وقف مدل اقتصادی جهت خروج بسیاری از چالش ها و موانع موجود جامعه است

خبرگزاری شبستان: مدیرکل پیشین اوقاف و امور خیریه خوزستان، اظهار داشت: وقف یکی از سنت های حسنه الهی و از مدل های اقتصادی است که بسیاری از چالش و موانع جامعه را برطرف می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اهواز، حجت الاسلام سید علی میر محمدی، مدیرکل پیشین اوقاف و امور خیریه خوزستان، امروز(15 بهمن) در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل اوقاف این استان گفت: وقف یکی از سنت های حسنه الهی و از مدل های اقتصادی است که جامعه اسلامی به آن اهمیت ویژه ای داده و اگر له آن توجه کنیم، بسیاری از چالش و موانع جامعه برطرف می شود.

 

وی خدمات به موقوفات، نظارت و مدیریت بر آنان و توجه به مباحث قرآنی را سه رسالت سازمان اوقاف دانست که قانون برای آن تعریف کرده و افزود: طبق آمارهایی که در دست داریم طی دو سه سال اخیر در سازمان اوقاف تحول و انقلابی به وجود آمده که سبب پویایی، رشد و شکوفایی در همه ابعاد شده است.

 

وی با بیان اینکه در همین راستا یک حرکت جدی به عنوان انقلاب نرم افزاری در بخش فرهنگی این سازمان به وجود آمد و آن تغییر نگاه سنتی به مکانیزه و سیستماتیک بود، اضافه کرد: این تغییر باعث شد فعالیت های این اداره کل با سرعت و دقت بیشتری در جهت حفاظت و شناسایی موقوفات انجام شود ذز لیت زمینه جزء پنج استان اول کشور هستیم.

 

حجت الاسلام میرمحمدی، با بیان اینکه 204 موقوفه و هفت هزار رقبه در خوزستان موجود است، تصریح کرد: ما با ورود به عرصه فرهنگی کارهای بسیاری را انجام دادیم که می توان به طرح حفظ قرآن که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، اشاره کرد و خروجی آن 32 هزار حافظ قرآن از دو تا 30 جزء در استان است که تاکنون چنین چیزی سابقه نداشته است.

 

وی افتتاح 30 مرکز قرآنی و فرهنگی در استان، جذب 62 هزار نفر در مسابقات قرآنی خوزستان، صدور احکام 1200 نفر از اعضای هیئت امنا، اجرای 1500 برنامه متنوع فرهنگی، امضای تفاهم نامه با سازمان های نظام مهندسی، منابع طبیعی، نقشه برداری، مناطق نفت خیز جنوب، حوزه های علمیه و... جهت ساماندهی موقوفات وبقاع و امامزادگان استان و... را از جمله اقدامات اوقاف خوزستان بوده دانست.

 

وی با اشاره به اینکه 202 بقعه در استان خوزستان وجود دارد که تا سال 90 هیچ گونه طرح جامعی نداشتند و همه هزینه هایی که از سوی مردم به عنوان نذورات و هدیه به آنها تعلق می گرفت توسط هیئت امنای آن اماکن به صورت سلیقه ایی صرف می شد، ادامه داد: به دستور ریاست سازمان این موارد کنار گذاشته شد و همه برنامه ها در قالب چشم انداز های 20 تا 50 ساله برنامه ریزی شد.

 

مدیرکل پیشین اوقاف و امور خیریه خوزستان، با بیان اینکه امسال بالای 17 میلیارد تومان اعتبار مصوب در بخش مساجد و بقاع متبرکه داشتیم، عنوان کرد: ساخت و احداث 12 بقعه در استان، ساخت 132 مسجد و خانه عالم در استان، پیگیری طرح اماکن متبرکه و تخصیص 500 میلیون تومان برای اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم در خوزستان از دیگر اقدامات این اداره کل است.

 

وی ایجاد صندوق راسخون را یکی دیگر از فعالیت هایی دانست که از دغدغه مردم در رابطه با بانکداری بدون ربا کاسته است و مقدمه ای برای بانک اوقاف نیز هست و یاد آور شد: تشکیل اداره تحقیق کل نیز یکی دیگر از فعالیت های اداره اوقاف خوزستان است که بررسی اسناد مالی را برای خوزستانی ها به صورت متمرکز انجام خواهد داد.

 

لازم به ذکر است، در این مراسم از زحمات حجت الاسلام سید علی میرمحمدی مدیرکل سابق اوقاف و امور خیریه خوزستان تقدیر و حجت الاسلام سید محمد طباطبایی به عنوان مدیر کل جدید این اداره کل معرفی شد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 339852

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha