مومنی: رسانه های مدعی حقوق بشر بر تحولات بحرین چشم بسته اند

محسن مومنی گفت: در حال حاضر شاهد آن هستیم که مردم مظلوم بحرین رنج ظلم مضاعفی را متحمل می شوند، زیرا رسانه هایی که مدعی حقوق بشر هستند چشم به روی تحولات بحرین بسته اند و در مورد آن سکوت می کنند.

 


به گزارش خبر نگار شبستان، گردهمایی بزرگ هنرمندان کشور در ابراز همدردی با مردم مسلمان بحرین عصر روز گذشته در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

 


در ابتدای این گردهمایی که با پخش کلیپ از فرمایشات مقام معظم رهبری آغاز شد، محسن مومنی شریف، رییس حوزه هنری به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: خداوند نسبت به مظلومان تعصب دارد و مطابق وعده ای که داده است از آن ها دفاع می کند. چنانکه امام حسین(ع) فرمودند: «از ستم کردن به کسی که یاری جز خداوند ندارد بپرهیزید زیرا خداوند یار و یاور او است و به فریاد او می رسد».

 

مؤمنی یاد آور شد: محمد رضا پهلوی با فروش سرزمین بحرین در حق مردم ایران خیانت کرد، خداوند از او نگذرد که بحرین را از میهن و مادر اصلی اش جدا کرد و به دست حاکمان ظالم سپرد.

 

رئیس حوزه هنری همچنین بیداری هنرمندان در مورد اتفاقات دنیا را ستود و گفت: یکی از گروه هایی که خداوند از آن ها وعده گرفته تا در مقابل ظلم بی اعتنا نباشند، هنرمندان هستند. به همین خاطر در سی و دو سال اخیر، پس از پیروزی انقلاب اسلامی هر کجا صدای شکایت از ظلمی بلند بوده است، هنرمندان ایرانی به آن واکنش نشان داده اند.

 

مومنی خاطر نشان کرد: تاریخ گواه است که در هیچ کجای دنیا مردم به اندازه هنرمندان ایرانی نسبت به مظلومیت مردم فلسطین احساس مسئولیت نکرده اند. از طرفی هنرمندان ایرانی پس از مشاهده مصائبی که بر مردم افغانستان می گذشت، ساکت ننشسته و برای پیگیری مشکلات آن ها به این کشور سفر کردند تا جایی که ما تعدادی از همکاران هنرمندمان را در افغانستان از دست دادیم.

 

 

مؤمنی اظهار کرد:به یاد می آوریم که هنرمندان حوزه هنری در گروهی به مدیریت شهید مرتضی آوینی به کشور بوسنی سفر کردند و در شرایط خاص این منطقه فیلم های مستند ساختند. همچنین همکاران حوزه تجسمی ما نیز در یک تجربه مشابه به عراق سفر کردند و در آن جا کار هایی را تولید کردند که حاصل آن نمایشگاهی در بغداد بود.

 

رییس حوزه هنری در پایان عنوان کرد: امیدوارم مردم بحرین نیز به حقوق خود دست پیدا کنند اما متأسفانه در حال حاضر شاهد آن هستیم که مردم مظلوم بحرین رنج ظلم مضاعفی را متحمل می شوند زیرا رسانه هایی که مدعی حقوق بشر هستند چشم به روی تحولات بحرین بسته اند و در مورد آن سکوت می کنند.

 

آغاز بیداری زمین فرا رسیده است

 

 

در ادامه مراسم، علی معلم دامغانی، رییس فرهنگستان هنر ایران به شعر خوانی پرداخت و با توجه به اتفاقات اخیر در بحرین گفت: رویدادهای که هم اکنون در کشور بحرین رخ داده است، ‌آغاز بیداری زمین است.

 

وی افزود: در زمان رسول الله زمانی که حضرت علی (ع) جسد مبارک پیامبر را غسل می دادند ارتداد رخ داد و عده ای در سقیفه بنی ساعده جمع شدند تا خلیفه تعیین کنند عده ای که بر گشتند و هرگز به سوی ما بر نگشتند و این اتفاق تا امروز نیز ادامه دارد و بنای آزار مسلمانان شاید از آن روزها گذاشته شود. آنچه درباره این فاجعه بزرگ و حماسه عظیم ملت بحرین می‌توان گفت این است که آنها دیگر نمی‌خواهند اداره مملکتشان به دست کسانی باشد که نامسلمان هستند.

 

معلم دامغانی با اشاره به اینکه بحرین در زمان ساسانیان جزو کشور ما بوده است، ‌گفت: ‌این اتفاق زمانی افتاد که پادشاهان آن زمان نتوانستند در مقابل حمله دشمنان ایستادگی کنند و بحرین از ایران جدا شد، اما امروز دیگر مردم بحرین نمی‌خواهند زیر بار استکبار و ظلم زندگی کنند؛ ‌آنان به دنبال این هستند که حکومت اسلامی در کشورشان برقرار شود.

 

 

این شاعر ادامه داد:‌ امروز بانگ آزادی و آزادگی به سراسر دنیا رسیده و استقبال مردم از اسلام و حکومت اسلامی نشانه بیداری آنان است.

وی با بیان اینکه مردم بحرین آن روزی که سربرداشتند و به میدان آمدند چیزی جز حکومت عادلانه نمی خواستند، ‌افزود:‌ آنها حاکمی را می‌خواهند که طرفدار اهل بیت و ائمه باشد.

معلم یاد آور شد: کسانی که در آن زمان بحرین را از بدنه ایران جدا کردند فکر نمی کردند که روزی برسد که ملت بحرین کاری کنند که امروز تمام جهانیان شگفت زده شوند.

 

هنرمندی که در مقابل ظلم سکوت کند هنرمند نیست

 

مرتضی گودرزی دیباج، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری از دیگر افرادی بود که به نمایندگی هنرمندان هم صنف خودش در این مراسم به سخنرانی پرداخت و گفت: این تکلیف دینی و انسانی ما است که با به تصویر کشیدن ظلم و جور دشمنان ظلم آنان را به جهانیان نشان دهیم و سکوت ما به منزله تائید کار آنها است.

 

گودرزی دیباج ضمن انتقاد از بی توجهی برخی از هنرمندان افزود: بی توجهی برخی از هنرمندان به مساله ظلم دشمنان در کشورهای اسلامی به خصوص بحرین نابخشودنی است همه ما انسان هستیم و باید نسبت به جان تمام افراد و آدم‌های دنیا حساس و نگران باشیم.

 

وی با اشاره به اینکه برخی از هنرمندان معتقدند که آنان وظیفه دیگری دارند و نباید در این برنامه‌ها شرکت کنند، گفت:‌ در گذشته هنگامی که شخصی زندانی یا شکنجه می‌شد تمام هنرمندان با خلق آثار خود در قالب شع، ‌تابلو نقاشی و کاریکاتور در مقابل حرکت‌های غیر انسانی عکس العمل نشان می‌دادند.

وی خاطر نشان کرد: اگر هنرمندی در مقابل این همه ظلم و جوری که در حق انسان دیگری روا می‌شود سکوت کند نمی‌توان او را هنرمند دانست.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی ادامه داد: ‌اگر امروز ملاحظات خبری نبود اتفاقات بدتری در بحرین می‌افتاد و هنرمند متعهد و معتقد نمی‌تواند در این خصوص سکوت کند، بنا براین اگر ما سکوت کنیم، باید در آن دنیا پاسخگوی رفتارمان باشیم و در این زمینه ‌ما بنا داریم به تکلیف دینی و انسانی خود عمل کنیم و با به تصویر کشیدن اتفاقات بحرین می‌توانیم با آنها همدلی کنیم و به آنان قوت قلب بدهیم.

وی اضافه کرد: ما با این کار هم به وظیفه انسانی و دینی خود عمل کرده ایم و هم درس بزرگی به جوانان آموخته‌ایم، بنا براین ما باید در حوزه های مختلف گرافیک کاریکاتور و... اثر خلق کنیم آثار خلق شده را با امکانات امروزی به سمع و نظر مردم سراسر جهان برسانیم .

 

 

اشک چشمان انسان در مقابل فجایع بحرین می خشکد

 

امیر حسین فردی آخرین سخنران درهمایش بحر بیداری در این جمع ضمن اظهار همدردی با مردم بحرین گفت: امیدوارم روزی فرا برسد که چنین مجلسی برای پیروزی مردم بحرین برگزار شود و در آن روز به جای آه و افسوس شاهد شادی مردم باشیم و سخنانمان بوی غم و ناله نداشته باشد.

 

وی یاد آور شد: بعد ازانقلاب 1357منطقه برای یک دگرگونی آماده شد گفت:" ما در آن دوران زیاد متوجه این نکته نبودیم که چه خواهد شد، اما بعد فهمیدیم که همه اتفاقات به انقلاب ما وصل بود و متاسفانه دشمن این را خوب و حتی بهتر ازما فهمیده بود و به همین دلیل همه تلاشش را برای شکستن هیمنه انقلاب اسلامی به کار گرفت تا جلوی الگو شدن آن را بگیرد

 

وی ادامه داد: فتنه سال 1388یکی از این ترفند ها بود و در روز 25بهمن سال گذشته به اوج خود رسید. آمریکا می خواهد از این طریق به همگان اعلام کند که انقلابی که الگوی آن هاست سست و بی پایه است.

 

فردی در ادامه سخنانش با بیان این نکته که آن چه امروزه در بحرین می گذرد در معیارهای حقوقی و اخلاقی انسان قرن بیست و یکم نمی گنجد، گفت:ما امروزه در جهان حتی حقوق حیوانات و حتی سنگ ها را محترم می دانیم و برایشان قانون داریم .

رییس مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری تصریح کرد: امروز این سئوال پیش می آید که واقعا آن چه امروز در بحرین می گذرد اراده ساکنان کاخ سفید نیست؟ به گمان من این حوادث در حد معیارهای انسان قرن بیست و یکم نیست، بلکه لکه ننگی است برای کشوری که امروزه مثلا تمدن جهان را رهبری می کند، این روزها در بحرین مصیبت زیاد است و غیر قابل باور، این قدر بلا پشت سرهم اتفاق می افتد که گاه اشک چشم خشک می‌شود، باید گفت که دامنه این ظلم ها بسیار گسترده است.

 

نویسنده رمان« اسماعیل »با بیان این نکته که مصلحت های بزرگی در راه است که ما نمی توانیم دقیقا به وظایف خود عمل کنیم، ادامه داد:ما باید در حوزه هنر و ادب باور کنیم که همه ملت ها چشمشان با ماست و اگر نبود انقلاب اسلامی این اتفاقات هم رخ نمی داد. ما خوشبختانه در حوزه ادب و هنر دستمان باز است و باید از این راه کمک کنیم که ملت شریف بحرین به خواسته های مشروع و انسانی خود برسد.

گفتنی است، در این مراسم هنرمندانی چون رضا میرکریمی،احمد میر علایی ،علی معلم ، علیرضا شجاع نوری ، محسن نفر ، امیرحسین علم الهدی ،محسن نوری نجفی ، محسن پرویز، محمدرضا سرشار، کامران شرفشاهی، مجید عمیق ، مصطفی جمشیدی و محمدگلریز حضور داشتند و در پایان نیز بیانیه ای توسط هنرمندان قرائت شد .

 

پایان پیام/


 

کد خبر 34111

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha