اجرای بیش از20 طرح عملیاتی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور

خبرگزاری شبستان: سردار زمانیان با بیان اینکه در سال جاری 20 هزار پرونده قاچاق به مراجع قضایی تحویل داده شده است، گفت: سالانه بیش از20 طرح عملیاتی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور اجرا می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، سردار فتح الله زمانیان، رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور ظهر امروز(4 اسفند) در نخستین همایش تخصصی مبانی فقهی حقوقی قاچاق کالا و ارز، اظهار داشت: همه مسئولان تاثیرات قاچاق در حوزه های مختلف را می پذیرند اما در این زمینه نیاز به یک تحقیق و پژوهش در شکل گیری جرم قاچاق داریم.


سردار زمانیان بخش گسترده ای از وقوع جرایم خشن در کشور را ریشه در پدیده قاچاق دانست و ابراز کرد: در حوزه کالاهای ممنوعه نیاز به آگاه سازی داریم چرا که ورود غیرقانونی مشروبات الکلی و یا ماهواره ها جریانات ضد اخلاقی دیگری را نیز به دنبال دارد.


وی عدم مطالبه مردمی را باعث عدم پیگیری مسئولان در بحث برخورد با قاچاق کالا دانست و تصریح کرد: برگزاری این همایش می تواند شروعی برای اقدام عملیاتی در این زمینه باشد.

 

پدیده قاچاق در حوزه مسایل مرزی، نظامی و سیاسی تاثیرگذار است
رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور با اشاره به اینکه پدیده قاچاق 63 مورد تاثیر اقتصادی و 23 معضل اجتماعی و فرهنگی را در جامعه باعث می شود، تاکید کرد: در حوزه مسایل مرزی، نظامی و سیاسی نیز این پدیده تاثیرات گسترده ای برای جامعه دارد.


سردار زمانیان با بیان اینکه سالانه بیش از 20 طرح عملیاتی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور صورت می گیرد، گفت: طی سال های گذشته و امسال 20 هزار پرونده قاچاق به مراجع قضایی تحویل داده شده و 70 هزار نفر نیز در این رابطه دستگیر شده اند اما همه اینها تاثیرات چندانی در ریشه کنی پدیده قاچاق نداشته است.


وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در کنترل و پیگیری موضوع قاچاق قبل از مبادی ورودی و خروجی مرزها، گفت: متاسفانه کشورهای همسایه ما دارای سیاستی پایدار نیستند که بتوان این موضوع را با آنها پیگیری کرد.


رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور با بیان اینکه یکی دیگر از اقداماتی که باعث قاچاق و صادرات و واردات کالا و ارز از مرزها می شود مسئله زمان بری است، افزود: صادرکنندگان و وارد کننگان قانونی وقتی در مرز با مشکل زمان بری مسئولان مرزی مواجه می شوند مجبور هستند کالای زمستانی خود را در تابستان و یا کالای تابستانی را با تاخیر در زمستان عبور دهد اما قاچاقچیان کالا خطرپذیری قاچاق را به جان خریده و کالای خود را در وقت و فصل مناسب به صورت قاچاق عبور می دهد.

 

روزانه بیش از 3 هزار کانتینر از گمرک شهید رجایی  وارد کشور می شود
وی با اشاره به اینکه از گمرک شهید رجایی روزانه بیش از 3 هزار کانتینر وارد کشور می شود، اظهار کرد: تنها یک یا 2 درصد این کانتینرها امکان کنترل دارند و بخش اعظمی از آنها به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها امکان کنترل نداشته که گاه برخی از این کانتینرهای قاچاق را به جهت جعل اسناد گمرکی نمی توان دستگیر کرد.


سردار زمانیان یکی از ابزارهای دولت در حوزه درآمدزایی را بحث ترانزیت دانست و افزود: سال گذشته بیش از 9 میلیون تن ترانزیت داشته ایم که امسال به 15 میلیون تن هم می رسد.


وی خاطر نشان ساخت: متاسفانه بسیاری از اقسام میراث فرهنگی کشور ما به واسطه ترانزیت از کشور خارج می شود و این به دلیل عدم ابزار کنترل قوی در این زمینه است.

 

خروج غیرقانونی روزانه 10 میلیون لیتر سوخت از مرزهای کشور
رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور خروج غیرقانونی روزانه 10 میلیون لیتر سوخت از مرزهای کشور را به دلیل عدم کنترل مناسب و عدم تامین برنامه مناسب در سهمیه بندی سوخت دانست و تاکید کرد: اگر سهمیه سوخت در کشور کنترل شود و استخراج تولید و سهمیه بندی آن در دست خودمان باشد شاهد این خروج غیرقانونی سوخت نخواهیم بود.


وی با اشاره به اینکه مشکل قاچاق در حوزه های دارو، لوازم بهداشتی و آرایشی و مکمل های غذایی نیز مشاهده می شود، گفت: گاهی دارو به مقدار کافی از راههای قانونی وارد کشور می شود اما مصرف نشدن مناسب آنها در بازار زمینه را برای ورود قاچاق این کالا فراهم می کند.

 

سن مصرف سیگار در کشور رو به کاهش است
سردار زمانیان با بیان اینکه سالانه 62 میلیون نخ سیگار در کشور مصرف کشور می شود که متاسفانه سطح سنی مصرف آن روبه کاهش است، تصریح کرد: هزار میلیارد تومان درآمد از بین رفته دولتی در ورود غیرقانونی سیگار به کشور رقم می خورد.


وی با اشاره به اینکه قانون موجود برای مبارزه قاچاق مربوط به 80 سال گذشته است که بازدارندگی کافی را در زمان کنونی ندارد، اذعان کرد: در قانون قاچاق جرم نیست بلکه تخلف محسوب می شود و فرد قاچاقچی با پرداخت جریمه می تواند به فعالیت خود ادامه دهد.


رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور با بیان اینکه متاسفانه در کشور فرهنگ تجمل گرایی و قبول کالای خارجی جا افتاده است، ابراز کرد: اعتماد جامعه نسبت به تولیدات داخلی از بین رفته است که باید در جهت ایجاد این اعتماد دوباره تلاش شود.


پایان پیام/

کد خبر 346184

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha