اهل بیت(ع) سبک حقیقی زندگی را معرفی کرده اند/ بهترین نگرانی های انسان

خبرگزاری شبستان:مدیر حوزه های علمیه کشور گفت:برای ما که متدین به دین مبین اسلام هستیم مقصود از سبک زندگی آموزه های اسلامی و دینی ست که رسول الله (ص) و اهل بیت(ع) به شکل روشن و کاملی آن را برای ما ترسیم کرده اند

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان  در قم، با اشاره به مولفه های سبک زندگی اسلامی، اظهار داشت: یکی از عواملی که انسان را به سقوط می کشاند خود بینی و پر مدعا بودن است، این رفتار موجب می شود انسان در فضایی قرار گیرد که دیگران نسبت به او حالت حسادت، خشمگینی و بد بینی پیدا کنند.

 

وی تصریح کرد: مردم جامعه به افرادی که تواضع و فروتنی داشته باشند با دید مثبت نگاه می کنند، از آن ها کینه به دل نمی گیرند و علیه آن ها اقدامی انجام نمی دهند، در روایات هم آمده تواضع چیزی نیست که مورد رشک و حسد دیگران قرار گیرد.

 

تنها افراد چاپلوس و متملّق در کنار انسان های خود بین می مانند

آیت الله حسینی بوشهری بیان داشت: حضرت امام هادی(ع) در روایتی در مورد کسانی که فقط کار خود را درست می دانند؛ می فرماید:" کسی که از خود راضی و پر مدعا باشد افرادی که نسبت به او خشمگین هستند زیاد تر می شوند، هر چه سن او بالاتر برود و موقعیت اجتماعی بهتری پیدا کند افراد بیشتری از او کناره گیری می کنند و تنها افراد چاپلوس و متملّق در کنارش باقی می مانند."

 

بهترین نگرانی های انسان

استاد برجسته حوزه علمیه خاطرنشان کرد: وقتی امیرالمومنین(ع) از سلمان فارسی سوال می کند که چگونه صبح کردی؟ سلمان در پاسخ می گوید" با نگرانی خانواده و فراهم کردن وسائل زندگی و خواسته های مادی آن ها، نگرانی از این که حق بندگی را به جا آورده ام یا نه؟، نگرانی از فریب شیطان و نگرانی از زمانی که ملک الموت قرار است جان ما را بگیرد.

 

وی در ادامه افزود: زمانی که حضرت علی(ع) این دغدغه های سلمان را می شنود در پاسخ به ایشان می فرماید:" بشارت بر تو باد به خاطر هر دغدغه ای که در این جهات داری، خداوند بر درجات تو می افزاید"، این نشان می دهد بهترین نگرانی های انسان همین مسائلی است که سلمان با امیرالمومنین(ع) مطرح می کند.

 

آموزه های اسلامی سبک زندگی روشنی را برای ما ترسیم کرده اند

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اهمیّت سبک زندگی اسلامی در سعادتمند شدن انسان در دنیا و آخرت، عنوان داشت: امروز سبک زندگی یکی از موضوعات اجتماعی است که در غرب هم به عنوان یک مسئله جدی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

عضو هیات رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: سبک زندگی هر کسی متناسب با فرهنگ، آرمان ها و اهداف آن فرد شکل می گیرد، اما برای ما که متدین به دین مبین اسلام هستیم مقصود از سبک زندگی آموزه های اسلامی و دینی ست که رسول الله (ص) و اهل بیت(ع) برای ما ترسیم کرده اند.

 

اهل بیت(ع) سبک حقیقی زندگی را به انسان معرفی کرده اند

وی تاکید کرد: اهل بیت(ع) به دلیل احاطه بر سرشت انسان و شناخت و درکی که تمام ویژگی های انسان داشتند، سبک حقیقی زندگی و راه سعادت و تکامل را به انسان معرفی کرده اند.

 

گفتن هر حرف راستی واجب نیست

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که نبی اکرم(ص) برای تبدیل شدن جامعه به مدینه فاضله 6 دستور العمل به ما می آموزد، اظهار داشت: بخشی از این دستورها مربوط رفتار و بخشی در ارتباط با خصوصیت فردی انسان است؛ حضرت می فرماید:" دروغ نگویید، گفتن هر حرف راستی واجب نیست، یعنی لزومی ندارد انسان هر حرف راستی را که می داند به زبان بیاورد، ولی دروغ گفتن حرام است و باید از آن پرهیز شود."

 

استاد برجسته حوزه علمیه اضافه کرد: نبی اکرم در ادامه به وفای عهد تاکید دارند و می فرمایند:" اگر به کسی وعده دادید، خُلف وعده نکنید، البته گاهی ممکن است توانایی عمل به وعده را پیدا نکند که این مورد عذر محسوب می شود.

 

وی بیان داشت: امانتداری و عدم خیانت در امانت، باز داشتن چشم از نامحرم، حفظ دامن از آلودگی و گرفتن زمام زبان از دستورالعمل های دیگری هستند که حضرت خاتم النبیین (ص) برای رسیدن جامعه به مدینه فاضله نسبت به آن سفارش کرده اند.

 

پایان پیام/

کد خبر 344408

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha