هنرمندان انیماتور به ارزش زمان در فیلم های 100 ثانیه ای بیشتر واقفند

محمدمعین صمدی گفت: انیماتورها به واسطه کار کردن با فریم و محدودیت های اجرایی، ارزش زمان را در آثار خود به خوبی درک کرده و بهترین استفاده را از محدوده زمانی شان در تولید اثر دارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان ،این کارگردان و انیماتور،ضمن اشاره به ویژگی خاص جشنواره 100، گفت: ویژگی خاص جشنواره 100 که همه به آن اشاره می کنند، روایت در یک زمان کوتاه است. بهترین استفاده از زمان یکی از بزرگترین مزیت های این جشنواره است، همچنین یکی از ویژگی های ناب فیلم های 100 ثانیه ای، این است که آثار ارائه شده مخصوص این جشنواره ساخته می شوند.

 

وی در ادامه توضیح داد: از سوی دیگر انیماتور از ابتدا و قبل از ثانیه و دقیقه با مفهومی به نام«فریم» آشنا می شود. بنابراین توجه به زمان به خوبی در کارهایش لحاظ می شود. در آثاری که من سال گذشته دیدم انیماتورهایی بودند که داستان هایشان را به جا و بدون زوائد تعریف کرده بودند.


صمدی با اشاره به تجربه داوری این جشنواره در دوره گذشته اظهار داشت: از آنجا که سال گذشته داور جشنواره بودم، آثار را و پیشرفت هایی که اتفاق افتاده بود دیدم. اینکه چگونه سعی شده بود در زمان کوتاهی داستان را تعریف کنند . این استفاده مناسب از لحظات تصویری قطعا در انیمشن بیشتر به چشم می آید، چون در هنر پویانمایی به واسطه محدودیت های اجرایی ، زمان، ارزشی مضاعف می یابد.

 

تداوم جشنواره فیلم 100 شرط ایجاد انگیزه در هنرمندان فیلمساز
وی با اشاره به ایجاد انگیزه در هنرمندان جوان انیماتور به واسطه برگزاری جشنواره 100، افزود: از آنجا که در فضای انیمیشن هستم، می بینم که جشنواره 100 چه جوی را در انیمیشن ایجاد کرده است. بسیاری از جوانان هنرمند هم به واسطه جوایز حمایتی و برگزاری مناسب جشنواره، انگیزه پیدا کرده اند، بنابران می توان گفت در بخش انیمیشن برگزاری جشنواره فیلم 100 موثر بوده است.

 

صمدی با اظهار اینکه کلیت برگزاری جشنواره فیلم 100، جریان یک اتفاق خوب است، یادآور شد: کلیت این جشنواره خوب است به شرط اینکه تداوم آن حفظ شود. سال گذشته به واسطه فاصله یک ساله ای که در برگزاری جشنواره ایجاد شد و گمانه زنی هایی که در مورد برگزاری آن پیش آورد، در انیماتورها برای ارسال اثر کمی سستی پدید آورد. اگر تداوم برگزاری جشنواره حفظ شود، تکلیف هنرمندان انیماتور علاقمند به شرکت در جشنواره مشخص می شود، می دانند که اسفندماه جشنواره 100 برگزار می شود و مهلت ارسال آثارش نیز دی ماه است. همچنین اگر بخش بین الملل در زمینه انیمیشن فعال تر شود هم کیفیت کارها بالاتر می رود و هم یک اتفاق آموزشی خوب رخ خواهد داد.


معیارهای مورد توجه داوران بخش انیمیشن

وی در خصوص معیارهای مورد توجه داوری افزود: ملاک های یک انیمیشن موفق 100 ثانیه ای در مرحله اول روایت است. معیار خود من برای داوری این بود که روایت به طور کامل انجام شود. مرحله دوم تکنیکی است که به کار گرفته شده و جذابیت داشته باشد و سومی هماهنگی روایت و فرم کار است، اینکه همه اینها در کنار هم چه تصویری ایجاد می کند.


خالق انیمیشن «عروسک گمشده» با ابراز تاسف از کم بودن جشنواره های تخصصی انیمیشن، عنوان داشت: متاسفانه جشنواره هایی که بخش انیمیشن داشته باشند کم هستند و به صورت مشخص تنها یک دوسالانه پویانمایی داریم. اما جشنواره هایی مثل فجر و فیلم کوتاه با وجود اینکه بخش انیمیشن دارند خیلی کم می توانند انگیزه ایجاد کنند. بخش های پایان نامه دانشجویی هم در برخی جشنواره های سینمایی تعبیه شده است که آثار این بخش زمان های طولانی دارند.
پایان پیام/
 

کد خبر 337596

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha