مساجد محور وحدت و عامل پیروزی انقلاب اسلامی است

خبرگزاری شبستان: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان گفت: مساجد در دوران انقلاب سنگری مهم برای مبارزان و عامل وحدت و پیروزی انقلاب شکوهمند ایران اسلامی بود.

آیت الله غیاث الدین طه محمدی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان با اشاره به نقش محوری مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی ایران به خبرنگار شبستان گفت: یکی از مهمترین و محوری ترین عواملی که در امر انقلاب و نظام نقش داشته است مراکز مذهبی به طور عموم و مساجد به صورت خاص بوده است.
 

وی افزود: یکی از شیوه های مبارزاتی که هم جهت با مبارزات سیاسی در مسجد، نوعی مبارزه منفی نیز با رژیم محسوب می شد برای اولین بار توسط حضرت امام خمینی در سال 1341 در اعتراض به انقلاب سفید ارائه شد.
 

وی تصریح کرد: مساجد به صورت همگانی به تعطیلی و سکوت دعوت شدند و درد غربت مساجد و دستگیری علماء موجب تحریک بیشتر احساسات مذهبی شد و کم کم زمینه انقلابی فراگیر را فراهم ساخت.
 


نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان اظهار داشت: بنابراین یکی از محوری ترین امور هویت ساز مسجد، محور وحدت بودن آن است.
 

آیت الله محمدی، مسجد را یکی از مهمترین عوامل در پیروزی انقلاب اسلامی دانست و بیان کرد: مساجد در دوران انقلاب سنگری مهم برای مبارزان محسوب می‌شد و بسیاری از تصمیمات بزرگ در آنجا گرفته شد.
 

وی ابراز کرد: اگر آن عشق و علاقه ای که در دروان انقلاب بود و مردم به سمت مساجد می رفتند الان باشد و مردم احساس کنند که مساجد مرکز اخلاق، تقوا پیشگی، انصاف، عدل و حضور همگان است و فرصت حضور همه را فراهم می سازد و اما اگر احساس کنند مساجد به عده ای وابسته شده است دیگر آن استقبال و آن توجه به سمت مسجد در مقایسه با دوران انقلاب وجود ندارد.
 

وی گفت: خداوند متعال همه انسان ها را برای مساجد و بیت الله دعوت کرده که هر کسی که به اسلام گرویده به مسجد پناه ببرد و آن را خانه امن خود بداند احساس امنیت فکری، معنوی و روحانی داشته باشد اگر مسجد چنین ویژگی نداشته باشد و فرصت حضور همگان را به صورت یکسان فراهم نسازد از آن هویتی که برایش تعیین شده است دور می ماند و طبعا نمی تواند نقشی که برایش تعیین شده است را داشته باشد.
 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان، بر جذب بیشتر قشر جوان جامعه در مساجد تأکید کرد و گفت: برای جذب بیشتر نوجوانان و جوانان به این مکان مقدس لازم است از آنان در اجرای برنامه‌های مذهبی و فرهنگی استفاده کرد و آنان را در این برنامه‌ها مشارکت داد.
 

مساجد یکی از عمده ترین محل های تجمع و اعتراض مردم علیه رژیم شاه بود
وی اظهار کرد: یکی از مهمترین راهکارهای اساسی برای مقابله با جنگ نرم دشمنان استفاده از جوانان و آگاه‌سازی آنان نسبت به این توطئه دشمنان است.
 

آیت الله محمدی خاطرنشان کرد: در روند شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی، مساجد یکی از عمده ترین محل های تجمع و اعتراض مردم و شکل گیری تظاهرات علیه رژیم شاه بود و تجمع جمعیت نقش ویژه ای در شکل گیری تظاهرات و اعتراضات مردمی علیه رژیم شاه داشت که این حرکت ها از مساجد ریشه می گرفت.
 

وی با اشاره به اینکه مساجد عمده ترین ابزار روحانیان برای ارتباط با اقشار مختلف جامعه بودند، گفت: روحانیان از طریق مساجد ایدئولوژی انقلاب و پیام روحانیت را به گوش مردم می رساندند و آنها را از پیام ها و توصیه های امام خمینی(ره) آگاه می کردند.
 

وی بیان کرد: عامل اصلی بسیج تجار و بازاریان، مساجد بودند که به دلیل پیوند تاریخی مسجد و بازار در قیام ها و اعتراضات مردمی، مسجد مرکز تشکل و سازماندهی بازاریان بود.

 

پایان پیام/

کد خبر 339119

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha