خاطرات مرحوم حاج سید علی اکبر ابوترابی در جشنواره تئاتر فجر

خبرگزاری شبستان: جدید ترین نمایشنامه عبدالحی شماسی ، درام نویس و مدرس تئاتر با عنوان "من زنده ام" در سی و دومین جشنواره تئاتر فجر نمایشنامه خوانی می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، این نمایشنامه که بر اساس خاطرات مرحوم حاج سید علی اکبر ابوترابی نوشته شده با کارگردانی مژده ساعی در روز جمعه 11 بهمن در کارگاه نمایش خوانده می شود.


این نمایشنامه بازگو کننده اتفاقات و رویدادهایی ست که برای حاج سید علی اکبر ابوترابی که او را سید آزادگان می خوانند دردوران اسارت در اردوگاه عراق پیش آمده است.


مژده ساعی کارگردان این نمایشنامه خوانی توضیح داد: داستان نمایشنامه "من زنده ام" در یک اردوگاه و تنها در یک فضا اتفاق می افتد. در نگاه اول نمایشی رئالیستی به نظرمی رسد اما در ادامه می بینیم که فضای اکسپرسیون از دل فضایی رئال متولد می شود.


وی ادامه داد: متن اولیه "من زنده ام" در ابتدا حدود نود صفحه به همراه 50 شخصیت بود که به دلیل کمبود زمان و نبود مکان مناسب برای اجرا در جشنواره خلاصه شده و تمام 50 شخصیت را 12 بازیگر خوانش می کنند.


این نمایشنامه با بازی علی یعقوب زاده ، مالک حدپور سراج، مرجان بنی سعید، پیمان غریب پناه ، بهنام قربانی و بهرام سروری نژاد و ... اجرا می شود.


کارگردان این نمایشنامه خوانی ابراز امیدواری کرد: با توجه به اینکه نمایشنامه "من زنده ام" تنها اثر راه یافته به بخش نمایشنامه خوانی سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر است و برای اولین بار در این جشنواره معرفی و خوانش می شود، امیدوارم که با استقبال خوب مخاطبان و توجه و عنایت مسئولان روبرو شود.

 

نمایشنامه "من زنده ام" نوشته عبدالحی شماسی با کارگردانی مژده ساعی ، تنها یک اجرا در ساعت 16:30 جمعه 11 بهمن در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر خواهد داشت.


کارگردان "بذار یه امشب بگذره":نگاه جامع به موضوع مقاومت در اثری اجتماعی داریم


مریم فتحی یکی از دو کارگردان نمایش "بذار یه امشب بگذره" معتقد است زیرساخت و نگاه جامع به موضوع مقاومت در یک نمایش با مضمون اجتماعی باعث موفقیت این نمایش بوده است.


فتحی گفت : در این نمایش "نگاه ارزشی به حضور مادر"، "ارتباط بین اعضا یک خانواده" در بستر خانواده یک شهید و در زمان حال اتفاق می‌فتد.


این کارگردان تئاتر با تاکید بر اینکه موضوع دفاع مقدس یکی از علایق‌اش در تئاتر است گفت: به شخصه اعتقادی به تفکیک ارزشی و غیر ارزشی آثار نمایشی ندارم.از دید من هر چیزی که با هویت ایرانی ما انطباق داشته باشد یک کار ارزشی است.حال این کار می‌خواهد نمایش آیینی و سنتی باشد یا اجتماعی باشد.
فتحی حضور نمایش‌اش در جشنواره تئاتر فجر را اتفاقی مثبت برای خودش ارزیابی کرده و افزود:وقتی تمرین این کار را شروع کردیم،عهد بستیم که هدف تمرین حضور در فجر باشد و امروز از اینکه به هدف رسیده‌ام خوشحالم.


وی نمایش‌اش را در مواجه با مخاطب موفق دانست و گفت:در اجرای جشنواره مقاومت، تماشاگرانی از تمامی گروه‌های سنی داشتیم و کار ارتباطی خوبی با مخاطب برقرار کرده‌بود. نمایش ما مخاطب خاص ندارد یک اثر ایرانی و برآمده از زندگی تک‌ تک آدم‌هاست.


نمایش "بذار یه امشب بگذره" که در جشنواره تئاتر مقاومت در بخش‌های بازیگری،متن و کارگردانی جایزه گرفته روز دوشنبه 7بهمن در تالار سایه دو اجرا در ساعت‌های 17و19 انجام می‌دهد.


نمایش "کافه باله" بدون دیالوگ اجرا می‌شود


نمایش"کافه باله" محصول کشور فرانسه روزهای سه شنبه و چهار شنبه 8 و 9 بهمن ماه در جشنواره تئاتر فجر به صحنه می‌رود. این نمایش کار گروهی کمپانی هرم فرانسه است که در بخش مسابقه بین‌الملل سی و دومین جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌شود.


در این پروِه نمایشی، امیلی بل باراکا به عنوان دستیارحرکات موزون و رودی تارس، تونی بارون، مصطفی ریداویی،کوچی فواد، یوسف بل باراکا، جمل فروچه به عنوان بازیگر حضور دارند.
نمایش«کافه باله» اثری بی دیالوگ است که مبتنی بر حرکات بدنی بازیگران و نوعی تئاتر فیزیکال و بدنی است.


این نمایش که مدت زمان آن 55 دقیقه است، با ریتمی تند اجرا می‌شود. در اجرای این اثر نمایشی بهاران بنی احمدی به عنوان دعوت کننده گروه و مجری طرح و محمد قدس به عنوان تهیه کننده همکاری دارند.


کمپانی هرم در سال 1999 در محله پتی مارسی تشکیل شد. اولین نمایش آنها به نام "سلول ها" (2001) در نشست بین المللی رقص شهرلا ویلت جایزه برد. کافه باله برای گروه موفقیت واقعی در جشنواره آوینیون در سال 2013 به ارمغان آورد.

 

نمایش«کافه باله» روزهای یاد شده در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود. این اثر نمایشی به دلیل پر انرژی بودنش، در هر روز فقط یک نوبت اجرا دارد که راس ساعت 18 انجام می‌شود.


دکتر ناصر بخت:انتخاب طرح ها با تنوع تعاریف در تئاتر خیابانی منطبق است


عضو هیات انتخاب طرح‌های بخش تئاتر خیبانی پیشنهاد داد عنوان تئاتر خیابانی در ایران به تئاتر بیرون از صحنه تغییر کند.دکتر ناصر بخت عضو هیات انتخاب طرح‌های بخش خیابانی گفت:عنوان تئاتر خیابانی سوتفاهم برانگیز است.تنوع تعاریف در این گونه نمایشی که از سال‌های ابتدایی شکل‌گیری جشنواره فجر ایجاد شده، رویکردهای متفاوت اجرایی را شامل می‌شود که به اعتقاد من باید عنوان این بخش را به تئاتر بیرونی،تئاتر بیرون از صحنه‌های متعارف تئاتر تغییرداد.


وی در ادامه گفت: بخشی از طرح‌‌های این بخش تئاتر محیطی هستند و بخش اندکی در تعریف تئاتر خیابانی که نمونه‌های آن را در تئاتر لحظه،شورایی و معترض می‌بینیم می‌گنجند.اما تعداد بیشتری ازآثار تئاترهایی هستند که به میان مردم آورده شده‌اند.


وی چگونگی انتخاب طرح‌های این بخش را میانگین امتیازهایی که هیات انتخاب متشکل از ناصربخت، حامد شقاقیان و شهرام نوشیر به طرح‌های پیشنهاد شده داده بودند بیان کرد و افزود: به اعتقاد من باید بعد از امتیازدهی نیز یک جلسه هماهنگی می‌داشتیم تا اطلاعات و نظراتمان را بیان می‌کردیم در این صورت بسیاری از ابهامات طی بحث و گفتگو رفع می‌شد و علاوه بر استانداردهای موجود،روشی علمی‌تر در انتخاب شکل می گیرد. نقد نتیجه نیست بلکه پیشنهاد من برای بهتر شدن کار است.


وی با اشاره به معیارهای متنوع انتخاب نمایش‌های خیابانی گفت: هیات انتخاب باید همه‌گونه نمایش را در نظر داشته‌ باشد و در چنین جشنواره بزرگی که فعالیت یک ساله هنرمندان فعال به اجرا درمی‌آید به انواع دیدگاه‌ها فرصت دیده‌شدن بدهد.


دکتر ناصربخت در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: وقتی در هر شاخه هنری افراد پی‌گیر و فعال وجود دارد دیگر مراحل انتخاب متن و گزینش کارآمد نیست.


وی تاکید کرد: نباید برخی را در این مراحل از فعالیت محروم کرد.وقتی 700متن صحنه‌ای و نزدیک به 300 طرح خیابانی به جشنواره می‌‌آیند رد کردن متن پیش از تولید درست نیست.شاید صد متن ضعیف باشد اما با رشد علمی تئاتر و افزایش دانش‌آموختگان آن می‌توان حدس زد که تعداد بیشتری از آثار متوسط به بالا بوده‌اند.

 

دکتر ناصر بخت تکمیل متن در جریان تمرین و اجرا را یکی از واقعیت‌های تئاتر معرفی کرد که ضرورت تغییر در شیوه انتخاب را الزامی می‌کند و ادامه داد: هنوز پیشنهادی برای این تغییر ندارم.باید یک گروه کارشناسی این مسیر را بازنگری کرده و پیشنهاد‌هایی را ارائه بدهد.


شباهت سه کارگردان سینما و تئاتر از دید یک هنرمند کره جنوبی


هنرمند کره جنوبی که در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فجر حضور دارد، آرامش و ظرافت در بیان اندیشه را در آثار کیارستمی، فرهادی، و امیررضا کوهستانی بارز دانست.وی در حاشیه اجرای نمایش‌های ایرانی شرکت کننده در جشنواره تئاتر فجر گفت: از بین کارگردانان ایرانی کیارستمی و فرهادی را بیشتر از دیگران می‌شناسم که البته در سینما کار می‌کنند.از تئاتر نیز با کارهای امیررضا کوهستانی آشنا هستم و به نوع کارهایش علاقه دارم.


وی ادامه داد:این دو کارگردان سینمایی از دو نسل متفاوت هستند و نگاهشان به مسائل اجتماعی و فردی با یکدیگر متفاوت است اما در مجموع کوهستانی، کیارستمی و فرهادی نوعی رابطه انسانی در کارهایشان وجود دارد.


این هنرمند کره جنوبی ویژگی این سه کارگردان را در آرامش،ظرافت و بیان شاعرانه و متفاوتی که در بیان حرفهایشان دارند ارزیابی کرده و افزود:به نظر من این سه کارگردان به طور متفاوتی، این هوش را دارند که حرف هایشان را شاعرانه و با آرامش بزنند و در این کار هیچ چیزی را از دست نمی‌دهند.


وی با بیان این که مدت زمان کوتاهی را در ایران است گفت: در این مدت احساس می‌کنم،این خصوصیت ایرانی‌هاست که حرفشان را ظریف و آرام می‌زنند.


وی که پس از دیدن "اپرای عروسکی لیلی و مجنون" با خبرنگار ما صحبت می‌کرد گفت: ازاین اپرا خیلی لذت بردم.اینکه نوع سنتی اپرای عروسکی را در ایران می‌دیدم و یا اینکه عروسک گردانان در اجرای اپرا حضور دارند برایم سوال بود.

 

وی با اشاره به وجود داشتن گروه‌های نمایشی در کره‌جنوبی که به تئاتر عروسکی اپرا می‌پردازند گفت: این اجرا را به تئاتری که تمرکزش به این نوع آثار است معرفی خواهم کرد. تمرکز شخص من به شیوه دیگری از تئاتر است اما این کار را پی‌گیری می‌کنم.


گزارش نهمین روز جشنواره بین المللی تئاتر فجر:مه در خوزستان اجرای تهران را به تاخیر انداخت

اجرای اول نمایش "عالیه " کار عبدالرضا سواعدی به علت لغو پرواز از آبادان با یک ساعت تاخیر انجام شد. تعدادی از بازیگران این نمایش که قرار بود صبح روز گذشته از آبادان به تهران عزیمت کنند با لغو پروازشان؛ به دلیل مه شدید در خوزستان، مواجه شدند.


سواعدی کارگردان این نمایش توضیح دادکه با تلاش بسیار و سفارش استانداری خوزستان از شهر اهواز برای بازیگرانش بلیط پرواز 15:45 تهیه شد تا وقفه ای در اجرای این نمایش صورت نگیرد.


سواعدی با تشکر از دبیرخانه جشنواره و پیامک تیترهای مهم هر روز برای هنرمندان گفت: می دانم برگزاری جشنواره ای در حد فجر و اطلاع رسانی این رویداد چقدر دشوار است اما امروز باید به مسئولان جشنواره تبریک بگویم که لحظه به لحظه پیگیر مسائل پیش آمده برای گروه ما بودند.


نمایش "عالیه" در روز یک شنبه 6 بهمن دو اجرا در تالار هنر انجام داد و مطابق جدول امروز نیز دو اجرا در ساعت های 17 و 19 در این تالار انجام می دهد.


هملت دو اجرایی شد
نمایش هملت به کارگردانی آرش دادگر شب گذشته یک اجرای ویژه در ساعت22 انجام داد و تعداد اجراهای این نمایش در نهمین روز جشنواره به دو اجرا رسید.
این نمایش که با استقبال گسترده مخاطبان در اجرای ساعت 18 روبرو بود، پیشنهاد یک اجرای ویژه را پذیرفت و در ساعت22 برای تعداد زیادی از علاقمندان تئاتر روی صحنه رفت.
نمایش "هملت" به کارگردانی آرش دادگر در تالار حافظ و به مدت 120 دقیقه به اجرا درآمد.


مهمانان ویژه "شطرنج با ماشین قیامت "
شب گذشته "نمایش شطرنج با ماشین قیامت" در اجرای دوم خود، میزبان علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسن مهرجردی مشاور معاون وزیر شد.
قادر آشنا ، دبیر جشنواره سی و دوم تئاتر فجر نیز از جمله تماشاگران اجرای اول این نمایش بود.


این نمایش براساس داستانی از حبیب احمدزاده نوشته شده و با کارگردانی شاهین صیادی و بازی بازیگران کانادایی در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد.


تغییر در جدول رادیوتئاتر
از جمله رویدادهای نهمین روز جشنواره تئاتر فجر،تغییر در تاریخ اجرای یک رادیو تئاتر بود. اجرای نمایش رادیویی "لعبت باز" کار مهدی شهداد که قرار بود در ساعت 18:30 روز یکشنبه اجرا شود به روز پنجشنبه 10بهمن موکول شد.
بنا به گزارش روابط عمومی سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، به این ترتیب اجراهای رادیو تئاتر در روز پنجشنبه از ساعت 16 آغاز می‌شود و سه نمایش رادیویی "لعبت باز"، "مسیر"، و "درتاریکی" در نوبت‌های16، 18:30 و 20:30 به اجرا در می‌آیند.


تالار استاد خسروی تماشاخانه سه نقطه در روز یکشنبه شاهد اجرای "دل نازکش" کار فائقه صالحیان با تهیه کنندگی پیام رفیعی بود.
 

پایان پیام/

کد خبر 336616

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha