کشورهای شورای همکاری خلیج فارس عامل آمریکا در برخورد با ایران هستند

وزیرامور خارجه سابق ایران با اشاره به تحولات منطقه گفت: بیش از 30 سال است ایران در برابر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دیپلماسی صمیمیت به کار برده اما آنان عامل آمریکا در توطئه و برخورد با ایران بوده اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان یزد، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه سابق ایران عصر روز گذشته (5 اردیبهشت) در نشستی با عنوان شلیک آخر درآمدی بر بیداری اسلامی و رابطه ایران و آمریکا در سالن غدیر دانشگاه یزد اظهار داشت: روابط ایران و آمریکا خارج از مسائل حزبی و گروهی و این دولت و آن دولت بلکه پروژه ای ملی در ایران است.

وی با اشاره به سیر شکل گیری انقلاب اسلامی و برخوردهای آمریکا اظهار داشت: آمریکایی ها بعد از جنگ جهانی دوم نقش سنتی انگلیس در ایران را بر عهده گرفتند، در تمام آن دوران آمریکایی ها در پی تحمیل دیدگاه ها، تحمیل و نهادینه کردن سلطه خود در سطح ایران و خاورمیانه بودند.

متکی با اشاره به کودتای 28 مرداد 1332 ادامه داد: آمریکایی ها در دوران قبل از پیروزی انقلاب هر کجا با حرکتی مخالف روبه رو می شدند با آن برخورد می کردند و مناسبات آمریکا در این دوران بر اساس بی توجهی به اراده و خواست ملت ایران، تحکیم نفوذ و تحمیل اراده خود در ایران طراحی شده بود.
 
متکی با بیان اینکه واکاوی انقلاب اسلامی و قیام ملت ایران شباهت های بسیاری با تحولات کنونی خاورمیانه و شمال آفریقا دارد، خاطرنشان کرد: بی توجهی و جدی نگرفتن اولین برخورد آمریکا با قیام ملت ایران بود، در مرحله بعد که متوجه جدی بودن قیام ها شدند با فرمول های خاصی با تمام توان پشت شاه ایستادند که شباهت بسیاری با تحولات کنونی کشورهای منطقه دارد.

وی در تشریح تاکتیک های آمریکا برای مقابله باقیام ها افزود: قدرت های وابسته کف روی آب هستند و نظام ها آنان به دلیل عدم گره خوردگی مردم با رژیم از خانه عنکبوت سست تر است، بنابراین تاکتیک های آنان در برابر قدرت ملت با شکست مواجه شده به ویژه اگر خواست ملی بر چشمه سار اعتقاد دینی نظیر اسلام تکیه زده باشد.

 متکی با بیان اینکه آمریکا در روزهای پایانی قبل از انقلاب ایران در صدد بود، سیستم را در ایران حفظ کند، گفت: در آخرین روزها سفارت آمریکا محور تحرکات و طراحی کودتا شده بود، هوشمندی امام از پاریس و و پیام های ایشان تحرکات آمریکا را در برابر ملت ایران در هم شکست.
 
وی با بیان اینکه آمریکایی ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی متنبه نشدند، ادامه داد: مجموعه حرکات آمریکا تا 13 آبان منتهی به تسخیر لانه جاسوسی شد و ضربه حیثیتی سنگینی را بر آمریکا وارد کرد، آنان برای جبران آن حمله نظامی در ایران را طراحی کردند.

متکی که در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه یزد سخن می گفت، اظهار داشت: برخی زمینه های داخلی، برخی عوامل، برخی جاسوسان و خودفروختگان برای اجرای این حمله نظامی دست در دست هم داده بودند، اما عملیات شکست خورد و آمریکا اولین طعم شکست را در رویارویی با ملت ایران چشید.
 
وی در ادامه ورود آمریکا به فاز سیاسی با هدف پیروزی دموکرات ها در انتخابات به وسیله آزادی گروگان ها تا قبل از رای گیری انتخابات را از جمله تحرکات بعدی آمریکا در مقابله با ملت ایران ذکر کرد.

متکی با اشاره به اینکه اولین بار در تاریخ آمریکا یک موضوع سیاست خارجی بر مهم ترین موضوع سیاست داخلی یعنی انتخابات آمریکا اثرگذار شد، گفت: من در دور اول مجلس نماینده مردم بودم و با جمعی 25 تا 26 نفره از نمایندگان مخالف آزادی گروگان ها تا قبل از انتخابات بودیم با یکسری اقدامات نظیر خروج از صحن واز اکثریت انداختن مجلس مانع از آزادی گروگان ها تا قبل از انتخابات شدیم و در نهایت کارتر برای ریاست جمهوری آمریکا رای نیاورد.

متکی در بخش دیگری از سخنانش افزود: رابطه ایران و آمریکا در داخل کشور مسئله ای حزبی، گروهی و یا این دولت آن دولت نیست، بلکه این رابطه یک پروژه ملی در ایران است که بخشی از آن به رویکردهای انقلاب اسلامی در سطح جهانی وبخشی دیگر به برخورهای آمریکا در برابر ایران مرتبط است.
 
وی توطئه پیدا و پنهان شیخ نشین های منطقه را از جمله برخوردهای آمریکا با ایران ذکر کرد و افزود: در سفر آخر به سازمان ملل به وزیر خارجه یکی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برخی توطئه های آن کشور علیه ایران را متذکر شدم، ایران بیش از 30 سال است در برابر کشورهای حوزه خلیج فارس، دیپلماسی صمیمیت را در پیش گرفته اما آن در این مدت عامل آمریکا بوده و در تحلیل ها و برخوردها با آمریکا همراه بودند.
 
 وی با اشاره به بیانات مقام معظم هبری در شیراز مبنی بر اینکه آنگونه نیست که تا ابد با آمریکا قطع رابطه داشته باشیم، اظهار داشت: روزی وزیرخارجه امارات خواستار گفت وگو در برابر جزایر سه گانه بود که من به وی گفتم اقدامات عملی خود را برابر ایران متوقف کنید تا در مرحله بعد بر روی حسن نیت ها مذاکره داشته باشیم.
 
متکی در ادامه با طرح چند سوال از دانشجویان گفت: آمریکایی ها جنگ را بر ایران تحمیل کردند و در 32 سال گذشته ترفندهای متفاوتی را برای مقابله با ملت ایران بکاربستند اما چرا تاکنون به نتیجه نرسیده اند واز نظر افکار عمومی شکست خورده اند؟ چرا در کشور مصر طراحی آنان برای جایگزینی جمال عبدالناصر با انور سادات و مرحله بعد مبارک به نتیجه رسید ولی در طراحی های خود در ایران موفق نبودند؟
 
وزیر امور خارجه سابق  در ادامه با بیان اینکه باید شکست های آمریکا را در وقوع انقلاب و نقاط عطف آن نظیر 5 اردیبهشت رمزگشایی کرد، ادامه داد: ایران دو منطق آمریکایی و انقلاب اسلامی را به صورت شفاف در برابر همگان قرار داده، منطق آمریکایی مبتنی بر قدرت و زورنمایی و منطق انقلاب اسلامی مبتنی بر قدرت منطق است.
 
وی هنر ملت ایران را در رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری و تشخیص حق وباطل دانست و افزود: هر کجا که حرف حق بیان شود چالش ایجاد می کند اما  صیقل خوردن وبالندگی ملت ایران در قرار گرفتن دربطن چالش و نه در کنار چالش بودن نهفته است.
 
وی از ویژگی های انقلاب اسلامی ایران را الهام بخشی ذکر کرد و افزود: برخی انقلاب ها نظیر انقلاب اکتبر روسیه برای اثرگذری هسته هایی نظیر حزب توده را طراحی کردند اما سیاست بین المللی امام راحل بر اساس ایجاد موج طراحی شده بود.
 
وی با تشریح و تبیین ویژگی های سیاست خارجی ایجاد موج گفت: سیاست خارجی ایجاد موج پیام های انقلاب را صادر و آگاهی بخشی می کند چراکه فاکتور ابتدایی قیام مردم آگاه شدن انان به وضع خود است.
 
متکی ایجاد نظام مقایسه را دومین وِیژگی سیایت ایجاد موج دانست و اظهارداشت: امام می گفت میزان رای ملت است، به من خدمتگزار بگوئید بهتر است تا امام، اما پس از 30 سال تازه ملک عبدالله می گوید به من ملک نگوئید، ملک خداست.

وزیرخارجه سابق ایران آگاه شدن مردم نسبت به وضع خود و لبریز شدن کاسه صبر آنان را دو عامل تاثیرگذار در خیزش های منطقه دانست و اظهار داشت: از زمانی که انگلیسی ها بحرین را با ساختار جدید تشکل دادند حاکم فعلی بر تخت بوده وصدای اکثریت جامعه شنیده نمی شود.

وی افزود: آگاهی و لبریز شدن کاسه صبر مردم نقش مهم و سهم زیادی در انقلاب های منطقه دارد که البته به معنای دخالت ایران در تحولات نیست.
 
وزیر امور خارجه سابق ایران ادامه داد: در تحولات خاورمیانه وشمال آفریقا در ابتدا هیچ دخالتی از سوی دول خارجی نبوده است ولی در مرحله بعد دخالت هایی با هدف تغییر مسیر قیام ها صورت گرفته است.
 
وی تاکید کرد: این الهام بخشی انقلاب اسلامی ایران نوید بخش آینده روشن است، این سونامی و موج عظیم ساختارها را در سه سطح ملی، منطقه ای و جهانی  متحول می کند.

 متکی اعتراض به سیاست های داخلی ، اعتراض به سیاست های حاکمان در همراهی با رژیم صهیونیستی و قربانی کردن عزت ملت های مسلمان به پای رژیم صهیونیستی و تغییر در رابطه گرگ و میش با کشورهای غربس وآمریکایی را از جمله برخی نمودهای این تحولات در کشورهای منطقه است.
 
وی با بیان اینکه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و عربی باید متوجه بنیادی و جدی بودن این قیام ها باشند، افزود: مردم تا کنون نیز به بخشی از خواسته های خود رسیده اند دولت ها اگر هم ماندگار شوند باید به نظرات مردم توجه کنند، روند، روندی بالنده است.
 
متکی در بخش دیگری از سخنانش به نقش آمریکا در این تحولات اشاره و تاکید کرد: هیچ کس این تحولات را پیش بینی نکرده بود، آمریکا برای این قیام ها طراحی نداشت چراکه اصولا نیازی به تغییر وضع موجود نمی دید ومشکلی با حکومت ها نداشت،از سویی دیگر آمریکایی ها 70 سال در تلاش برای محو اسلام بودند بنابراین خواستار قیام هایی با زنده شدن موج اسلام خواهی نمی دیدند و از ابتدا در برابراین قیام ها مات ومبهوت هستند.
 
وی همچنین در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در برابر دخالت یا عدم دخالت ایران در این قیام ها گفت: ایران نیازی به دخالت در بحرین یا کشور دیگری ندارد، از ویژگی های این قیام ها عدم دخالت خارجی است، ایران دخالت اجرایی وعملیاتی در هیچ یک از کشورها ندارد اما نقش الهام بخشی خود را حفظ کرده است.
 
وزیر امور خارجه سابق ایران در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان در خصوص تحولات سوریه نیز تاکید کرد: در کشور سوریه در سطح ملی مردم مطالباتی دارند که دولت سوریه باید به آنان توجه کند اما سیاست های سوریه در سطح منطقه ای و بین المللی متفاوت از سایر کشورهاست و ما از این مواضع مترقی سوریه دفاع می کنیم.
 
پایان پیام/
 
کد خبر 33748

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha