آمادگی شهر هزارساله برای استقبال از میهمانان نوروزی

خبرگزاری شبستان: شهرستان اشتهارد با قدمتی بیش از هزار سال با جاذبه های گردشگری و دینی آماده استقبال از میهمانان نوروزی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در البرز؛ جاذبه های گردشگری در استان البرز تنها مربوط به جاده زیبای چالوس نیست، بلکه جای جای این استان زمینه های بکر گردشگری و زیارتی را در خود جای داده است.

 

در این میان شهرستان اشتهارد از قدیم به دارالمؤمنین معروف بوده‌است، وجود شخصیتهای مذهبی همچون ملا ابوالحسن اعلمی صاحب رساله «ریاض الاحکام» و ملا علی احمد مجتهد در دهه‌های گذشته و همچنین حجت‌الاسلام و مسلمین سید عبدالله برهانی و حاج شیخ یحیی تقوی در دهه‌های اخیر در رشد باورهای دینی و مذهبی مردم مؤثر بوده‌است.

 

همچنین، صبغه این مردم در دوران جنگ ایران و عراق با داشتن جمعیتی حدود پنج هزار نفر بیش از 120 شهید و 12 آزاده و صدها جانباز نثار اسلام و انقلاب است، که به نسبت جمعیت شهر در شمار شهرهای تراز اول کشور در این زمینه قرار گرفته‌است.

 

حجت الاسلام محمدصالحی، مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان البرز در گفتگو با خبرگزاری شبستان در البرز در خصوص جاذبه های گردشگری مذهبی در این شهرستان گفت: امامزاده‌ام کبری و ام صغری از جاذبه های مذهبی در این شهرستان هستند.

 

به گفته این مسئول، این دو امامزاده در ضلع شمالی میدان امام خمینی اشتهارد با بنای بارگاهی محکم و مجلل قرار گرفته است .

 

برپایه این گفت و گو، مردم محلی و مسئولین اداره اوقاف آنها را دو بانو از منسوبین موسی کاظم می‌دانند.

 

گفتنی است، بنای امامزاده تشکیل شده‌است از یک ایوان ورودی رو به شمال، یک تالار مستطیل شکل به عنوان نمازخانه و محل دعا و اتاقی مربع شکل که ضریح امامزادگان در آن قرار دارد، ساختمان بنا با آجر و کاشی تزئین شده و گنبد مدور آن کاملاً کاشیکاری است.

 

علامه دهخدا در لغت‌نامه خود در صفحه 264 در جلد اول در خصوص این شهرستان آورده است: اشتهارد قصبه بزرگی است از بخش کرج شهرستان تهران، 78000 گزی باختر کرج، سر راه کرج به بوئین زهرا، جلگه معتدل، سکنه 6267، شیعه فارس و زبان مخصوص که ریشهٔ آن فارسی است. آب آن از 21 رشته قنات که یکی شیرین و بقیه لب شور است.

 

اشتهارد دارای چندین اثر تاریخی ارزشمند است که تعدادی از آنها در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده‌است، مانند"دیزبون" که در اصل «دیده‌بان» است، قلعه‌ای بسیار قدیمی و بلند، در اوایل سال 1344 هیاشی کاکی زاکی مدیر کل فنی ژاپونی در مرکز تعلیماتی حرفه‌ای کرج از شهر اشتهارد دیدن کرد. وقتی در محل دیده‌بان حاضر شد با توجه به آثاری که در آنجا از نظر علمی و خاک‌شناسی مشاهده و یافته قدمت محل فوق را به 1000 سال قبل تخمین زده‌است.

 

علی موسوی زاده، شهردار اشتهارد در مصاحبه با این خبرگزاری در خصوص این شهرستان و جاذبه های گردشگری در ایام نوروز گفت: با توجه به استقبال گردشگران از این شهرستان ستاد استقبال نوروز از امروز با هدف آماده سازی و استقبال از میهمانان نوروزی آغاز شده است.

 

به گفته موسوی زاده، شستشوی ، معابر و میادین، رنگ آمیزی جداول ، نظافت و ساماندهی سرویس های بهداشتی سطح شهر، لکه گیری آسفالت، کاشت نهال و گل های فصلی در میادین، بوستانها، ساماندهی فضاهای سبز شهری به ویژه ورودی و خروجی شهر از برنامه های ستاد استقبال از بهار به شمار می رود.

 

شهردار اشتهارد، افزود: ایجاد مکان های استراحت ویژه مسافران نوروزی، چیدمان سفره هفت سین در میدان شهید سلطانی، تهیه بروشور اماکن دیدنی، نصب بنر و تابلوهای راهنما و پیام های فرهنگی ویژه مسافرین نوروزی در دست اجرا قرار گرفته است.

 

گفتنی است، در حال حاظر هفت کانون فرهنگی هنری مساجد در سطح مساجد این شهرستان در حال فعالیت هستند.

 

پایان پیام/

کد خبر 346177

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha