مستند «لطفا بوق بزنید»نقد و بررسی شد

خبرگزاری شبستان: مستند “لطفا بوق بزنید” به کارگردانی رضا فرهمند در دومین روز از آغاز پخش مستند جشنواره فیلم فجر در مشهد نقد و بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حمید طباطبایی، معاون هنری اداره کل ارشاد خراسان رضوی شب گذشته(14بهمن) در دومین روز از آغاز پخش مستند جشنواره فیلم فجر در مشهد و درجلسه نقدو بررسی مستند “لطفا بوق بزنید” به کارگردانی رضا فرهمند اظهار کرد: استقبال از فیلم های مستند در مشهد از همه شهرهای ایران بیشتر است و این موضوع علاقه مردم مشهد را به سینمای مستند نشان می دهد.


وی به جایگاه سینمای مستند اشاره کرد و ادامه داد: تاثیر سینمای مستند را هیچ هنر دیگری ندارد حتی در زمان جنگ فیلم های روایت فتح نقش بی بدیلی را برای تشویق رزمندگان برای حضور در جبهه های جنگ بازی می کرد.


معاون هنری اداره کل ارشاد خراسان رضوی تصریح کرد: فیلم های مستند تاثیر بسیار زیادی بر روی مخاطبین دارد و حتی امروزه آگهی های تبلیغاتی به سمت ساخت مستند گونه می روند.
 

طباطبایی بیان کرد: به دلیل استقبال صورت گرفته قصد داریم جلسات مستند را ادامه دهیم و با حضور کارشناسان خبره این مستندها مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم.


بنا بر گزارش شبستان درادامه، رضا فرهمند، کارگردان مستند "لطفا بوق نزنید" با بیان اینکه ابتدا قصد داشتیم مستندی از قوم مایا در مکزیک بسازیم که ناگهان بحران میانمار پیش آمد بنابراین با تصمیم تهیه کننده به سراغ این سوژه رفتیم، گفت: این مستند پژوهشی ۲ ماه داشته و مسئول تیم پژوهش در سه کشور تایلند، هند و بنگلادش این پژوهش را به اتمام رسانده است که در نهایت ما به این نتیجه رسیدیم که مستند در هند ساخته شود.


فرهمند در خصوص سختی های ساخت این مستند افزود: فیلمبرداری از این مستند در خارج از ایران، فرصت محدود یک ماهه برای ساخت این مستند و عدم حمایت امنیتی در کشور هند از جمله سختی های ساخت مستند" لطفا بوق نزنید" بوده است.


وی اذعان داشت: معمولا فیلم ایرانی که در مورد خارج از کشور ساخته می شود یک دیدگاه گفت و گو محور دارد ولی در این مستند هیچگونه مصاحبه ای با کسی نداشتیم و سعی کردیم تیم خود را با تمام محدودیت ها وارد زندگی آن افراد کنیم .

 

این مستند ساز مشهدی ادامه داد:سه فرد خارجی در داستان وارد می شوند و ما هیچ ردپایی از ایران در مستند نمی گذاریم در واقع ما اندیشه یک ایرانی را از طریق گفتار سه فرد خارجی بیان می کنیم به طوری که آنها هیچ واکنشی را هم نسبت به این موضوع از خود نشان نمی دهند و به عقیده من این مهمترین موفقیت برای تیم ما بود.


وی در خصوص دیدگاه های این فیلم با بسان اینکه دو دیدگاه اصلی هویت و عدالت را در فیلم داشته ایم، گفت: در این مستند حتی دیدگاه کودکانه را دنبال کردیم و توانستیم بخشی از داستان را از دید کودکان روایت کنیم.


فرهمند در ادامه به تغییرات در مسیر فیلمنامه اشاره کرد و افزود: تغییرات فیلمنامه ناخواسته صورت گرفته که البته من معتقدم که این تغییرات در نهایت به مستند کمک کرد و اتفاقاتی که این تغییرات را رقم زد برای ما مثبت بود.

 

وی افزود: وقتی یکی از بازیگران از کار حذف شد و قصد بازگشت کرد ما استقلال موجود در کمپ را نشان می دهیم که هر فرد خودش تصمیم می گیرد وقتی شخصیت جعفرالله حذف شد ما در واقع به استقلال رسیدن کودکان را نشان دادیم.
 

پایان پیام/

کد خبر 339542

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha