گسترش دامنه بیداری اسلامی// شعله های قیام این بار در عربستان و اردن

وزیر سابق امور خارجه گفت: معتقدیم این انقلاب در عربستان نیز آغاز شده و اگر 'علی عبدالله صالح' کنار برود و یا نهضت مردم لیبی با سرنگونی قذافی به پیروزی برسد، شعله های این قیام ها در عربستان و اردن زبانه می کشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان، منوچهر متکی، وزیر سابق امور خارجه کشورمان، شب گذشته (7 اردیبهشت) در نشستی با دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان، به سؤالات آنان در خصوص تحولات منطقه و بیداری اسلامی پاسخ داد.


هیچ گونه منشأ خارجی به معنای دخالت در تحولات منطقه وجود ندارد


منوچهر متکی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه ادعاها مبنی بر دخالت ایران در امور کشورهای منطقه تا چه حد صحیح است؟ اظهارداشت: به اعتقاد من حرکت های ایجاد شده در منطقه یک سونامی است.


وی با بیان اینکه تحولات کنونی منطقه به طور قطع شکل دهنده یک خاورمیانه جدید با هویت واقعی خویش است، ادامه داد: این خاورمیانه جدید با آنچه که 60 سال پیش بر ما تحمیل شده است، متفاوت خواهد بود.


وزیر سابق امور خارجه کشورمان تأکید کرد: هیچ فاکتور و مؤلفه خارجی به معنای عملیاتی و اجرایی و منشأ خارجی به معنای دخالت در آنچه که در خاورمیانه و در شمال آفریقا جاری است، وجود ندارد.


الهام بخشی انقلاب//نباید اجازه داد روی مبانی معامله شود


وی توضیح داد: عنصر تأثیر گذار در این انقلاب ها، الهام بخشی انقلاب اسلامی ایران است زیرا ملت ها دیدند که چگونه ایران از کشوری وابسته به کشوری مستقل رسید و رهبری آن از عنصر سرسپرده ای چون شاه به فرد آزاده ای همچون امام راحل (ره)  تغییر یافت.


وی در تبیین بیشتر این الهام بخشی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) مبانی انقلاب اسلامی ایران را برای جهانیان توضیح داد و تصمیم سازی را در کشورداری به ملت بازگرداند که این امر مؤید نشاط سیاسی ملت ایران است.


متکی، با اشاره به اینکه این ملت ها طی 30 سال گذشته در حال مقایسه کشور خود با رویدادهای انقلاب اسلامی ایران بودند، گفت: اعتقاد ما این است که در ایجاد شرایط سال 76 در کشور، شرایط قبل از آن زمینه ساز بود و همین طور این تحولات در مورد سال 82-انتخابات شوراها-قابل تحلیل است، در حالی که در مجلس مصر که چندی پیش منحل شد، احزابی که گرایشات دینی داشتند حق شرکت در انتخابات را نداشتند.


وی تصریح کرد: به دلیل همین الهام بخشی، نباید گذاشت روی مبانی معامله شود، زیرا ریشه ها عمیق است و داشته های خوب خود را نباید چوب حراج زد.


مطالبات مردم منطقه به سمت اسلامی شدن پیش می رود


وی با اشاره به اینکه محتوای مطالبات مردم منطقه به سمت اسلامی شدن پیش می رود، بیان داشت: آمریکا 50 سال تلاش کرد تا خاورمیانه را لائیک و از اسلام تهی کند اما امروز شما می بینید 100 هزار نفر در میدان تحریر نماز جماعت برپا می کنند.


این فعال سیاسی اظهار کرد: چرا در تمام این برخوردها، آمریکا حتی یک تحلیل صحیح نتوانسته ارائه دهد و در تمام این بحران ها برخوردهای متناقض دارد؟ که این برخوردها را می توان در اظهارات اوباما و کلینتون دید.


وی گفت: آنچه الهام بخش این قیام هاست، پیام های انقلاب است و اگر آل سعود نبود در حقیقت این حرکت، 30 سال پیش به انقلاب منتج می شد.


متکی، با اشاره به اینکه اگر در گذشته کسی در مسیر خودکفایی کشور حرکت می کرد، مورد تعقیب ساواک بود زیرا بنا نبود که گامی برای خودکفایی کشور برداشته شود، گفت: رسیدن صادرات نفتی از هفت میلیارد دلار به 36 میلیارد دلار در دولت نهم و دهم حاکی از رویکرد مبتنی بر اقتصاد ملی و تولید است.


آمریکا 30 سال آمده تا در منطقه اسیر بگیرد اما خودش اسیر شده است


متکی، با بیان اینکه آمریکا 30 سال در منطقه آمده که اسیر بگیرد اما خودش اسیر شده است، به علت شکل گیری شورای همکاری خلیج فارس اشاره و خاطرنشان کرد: متأسفانه شیوخ منطقه مجری سیاست های آمریکا هستند و در حالی که جمهوری اسلامی ایران متواضعانه سیاست هایی را در پیش گرفته اما آنان همچنان به مسئله سازی ادامه می دهند.


وی ادامه داد: آنان امروز توجهی به مطالبات مردمشان ندارند و روزی که ما مبانی انقلاب را فراموش کرده و سیاست های خود را به سمتی تنظیم کنیم که از دیگران دستور بگیریم آن روز، آغاز وابستگی است و به همین دلیل روابط خارجی ما باید متوازن باشد به این معنی که از همه ظرفیت های موجود در دنیا استفاده کنیم.


آیا درست است که مشکلات داخل کشور را به خارج نسبت دهیم؟


وزیر سابق امور خارجه کشور در خصوص اینکه آیا نسبت دادن مشکلات داخل به خارج از کشور صحیح است، پاسخ داد: نسبت دادن مشکلاتی که در حوزه فنی و ...است به خارج درست نیست اما اگر مقصود این است که اساساً مشکلی در خارج به عنوان حکومت مستقل نداریم این هم واقع بینانه نیست.


وی گفت: امروز مردم این مناطق به نحوه حکمرانی حکمرانان خود، مناسبات بین نظام و مردم و عدم توجه به اراده مردم اعتراض دارند و بخشی از مشکلات نیز منطقه ای است زیرا آنان ناراحت اند که حاکمان آنان نوکر آمریکا و صهیونیست ها هستند.


دولت سوریه باید مطالبات ملتش را مدیریت کند


متکی در پاسخ به سؤالی در مورد سیاست های دولت سوریه در برابر مردم این کشور، گفت: دولت سوریه باید از نوع تعاملی که در برخی از کشورها صورت گرفته پرهیز کند و اگر سوریه در بعد داخلی نتواند پاسخ گویی به مطالبات مردم را مدیریت کند دچار مشکل می شود و ما این را در مورد بحرین و عربستان هم می گوییم.

وی اظهار داشت: آمریکا و رژیم صهیونیسم تلاششان این است که در تمام مناطق، رژیم حکومتی را نگه دارند اما آنان در سوریه، خواستار ساقط شدن رژیم هستند.


این فعال سیاسی افزود: آنان در ادعای چند روز پیش خود گفتند که ایران در سرکوب مردم سوریه نقش دارد در حالی که این ادعایی با طراحی آمریکایی برای ساختن تصویری جدید از ایران است.


مقاومت اصلی ترین عنصر تأثیر گذار در بیداری اسلامی


وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر میزان تأثیر گذاری جنگ تحمیلی، مقاومت 33 روزه لبنان و 22 روزه غزه بر تحولات منطقه، مقاومت را نقش مؤثری در بیداری این ملت ها خواند.


وی گفت: آنان طی هشت سال دو استراتژی سقوط و وابستگی را علیه ما تعریف کردند، حالا خودشان می گویند در هر جنگی، سرداران وارد آن شدند تا زنده بمانند اما در جنگ ایران سرداران آمدند تا شهید شوند و این دو منطق کنار یکدیگر قرار گرفت و انقلاب و مقاومت ما اینگونه شکل گرفت.


متکی گفت: امروز 10 هزار فلسطینی وجود دارد در حالی که عنصر مقاومت در غزه مانع از گرفتن حتی یک اسیر شد و از این رو مردم به قدرت خود و قدرت ها به پوشالی بودن خود پی بردند، اینها زیر ساخت تحولات منطقه است.


آیا حکومت و جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه شکل می گیرد؟


وی با اشاره به اینکه در این تحولات حتی اخوانی ها که روز اول با عمر سلیمان مذاکره کرده بودند غافلگیر شده و با مواجهه با خشم جوانان انقلابی مصر به سمت پیگیری خواسته های آنان رفتند، گفت: امروز خواسته های مقدماتی به زیرساختی تغییر یافته و نمادهای اسلامی در بیرق و درفش های آنان روز به رزو پررنگ تر می شود و اینکه آیا حکومت و جمهوری اسلامی در آنان برقرار می شود بستگی به مردم دارد.


آیا موضع سیاست خارجه ایران نسبت به تحولات منطقه پذیرفتنی است؟


وزیر سابق امور خارجه کشور در خصوص موضع سایست خارجه ایران نسبت به این تحولات، گفت: دولت ایران و وزارت خارجه نسبت به سرکوب در بحرین و دخالت عربستان در منطقه موضع گرفت اما به هر حال، دستگاه دیپلماسی معذوریت هایی دارد که به معنی تفاوت در رویکردها نسیت بلکه تفاوت ادبیات هاست.


وی ادامه داد: امروز آل خلیفه بی عرضگی خود در مواجهه با مطالبات مردم با نشان دادن درفش توسط سعودی ها جبران می کند که این هم محکوم است و با چنین نگاهی، وزارت خارجه خواستار خروج بی قید و شرط نظامیان عربستان است.


"منطق"قوی ترین نماد قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران


وی قوی ترین نماد قدرت نرم جمهوری اسلامی را منطق آن دانست و گفت: ما این منطق را با هر ظرفینتی که بتواند با مردم جهان و منطقه بتواند سخن بگوید از جمله زبان های قابل فهم امروز در حوزه هنر، نویسندگی، گفتمان روشنفکری، اجلاس ها، سمینارها در حضور صاحبنظران در محیط های بین المللی بیان می کنیم.


متکی اظهار کرد: آنچه برای ما دست برتر ایجاد می کند همین منطق ماست و در حالیکه منطق آمریکا، قدرت اوست، قدرت ما منطق ماست و باید در این هجمه دیپلماسی عمومی غرب هوشیار باشیم زیرا اگر منطق از انقلاب گرفته شود اثر گذار نخواهیم بود و باید مبانی خود را با استفاده از قدرت نرم تبیین کنیم.


سرانجام تحولات منطقه چیست؟


وی خاطرنشان کرد: این تحولات تا کنون هم به بخش قابل توجهی از اهدافش رسیده است زیرا مردم به قدرت خود پی بردند، امام برخورد منطقه ای نمی کرد بلکه موج می فرستاد که اثر این موج آگاهی بخشی بود و امروز می بینید که مردم این مناطق با ایجاد مقایسه به این نتیجه رسیدند که در خود تغییر ایجاد کنند.


این فعال سیاسی گفت: حکومتی که به مردمش وابسته نباشد در برابر ملتش نمی تواند بایستد، یکی از خیانت های آل سعود این است که این قیام ها را 30 سال به عقب انداخت.


وی تصریح کرد: اگر قرار است شبیه سازی شود این واقعیت ها باید شبیه سازی شود، رأی اعتماد بالای ملت را نباید چوب حراج زد؛ باید شباهت های متقارن ایجاد کرد.


سیاست جمهوری اسلامی به طور شفاف در ارتباط با غرب چیست؟


وی در خصوص اتخاذ سیاست های جمهوری اسلامی در خصوص رابطه با غرب، بیان کرد: ما بنای جنگ با غرب را نداریم، او باید در سیاست هایش تجدید نظر کند، هیچ رئیس جمهوری در آمریکا به اندازه اوباما در دو سال اول ریاست جمهوری اش تا این حد محبوبیت او افت نکرده و اگر سیاست هایش را تغییر ندهند مشکلاتش بیش از این می شود.


مواضع قذافی چگونه مواضعی است؟


وزیر سابق امور خارجه کشورمان اظهار کرد: قذافی در تمام مواضعش، رویکرد ضد امپریالیسمی و غربی اتخاذ کرده است و اتصالات زیادی از جنس گروه هایی که شوروی تشکیل داده، داشته است که در همین دوران ربایش امام موسی صدر، جنگ تحمیلی و برخوردهای او در کنفرانس سران اسلامی قابل توجه است.


وی گفت: کشور قذافی جزو دو کشور عربی بود که در جنگ تحمیلی علیه ایران، کنار صدام قرار نگرفت اما در 15 سال اخیر دچار دگر دیسی آشکاری که در سیاست های او هم نمود داشته است، شده و این دگر دیسی به شدت او را به سمت غرب هدایت کرده است.


شعله های قیام این بار در عربستان و اردن


متکی با اشاره به اینکه اسرائیل، اولین خسارت دیده تحولات منطقه است، ابراز داشت: ما معتقدیم این انقلاب در عربستان هم شروع شده و اگر 'علی عبدالله صالح' بر اساس خواست مردم یمن برود و یا نهضت مردم لیبی با سرنگون کردن قذافی به پیروزی برسد، دوباره این قیام ها در منطقه و این بار شعله هایش در عربستان و اردن زبانه می کشد.


وی با اشاره به اینکه امام فرمود صدای عدالت خواهی بر قله های جهان طنین انداز شود، گفت: تا مبارزه هست ما هم هستیم و ماندگاری یک انقلاب به پیام آن است اگر پیام و حرف و شعار ما ماندگاری نداشته باشد، هویت جمعی ما قابل اعتلا نیست.


سئوال آخر: آیا این گفته را که "منوچهر متکی، سیاست گذار نحوه عزل خود بود"تأئید می کنید؟


بر هر گفتن و یا نگفتنی حکمت و منطقی و منفعتی غیر شخصی باید حاکم باشد و من هیچ گونه نفع غیر شخصی را بر گفتن مطالبی در این مورد خاص تنوانستم پیدا کنم.

پایان پیام/

کد خبر 34341

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha