پنج نمایش از خوزستان در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد

خبرگزاری شبستان: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، با اشاره به برگزاری سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، اظهار داشت: پنج نمایش از خوزستان در بخش های اصلی این جشنواره حضور دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اهواز، حجت الاسلام سید لطف الله سپهر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، امروز(6 بهمن) در نشست خبری پیرامون برگزاری جشنواره تئاتر فجر، گفت: همه ساله، همزمان با سالروز ایام دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی، جشنواره تئاتر فجر در تهران و برخی استان ها برگزار می شود.

 

وی با بیان اینکه این جشنواره یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین رویدادهای هنری جهت ارزیابی توانمندی تئاتر کشور است، تصریح کرد: سی و دومین جشنواره تئاتر فجر، این جشنواره در آیتم هایی همچون چشم انداز تئاتر ایران در سال 92، مرور تئاتر ایران در سال 92، تئاتر نسل نو، برگزیدگان مناطق، تئاتر بین ‌الملل، تازه ‌های تئاتر ایران برگزار می شود.

 

وی با بیان اینکه امسال نیز برای نخستین بار در تئاتر خوزستان، پنج نمایش در دو بخش صحنه ای و خیابانی به سی و دومین جشنواره تئاتر فجر راه یافته، اضافه کرد: نمایش «پرسه در لابه لای فریم های به هم چسبیده روی تایم لاین» برگزیده جشنواره تئاتر دفاع مقدس به نویسندگی حسین حق جو و کارگردانی مجتبی رستمی فر از اهواز از جمله این نمایش هاست.

 

حجت الاسلام سپهر، با اشاره به اینکه نمایش «عالیه» کاری از عبدالرضا سواعدی از آبادان دیگر نمیانده خوزستان در جشنواره تئاتر فجر است، افزود: همچنین نمایش «شلب» برگزیده جشنواره تئاتر خوزستان و مناطق کشور، با موضوع دفاع مقدس و پاسداشت ارزش ‌های دینی و ملی به نویسندگی حسین ذوالفقاری و کارگردانی فؤاد رابحی از خرمشهر به این جشنواره راه یافت.

 

وی عنوان کرد: نمایش «بنگ بهیگ» با موضوع بومی، برگزیده جشنواره تئاتر مریوان، کاری از علی قاضی از مسجد سلیمان و «گلادیاتور» با موضوع دفاع مقدس، منتخب جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان، به نویسندگی مصطفی بوعذار و کارگردانی «معصومه عموری» از اهواز از دیگر نمایش های راه یافته به جشنواره فجر از خوزستان است.

 

وی با بیان اینکه نمایش های «پرسه در لابه لای فریم های به هم چسبیده روی تایم لاین» (29 دی) و «شلب» (28 دی) در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر تهران به روی صحنه رفتند، عنوان کرد: نمایش های «عالیه»، «بنگ بهیگ» و «گلادیاتور» از (5 تا 11بهمن) در تالار هنر، محوطه تئاتر شهر و باغ هنر تهران به اجرا در می آیند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، با بیان اینکه در استان خوزستان نیز «شطرنج با ماشین قیامت» کار شاهین صیادی نیز در منطقه آزاد اروند اجرا شد، خاطر نشان کرد: همچنین نمایش های «رابینسون کروزوئه» کار علیرضا کوشک جلالی و «رضا» کار گروهی تئاتر قم به ترتیب در شهرهای اهواز و اندیمشک به صحنه می‌روند.

 

وی با اشاره به اینکه تئاتر استان خوزستان در سطح کشور به لحاظ جمعیت و شناسنامه دار بودن گروه ها، بعد از تهران در رتبه دوم قرار دارد، تأکید کرد: سالانه به طور میانگین 700 اجرای تئاتر و جشنواره های تئاتر بسیاری در سطح استان برگزار می شود و از 154 گروه نمایش استان خوزستان، 54 گروه شناسنامه دار و دارای پروانه هستند.

 

وی با بیان اینکه در خوزستان به جز شهرستان اهواز، به لحاظ فضای فرهنگی و هنری و نیروی انسانی هنرمند هیچ گونه کمبودی نداریم، یاد آور شد: تئاتر خوزستان حقیقتاً بیشترین پویایی را در سطح کشور دارد و بیش از 40 سال است که این هنر در استان اجرا می شود، اما متأسفانه عده ای ناسپاسی می کنند و دوست دارند که در این عرصه عقده گشایی بکنند.

 

حجت الاسلام سپهر، با بیان اینکه آمادگی این را داریم که هر ماه یک جشنواره تئاتر را در خوزستان برگزار کنیم، ادامه داد: متأسفانه به دلیل شرایط اقتصادی موجود و تقاضای گروه های فرهنگی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلای توانایی برآورده کردن سقف احتیاجات آنان را ندارد ولی اگر وزارت فرهنگ، اعتبارات فرهنگی را تأمین کند می توان به این هدف دست یافت.

 

پایان پیام/

کد خبر 336328

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha