تفکر امام خمینی(ره) در جهان در حال گسترش است

خبرگزاری شبستان: رئیس پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه آینده منطقه از آن تفکر امام خمینی(ره) است،گفت: تفکر امام خمینی(ره) در جهان در حال گسترش است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام محسن مهاجرنیا، رئیس پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی و کارشناس رسانه ملی، عصر روز گذشته (14 بهمن) در سلسله همایش های "فجر بیداری" با موضوع نقش شخصیت امام راحل(ره) در شکل گیری انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه در سوریه 40 کشور و قدرت در برابر تنها یک قدرت در حال مبارزه است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری بیان کرده اند می طلبد انقلاب اسلامی در جبهه سوریه وارد میدان نبرد شود و در برابر ترویج تروریسم بایستد.

 

وی با بیان این مطلب که توانستیم به کمک حزب الله لبنان و نیروی های عراقی در سوریه بسیج مردمی تشکیل دهیم، اظهار داشت: با عنوان دفاع از حرم حضرت زینب(س) این فضای مقدس تبدیل به پایگاه نظامی و خط مقدم علیه صهیونیست شد.

 

حجت الاسلام مهاجرنیا با اشاره به این مطلب که وقتی ایران وارد درگیری های سوریه شد بسیاری از کشورها متوجه اشتباه خود در همراهی و همکاری با مخالفان دولت سوریه شدند، بیان کرد: پادشاه قطر پول نفت و دلار کشور خود را صرف مخالفان دولت سوریه می کرد اما بعد از ورود ایران به این میدان نبرد وی استعفا داد و پسرش جانشینش شد و او نیز کمک های مالی کشورش به مخالفان سوری را قطع کرد.

 

وی با اشاره به اینکه نیروی های ایرانی در سوریه کاری کردند که ترکیه و کشورهای اطراف به خوبی دریافتند که در برخورد با سوریه دچار اشتباه شده بودند، ابراز کرد: به دنیا ثابت کردیم تفکر عقلانی امام راحل(ره) تفکری مقبول است و شما هم نمی توانید با تفکر سلفی ها و وهابی ها اقدامات پلید خود را محقق سازید.

 

رئیس پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید کرد: در ژنو 2 برای حل مشکلات سوریه تیم از حضور تیم ایرانی خودداری کردند اما کارشناسان ایرانی می دانستند که آن جلسه بدون حضور ایران و تفکر انقلاب اسلامی به نتیجه ای نخواهد رسید و این نکته را دنیا خود متوجه شد.

 

حجت الاسلام مهاجرنیا در ادامه با بیان اینکه موج اول دوران مشروطه، موج دوم انقلاب اسلامی، موج سوم بیداری اسلامی و موج چهارم گسترش تفکر اسلام و حذف رقبایی به نام سلفی و اسلامی معنوی است، تصریح کرد: امروزه غرب اسلام معنوی را به عنوان نمونه کامل تفکر امام خمینی(ره) به جهانیان نشان می دهد و در حال گسترش این تفکر است.

 

وی با تاکید بر این مطلب که آینده منطقه از آن تفکر امام خمینی(ره) است، خاطر نشان ساخت: بسیاری از کشورها متوجه این موضوع شدند که بدون حضور ایران و تفکر امام و انقلاب، انقلاب های منطقه نمی توانند اهداف خود را به پیش برند.

 

این کارشناس رسانه ملی با بیان اینکه امام خمینی(ره) دارای شخصیتی چند بعدی است، اظهار کرد: شخصیت امام خمینی(ره) را علاوه بر شخصیت اصلی انقلاب اسلامی می توان در ابعاد فقیه و مجتهد، عارف، اسلام شناس جامع و غیره مورد بررسی قرار داد.

 

رئیس پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: امام خمینی(ره) از جمله افرادی بودند که جذب فرهنگ غرب نشد بلکه عقیده ای اینگونه داشت که نمی گذاریم تفکر دینی و شیعی ما در مقابل تفکر غرب از بین برود.

 

 وی بیان کرد: ویژگی هایی که از غرب به جامعه اسلامی وارد می شد امام خمینی(ره) با تدبیر خویش به خوبی آن ها را با مباحث اسلامی ترکیب و تطبیق می دادند.

 

وی با بیان این مطلب که امام خمینی(ره) از تجربه همه کشورها در بحث جمهوریت جامعه استفاده کرد، ابراز داشت: امام راحل(ره) جمهوریت را در دستگاه دین ریخت و آن را تبدیل به نظریه ای دینی کرد.

 

 وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) با بخش متغیر دین حکومت اسلامی را فعال کرد، اذعان داشت: در نظام اسلامی تا بخش متغیرات فعال نباشد نمی توان در جامعه اسلامی زندگی کرد که نمونه آن را می توان در سلفی های وهابی مشاهده کرد آن ها چون برنامه جدیدی ندارند معتقدند برای هر کاری باید به سلف صالح خود برگردند و خواهان بازگشت به جامعه خلافتی ظالمانه نظیر آنچه بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) مشاهده کردیم هستند.

 

حجت الاسلام مهاجرنیا خاطر نشان ساخت: یکی دیگر از ویژگی های امام خمینی(ره) فهم ایشان در اقدام و عمل بود به گونه ای که می دانستند در چه زمانی، در کجا چه اقدامی را عملی کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه بنیانی که امام راحل(ره) بنا کرده اند اگر همه ما بر سر آن بایستیم قابل فروپاشی نیست، تصریح کرد: در حال حاضر باید دید که انقلابی که از تفکر امام نشأت گرفته است در چه شرایطی قرار دارد.

 

 وی با اشاره به اینکه در زمان تشکیل نظام اسلامی عده ای نیز اسلام معنوی را مطرح کردند اسلامی که به دور از مسائل سیاسی، اقتصادی و غیره باشد و هر کس با خدای خود حالت معنویت را برقرار کند؛ این برای اسلام کافی است، گفت: امام در مقابل این افراد نیز این نظریه را رد می کند و می فرماید همه چیز اسلام معنویت است.

 

رئیس پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه یکی از ویژگی های امام خمینی(ره) این بود که اسلام را با جمهوریت به گونه ای ترکیب کرد که هیچ کس نمی توانست در برابر آن مخالفتی داشته باشد، گفت: اینکه مقام معظم رهبری نیز مردم سالاری دینی را مطرح می کنند و عده ای آن را نفی می کنند در واقع مردم سالاری دینی عبارتی دیگر از جمهوری اسلامی است.

 

حجت الاسلام مهاجرنیا با بیان این مطلب که در برابر امام خمینی(ره) عده ای معتقد بودند مشروطه به دلیل آنکه با مکاتب غربی درهم آمیخته بود دچار شکست شد، افزود: اما امام راحل(ره) معتقد بودند که برای فهم دین باید از همه معارف بشری و الهی استفاده کرد.

 

وی در ادامه به دلایل شکست مشروطه خواهان اشاره کرد و افزود: از دلایل شکست مشروطه خواهان می توان به بی برنامگی آن ها اشاره کرد و اینکه می خواستند با وجود شاه اسلام را پیاده کنند اما امام خمینی(ره) این موارد را به خوبی درک کرده بود و می دانست که سلطنت هیچ گاه عادل نبوده و در کنار شاهان و سلطنت طلبان نمی توان به هیچ وجه اسلام را پیاده کرد.

 

حجت الاسلام مهاجرنیا دومین عامل شکست مشروطه خواهان را عدم قانون منسجم آن ها دانست و بیان کرد: امام خمینی(ره) که در سال 42 اولین گام های حکومت اسلامی را برمی دارد و در تبعید شروع به تدوین قانون اساسی می کند، قانونی که ولایت فقیه را در رأس حکومت اسلامی قرار می دهد.

 

پایان پیام/

کد خبر 339524

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha