احیا میراث فرهنگی در روستاها سبب کاهش مهاجرت می شود

خبرگزاری شبستان: سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: حفظ واحیاء میراث فرهنگی و رونق صنایع دستی در روستاها سبب کاهش مهاجرت از روستا به شهر می شود.

سید محسن رحمتی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک گفت:‌ چهار روستا شامل روستای آهودر شهرستان آشتیان، انجدان وهزاوه در اراک، وفس در کمیجان به عنوان روستای هدف گردشگری در جلسه کمیته تدوین سند روستایی استان مرکزی تصویب شده است.


وی افزود: بر اساس هدفگذاری ها تا پایان برنامه پنجم توسعه، اهداف توسعه پایدار باید در چهار روستای هدف گردشگری مصوب اجرا شود و در سنوات آتی برنامه ریزی برای سایر روستاهای استان انجام خواهد شد.


رحمتی اظهار کرد: تاکنون 800 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که 185 مورد از این آثار در مناطق شهری و 615 اثر در نقاط روستایی استان واقع شده است.


سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی ادامه داد: صنایع دستی به عنوان یکی از عوامل موثر دراشتغالزایی و درآمدزایی در روستاها مطرح است و درحال حاضر 105 رشته هنرهای سنتی مناطق روستایی تحت پوشش است.
 

رحمتی، انجام مطالعات پایه امکان سنجی، تعیین وسعت مناطق، اقدامات فرهنگی نظیر جشنواره ها و نمایشگاه های صنایع دستی و معنوی و تقویت امکانات رفاهی، مرمت آثار ثبتی تاریخی و مذهبی و مستند سازی را از جمله اقدامات انجام شده برای این چهار روستای هدف گردشگری عنوان کرد.


سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی افزود: وجود بیش از نیمی از آثار ثبت شده، بافت های با ارزش تاریخی و جاذبه های تاریخی استان در روستاها، وجود تاسیسات گردشگری در حاشیه آثار طبیعی و تاریخی روستاها(کمپینگ گردشگری روستای وفس)، وجود خانه های استیجاری(مسافرکاشانه) در بعضی روستاها، وجود پیشینه و آثار مفاخر علمی، فرهنگی و مذهبی در برخی از روستاهای استان، موقعیت ممتاز استراتژیکی استان به واسطه قرار گیری در مسیر ارتباطی شمال- جنوب و غرب - شرق کشور، تنوع اقلیمی و در نتیجه تنوع تولیدات کشاورزی ، دامی، صنایع دستی و تبدیلی در سطح روستاهای استان، برخورداری روستاهای استان از جاذبه های گردشگری مذهبی، تاریخی و طبیعی از نقاط قوت در حوزه های عمرانی، اشتغال، فرهنگی و اجتماعی روستاهای استان به شمار می رود.


گفتنی است، بر اساس سرشماری سال 90 ، از یک میلیون و 413 هزار و 956 نفر جمعیت استان مرکزی 368هزار و 958نفر معادل 31 درصد در روستاها زندگی می کنند.


پایان پیام/

کد خبر 335626

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha