جزییات آزمون کارشناسی ارشد اعلام شد

خبرگزاری شبستان: رییس سازمان سنجش کشور ضمن اعلام تغییرات این آزمون جزییات آزمون کارشناسی ارشد سال 93 را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبری صبح امروز درباره آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 93 و نوزدهمین المپیاد علمی دانشجویی کشور گفت: آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 93 تعداد 950 هزار و 943 داوطلب در 136 کد رشته امتحانی ثبت‌نام کرده‌اند.

 

وی افزود: از این تعداد 493 هزار و 722 نفر زن و 457 هزار و 221 نفر مرد است که به عبارت دیگر 92/51 ثبت‌نام‌کنندگان زن و 8/48 درصد آنان مرد هستند.

 

خدایی اظهار کرد: آمار داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال 93 نسبت به آمار داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال 92 تعداد 54 هزار و 818 نفر معادل 76/5 درصد افزایش داشته است.

 

وی افزود: آزمون کارشناسی ارشد در دو نوبت صبح و بعدازظهر طی روزهای روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه‌ 16، 17 و 18 بهمن‌ماه به صورت همزمان در کشور برگزار می‌شود.

 

به گفته وی، 136 کد رشته امتحانی در 62 شهرستان برگزار می‌شود که 14 شهرستان امسال اضافه شده است. بنا به تجربه سال گذشته که برخی از شهرستان‌ها با مشکلات آب و هوایی روبرو شدند در استان گیلان و مازندران 2 حوزه در شهر لاهیجان و چالوس اضافه کرده‌ایم تا داوطلبان با مشکلات روبرو نشوند. همچنین در دکتری از 37 شهرستان در سال گذشته به 57 شهرستان افزایش داده‌اند.

 

رییس سازمان سنجش کشور با اشاره به مشکلات جوی استان‌های مازندران و گیلان خاطرنشان کرد: ما با فرمانداران این دو استان در ارتباط هستیم و به حوزه‌های امتحانی ابلاغ کرده‌ایم که به داوطلبان برای دریافت کارت کمک کنند. همچنین نماینده ویژه‌ای به این استان‌ها فرستاده‌ایم تا در بحث برگزاری آزمون کمک کنند تا آزمون سر موقع برگزار شود.

 

خدایی با بیان اینکه رشته علوم انسانی بیشترین داوطلب را با تعداد 560 هزار و 603 نفر دارد، خاطرنشان کرد: کمترین رشته دامپزشکی است که تعداد 4 هزار و 452 نفر داوطلب در این گروه آزمایشی قرار دارند.

 

وی با بیان اینکه تعداد 112 هزار و 933 داوطلب در 2 کد رشته امتحانی ثبت‌نام کرده‌اند، خاطرنشان کرد: تعداد 53 هزار و 84 نفر و 59 هزار و 849 نفر مرد است که به عبارت دیگر 47 درصد زن و 50 درصد مرد هستند.

 

خدایی اظهار کرد: کارت شرکت در آزمون حاوی اطلاعات ثبت‌نامی، تاریخ و محل برگزاری آزمون داوطلبان و برگ راهنمای مربوط از روز یکشنبه 13 بهمن برای مشاهده و پرینت بر روی سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org‌ قرار گرفته است.

 

وی ادامه داد: برای شرکت در جلسه آزمون همراه داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون همچنین اصل کارت ملی و یا اصل شناسنامه عکس‌دار و ارایه آن الزامی است.

 

خدایی افزود: با احتساب علاقه‌مندان به رشته امتحانی دوم جمعا یک میلیون و 63 هزار و 876 کارت ورود به جلسه صادر شده است.

 

وی تأکید کرد: چنانچه زبان خارج مندرج در کارت شرکت در آزمون داوطلبان با زبان خارجی وی در ثبت‌نام اینترنتی انجام شده، مغایرت دارد یا در رابطه با معلولیت نابینا، ناشنوا و معلول اختلافی مشاهده می‌شود ضروری است از روز دوشنبه 14 بهمن از ساعت 8 صبح الی 12 و 14 الی 17 به نماینده سازمان سنجش آموزش کشور مستقر در باجه رفع نقص حوزه مربوط مراجعه کنند.

 

وی ادامه داد: در صورتی که در رابطه با سایر مندرجات کارت شرکت در آزمون از جمله نام رشته تحصیلی، نام محل تحصیلی و معدل دوره کارشناسی و با توجه به ثبت‌نام اینترنتی انجام‌شده اشکالی مشاهده می‌شود لازم است جهت اصلاح مورد یا موارد مذکور از طریق لینک مربوط حداکثر تا تاریخ 19 بهمن منحصرا به سایت اینترنتی سازمان قسمت ویرایش اطلاعات کارت مراجعه و از آن طریق اقدام شود.

 

رییس سازمان سنجش کشور با بیان اینکه سوالات سه کد رشته امتحانی دیگر از 136 کد رشته امتحانی منحصرا تشریحی و تستی است، گفت: سوالات آزمون 133 کد رشته امتحانی از 136 کد رشته امتحانی منحصرا به صورت تستی یا چهارگزینه‌ای است اما سه کد رشته مهندسی محیط زیست، نمایش عروسکی و مجموعه هنرهای موسیقی به صورت تستی و تشریحی گرفته می‌شود.

 

وی با بیان اینکه برای اولین بار سوالات داوطلبان نابینای مطلق در هفت کد رشته امتحانی با خط بریل چاپ می‌شود، اظهار کرد: سوالات داوطلبان نابینای مطلق در هفت کد رشته امتحانی شامل رشته زبان و ادبیات فارسی، مجموعه علوم اجتماعی، مجموعه الهیات و معارف اسلامی – علوم قرآن و حدیث، مجموعه علوم تربیتی 2، مجموعه زبان انگلیسی، مجموعه حقوق و مجموعه روان‌شناسی به خط بریل تهیه خواهد شد و برای داوطلبان کم‌بینا در همین هفت کد رشته امتحانی سوالات با خط درشت چاپ می‌شود.

 

رییس سازمان سنجش اظهار کرد: شروع برآیند برگزاری آزمون صبح‌ها از ساعت 8 صبح و بعدازظهرها از ساعت 14 و 30 آغاز می‌گردد. در حوزه‌های امتحانی صبح‌ها رأس ساعت 7 و 30 و بعدازظهرها رأس ساعت 14 بسته می‌شود.

خدایی با بیان اینکه نتیجه اولیه آزمون به صورت کارنامه تنظیم و در نیمه دوم اردیبهشت 93 از طریق سایت سازمان سنجش اعلام می‌شود، اظهار کرد: گزینش اولیه و نهایی داوطلبان بر اساس نمره کل حاصل از 80 درصد نمره آزمون و 20 درصد معدل طرازشده دوره کارشناسی با رعایت دیگر ضوابط مربوط انجام می‌شود.

 

وی یادآور شد: فهرست اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 93 در دهه اول شهریور از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می‌شود.

پایان پیام/
 

کد خبر 339207

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha