه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اصفهان گفت: ابیانه میراثی هزار ساله و موزه ای با یادگارهای تاریخ ایران از عصر کهن تا به امروز است که لباس و زبان محلی، معماری، شرایط اقلیمی با دو خاک سرخ و زرد رنگ، آثار تاریخی و آیین های سنتی و مذهبی عزاداری این روستای گواهی محکم بر این ادعاست.

وی با تاکید بر اینکه بازدید از این روستا، گردشگر را به سیر و سفر در فرهنگ و تمدن ایران زمین دعوت می کند، افزود: حدود 150 در چوبی ار جنس درخت گردو و چنار با قدمت 600 تا 800 ساله ، محراب و منبر قدیمی و تاریخی تمام چوب مسجد جامع مزین به خط کوفی با قدمت هزار ساله، چهارطاقی آتشکده هارپاک، آب انبار ناره، مسجد پرزله متعلق به عصر ایلخانی، آسیاب آبی، قلعه پالاهومونه، ساباط ها و خانه های چهارصفه از جمله شاخص های تاریخی این روستاست.


به گفته وی، ابیانه سیر تکاملی یک جامعه سنتی و زیستگاه مربوطه در تاریخ را به نمایش می‌گذارد و جلوه ای فاخر در دامنه قرمز رنگ کوه کرکس است که شکل ظاهری این روستا،معماری تاریخی منازل آن و کوچه های پلکانی آن دارای جذابیت ویژه ای برای گردشگر است.

این عضو شورای اسلامی روستای ابیانه تصریح کرد: بیش از 25 درصد از واژه های ابیانه ای از زبان پهلوی ریشه می گیرد و قدمت این روستا به زمان ساسانیان برمی گردد.

ابیانه، گویش محلی ابیانه را اصیل ترین گویش در کشور دانست و بیان داشت: این گویش برگرفته از زبان دری است که بیانگر غنی بودن فرهنگ و تمدن در این روستاست.

وی، اسکلت کاملا چوبی و قابل انعطاف در برابر زلزله را از ویژگی های خانه های مسکونی ابیانه و معماری مستحکم و تاریخی این خانه ها و هویت اصلی این روستای زیبا عنوان کرد و گفت: ابیانه روستایی بکر و دست نخورده که بافت معماری آن با ترکیب احجام از خشت، گل، آجر و تیر چوبی تشکیل شده است.

وی، دو نوع خاک قرمز و زردرنگ این روستا را یادآور شد و گفت: از خاک قرمز رنگ برای فضای بیرونی خانه ها و از خاک رزدرنگ در فضای داخلی استفاده می شود.

عضو شورای روستای ابیانه اظهارداشت: معماری ابیانه معماری برونگراست که سقف های چوبی، ایوان ها و درهای منقش و پنجره های مشبک و اورسی نشانگر هماهنگی در معماری این روستاست.

ابیانه، وجود آپارتمان نشینی با حق مالکیت مجزا از 700 سال قبل در ابیانه را یادآورشد و گفت: حفظ هویت و اصالت فرهنگ و تمدن ابیانه توسط اهالی، تنظیم خانواده و ارزش گذاری آنها به علم و دانش از قدیم الایام تاکنون از دیگر ویژگی های برجسته مردم روستای ابیانه است.

وی مراسم نخل برداری و جق جقه زنی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی را از معروف ترین آئین های سنی مذهبی ابیانه عنوان کرد و گفت: ابیانه ای ها با تعصب خاص برای حفط آداب و رسوم سنتی خود، از سراسر کشور در این مراسم شرکت می کنند.

ابیانه با اشاره به تاسیس دبستان این روستا افزود: حدود یک هزار نفر از اهالی ابیانه طی این 66 سال در این دبستان تحصیل کردند که در آینده ای نزدیک با اعلام فراخوانی گردهمایی دانش آموزان گذشته این دبستان را خواهیم داشت.

وی در پایان چاپ ماهنامه اجتماعی اقتصادی و فرهنگی ویژه ابیانه با عنوان" گوهر سبز"را از اقدامات فرهنگی انجمن خانه مردم ابیانه ذکر کرد و گفت: تاکنون بیش از 50 شماره این ماهنامه به چاپ رسیده است.
 

پایان پیام/

کد خبر 334564

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha