کشورها منابع خاصی از خود را به عنوان وقفیات مسجدالاقصی اختصاص دهند

خبرگزاری شبستان: روسای پارلمانی کشورههای اسلامی در سومین نشست کمیته دائمی امور فلسطین درخصوص وضعیت فلسطین، حمایت از آن و تخصیص منابع خاصی به عنوان وقفیات مسجدالاقصی سخنرانی کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، رییس هیئت پارلمانی سنگال در سومین نشست کمیته دائمی امور فلسطین گفت: آنچه که در حال حاضر وجود دارد این است که ما باید در مساله فلسطین بازنگری جدی کنیم و به جای اینکه اختلاف را بین رژیم صهیونیستی و فلسطین ببینیم این اختلاف را بین امت اسلام و رژیم صهیونیستی ببینیم و بایستی تمامی بلندپروازیهای رژیم صهیونیستی را در مقابل امت اسلام را از بین ببریم و نبایستی انها احساس کنند که فقط این مساله بین انها و فلسطینیان است بلکه باید احساس کنند مساله فلسطین بین امت اسلام و اسراییل است.

رییس هیئت پارلمانی سنگال با تاکید بر آشتی گروههای فلسطینی گفت: قطعاً اگر گروههای فلسطینی با آشتی ملی دست یابند ما نیز راه خود را برای تحقق هدفها کوتاهتر می کنیم.

وی با تشکر از ایران برای برگزاری این نشست گفت: برخی فکر می کنند جنگ آینده ما جنگ اب است اما باید بگوییم به جای جنگ آب جنگ تکنولوژی در آینده رخ می دهد و خوشحالیکه ایران به مراحل بالایی در این زمینه رسیده است.

همچنین رییس هیئت پارلمانی بحرین نیز در این نشست گفت: همه آنچه که دوستان در این نشست گفته اند زبان حال ما در بحرین است و به اعتقاد ما آشتی گروههای فلسطینی مساله مهمی است که باید به آن توجه شود و شاید نتوانیم در آینده نزدیک به آن برسیم ولی باید تلاشهای خود را دوچندان کنیم.

وی تصریح کرد: در مورد مساله فلسطین کمیته های زیادی تشکیل شده است و صحبت های زیادی انجام شده است اما عملاً چیزی به دست نیامده است و ما باید ترتیبی اتخاذ دهیم که سرعت عملمان برای اجرایی کردن مصوبات کمیته ها زیادتر شود.

وی خاطرنشان کرد: ما باید برای آزادی زندانیان فلسطینی در بند اسراییل فکری باندیشیم و از آنها حمایت کنیم زیرا در حال حاضر هیچ قدمی برای آزادی آنها برنداشته ایم و اگر می خواهیم شروع کنیم نخستین گاممان باید آزادی زندانیان فلسطینی باشد.

همچنین رییس هیئت پارلمانی مغرب نیز در سخنانی گفت: ما بایستی درک جدیدی از مساله فلسطین داشته باشیم و در این زمینه حسن نیت خودمان را نسبت به فلسطین ثابت کنیم.

وی با اشاره به تشکیل کمیته هایی که از گذشته تاکنون در مورد مساله فلسطین بوده اند گفت: با تشکیل کمیته ها فشارها بر مردم فلسطین بیشتر شد ولی ما باید فکری بیاندیشیم که نقطه عطف جدیدی برای حل مشکل مردم فلسطین ایجاد شود.

وی گفت: پیشنهاد می کنیم که در نشست بعدی برنامه های دقیقی برای کمیته براساس سه محور پیریزی شود اینکه چگونه حمایت مالی کامل از مردم فلسطین داشته باشیم زیرا مردم فلسطین نیاز به غذا، دارو و درمان و بنزین و توشه دارند و باید برنامه های کاری ما برای کمک مالی به آنها مشخص شود.

وی همچنین با اشار به اینکه باید حمایت سیاسی ما از ملت فلسطین نیز مشخص شود گفت: ما می خواهیم به دشمنان بگوییم با دشمن مقابله می کنیم و حمایت کامل از فلسطین داریم و باید همه مردم را علیه دشمن صهیونیستی بسیج کنیم.

همچنین رییس هیئت پارلمانی کشور چاد نیز در این زمینه گفت: امروز همه کشورها و یک انسان عادی نیز می داند که مردم فلسطین مورد ظلم هستند و باید حمایت شوند.

وی با اشاره به جنگ اعراب و اسراییل در سالهای گذشته گفت: امروز اسراییل به اندازه ای قدرتمند شده است که سخن از یهودی سازی قدس می زند و این به دلیل است که اسراییل یک اقدام جدی از طرف اعراب ندیده است.

وی بیان کرد: متاسفانه یک سری از گروههای فلسطینی بر حمایت از نوار غزه و یک سری دیگر بر حمایت از رام الله تاکید می کند و فکر می کنم مساله اصلی که آزاد کردن قدس شریف است در بین فلسطینیان فراموش شده است.

وی با بیان اینکه همه کشورهای عربی باید از آشتی ملی بر فلسطین حمایت می کند گفت: درست است ما قدرت نداشته ایم که همه سرزمین های اشغالی را برگردانیم اما باید تلاش کنیم که بیش از این اسراییل نتواند سرزمینهای دیگر را اشغال کند.

همچنین ناصر سودانی رییس هیئت پارلمانی ایران نیز با اشاره به نشست روز جمعه کمیته فلسطین گفت: در این نشست موضوعاتی در دستور کار قرار داشت که از جمله عضویت الجزایر عربستان و سودان به عنوان اعضای جدید کمیته بود که باید به تصویب کمیته برسد.

وی بیان کرد: ما در این کمیته بر تمامیت ارزی فلسطین تاکید کرده و همچنین ضرورت مقابله با اهدافی که می خواهند مساله فلسطین را به حاشیه بکشانند توصیه کرده ایم.

وی گفت: از شما می خواهم اینجا این موارد مصوب در کمیته را تصویب نهایی کنید.

همچنین رییس هیئت پارلمانی سودان در این زمینه گفت: در حال حاضر اسراییل تلاش می کند قدس را تحت سیطره خود قرار دهد و ما بایستی گامهای عملی را برای مقابله با چنین توطئه ای برداریم.

وی تصریح کرد: ما بایستی قدس را به عنوان اولویت نخست خود قرار دهیم و تصمیمات خوبی را را در پارلمانهای کشورهای اسلامی برداریم.

وی تصریح کرد: ما باید در پارلمانهایمان از دولت ها بخواهیم و سوال بپرسیم که در ارتباط با قدس چه کار کرده اند و بتوانیم در این زمینه راهبرد و ابتکار عمل داشته باشیم.

وی تصریح کرد: آیا همه کشورهای اسلامی که پارلمان دارند می توانند یک راهبرد را برای حضور ماهیت های اصیل اسلام و تقویت آنها داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه مساله فلسطین نیازمند پشتیبانی همه گروههاست گفت: حمایت از فلسطین نباید منحصر به حبه و صدقه نباشد بلکه باید هر کشوری منابع مشخصی از خودش را به مساله فلسطین به عنوان مساله وقف اختصاص دهد و در واقع هر کشوری یک سری وقفیات را برای مسجدالاقصی داشته باشد و ما به این طریق می توانیم یک منبع درآمد خوبی برای فلسطینیان داشته باشیم.
پایان پیام/
 

کد خبر 345184

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha