دعاگوی تعجیل فرج امام عصر(ع) از مصادیق تمسک به ثقلین

تمسک به عترت با متابعت از اهل بیت(ع) حاصل می شود و چون دعا برای تعجیل فرج صاحب الزمان متابعت با زبان از ایشان است و از اعتقاد به آنان و ثابت بودن بر آن سرچشمه می گیرد. دعاگوی از مصادیق این عنوان است.

خبرگزاری شبستان: "مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم" یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه، نوشته آیت‏اللّه‏ سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى(1348 ـ 1301ق) است که به قصد اداء حق حضرت بقیة‏اللّه که حقش بر گردن ما افزون‏تر از همه مردم است، احسانش بیشتر و بهتر از همه شامل حال خلق مى‏شود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد، به رشته تحریر درآمده است.
اصل کتاب به زبان عربى است و مؤلف در مقدمه مى‏نویسد:
"چون ما نمى‏توانیم حقوق آن حضرت را ادا نماییم و شکر وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، به جا آوریم بر ما واجب است آن مقدار از اداى حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم. . . بهترین امور در زمان غیبت آن حضرت، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا براى تعجیل فرج او و اهتمام به آنچه مایه خشنودى آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، مى‏باشد."


تمسک به ثقلین
دعا برای تعجیل ظهور حضرت صاحب الزمان تمسک به ثقلین است دو گوهر گرانبهایی که پیامبر اکرم در امت خویش ترک گفت. رسول خدا تمسک به ثقلین را امر فرموده و این را خاصه و عامه از آن حضرت روایت کرده اند.
این روایات در کتاب غایه المرام ذکر شده است و از جمله آمده است: از امیر المومنین علی درباره معنی فرموده رسول خدا: "انی مخلف فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی" من در میان شما ثقلین – دو شی نفیس- را ترک می گویم کتاب خدا و عترتم را سوال شد که عترت پیامبر کیانند؟ امیر مومنان فرمود: من و حسن و حسین و امامان نهگانه از فرزندان حسین نهمین آنها مهدی و قائم ایشان است. از کتاب خداوند جدا نشوند و آن نیز از ایشان جدا نشود تا اینکه بر کنار حوض کوثر بر رسول خدا بازگردند.
می گویم: وجه استشهاد به این حدیث اینکه: تمسک به عترت با متابعت از ایشان حاصل می گردد و چون دعا کردن برای تعجیل فرج مولایمان صاحب الزمان متابعت با زبان از ایشان است و از اعتقاد به آنان و ثابت بودن بر آن سرچشمه می گیرد دعا کننده از مصادیق این عنوان خواهد بود.


پایان پیام/

کد خبر 338455

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha