کانون های مساجد موجب ارتقاء سطح علمی و فرهنگی جوانان می شوند

خبرگزاری شبستان: کارشناس کانون های فرهنگی و هنری مساجد مازندران در منطقه ویژه تنکابن و عباس آباد وجود کانون های فرهنگی و هنری در جوار مساجد را جهت ارتقاء سطح علمی و فرهنگی جوانان ضروری دانست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مازندران، حجت الاسلام رجب نعمتی قرا، کارشناس کانون های فرهنگی و هنری مساجد مازندران در منطقه ویژه تنکابن و عباس آباد امروز(9 بهمن) در جلسه توجیهی تشکیل کانون های مساجد بخش مرزن آباد شهرستان چالوس با حضور بخشدار و 14دهیار پیرامون اهمیت این کانون ها در جوار مساجد در شهرها و روستاها گفت: یکی از کارکردهای مساجد مرتبط با مسائل سیاسی است که از زمان رسول خدا(ص) بر آن تأکید شده و در برهه کنونی نیز اهمیت آن کاملا مشخص است.
 

وی با بیان اینکه حضرت محمد (ص) پس از بنیانگذاری حکومت اسلامی، مسجد را که مرکزی عمومی و محل تجمع مسلمانان برای ادای فرایض دینی بود، به عنوان پایگاه حکومت و نهاد سیاسی اسلام برگزید، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران نیز از مساجد شکل گرفت و به پیروزی رسید.


حجت الاسلام نعمتی قرا افزود: در دوران انقلاب اسلامی ایران پس از محور اعتقادی و عبادی، پررنگ ترین، فعال ترین و بارزترین بخش کار مساجد در محور سیاست بوده است؛ چرا که مساجد در آگاهی و بیداری توده ها در دوران قبل و بعد از انقلاب نقش مؤثری داشته اند و هم اکنون نیز استعمارگران جهان از مسجد بیش از هر نهاد انقلابی واهمه و هراس دارند.


وی اضافه کرد: از ویژگی های مسجد که در انقلاب اسلامی و این ایام هم منتسب هست به ایام الله دهه فجر نیز به طور بارزی جلوه گر شد، این بود که تمامی اقشار جامعه از هر صنف و گروه، در مسجد حضور می یافتند و از برنامه های آن استفاده می کردند.


حجت الاسلام نعمتی قرا با بیان اینکه مسجد خانه خداست و به هیچ گروه و طبقه و حزب خاصی وابستگی ندارد، گفت: در مساجد همیشه به روی مردم باز است و هر کس می تواند متناسب با نیاز خود از برنامه های مذهبی، سیاسی، آموزشی و ... بهره گیرد.


وی با بیان اینکه ورود به مسجد نه کارت عضویت می خواهد و نه هیچ ویژگی خاصی از جمله سن، جنس، سطح سواد، طبقه اجتماعی و ... را لحاظ می کند، اذعان داشت: این ویژگی منحصر به فرد باعث شده که مسجد در مقایسه با نهادهای سیاسی ـ اجتماعی مدرن از جمله احزاب، تشکل های سیاسی، اتحادیه های صنفی و ... از جذابیت بیشتری برخوردار باشد.


حجت الاسلام نعمتی قرا با تاکید بر اینکه حضور تمامی اقشار جامعه در مساجد و راهنمایی های امام خمینی(ره) باعث یکدلی و اتحاد بیشتر مردم شد و زمینه قیام و انقلاب را فراهم کرد، گفت: با توجه به فاصله گرفتن کارکرد مساجد امروزی با کارکرد مساجد صدر اسلام و دهه اول انقلاب راهکارعملی برای برگشت به نقش اصلی مساجد همان مسجد طراز اسلامی مورد نظر مقام معظم رهبری تأسیس کانون های فرهنگی وهنری مساجد امری مهم و ضروری است که در سال گذشته در سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان جنوبی مورد تأکیدات معظم له بوده است.


وی با بیان اینکه ایجاد کانون های فرهنگی و هنری در مساجد به همراه اجرای برنامه های متنوع و متناسب با گروه های سنی مختلف موجب انس نوجوانان و جوانان به معارف اسلامی می شود، خاطرنشان شد: کانون های مساجد در ارتقاء سطح علمی و فرهنگی جوانان بسیار مهم است.

 

پایان پیام/

کد خبر 337337

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha