اضطراب مسابقات کشوری بالاتر از مسابقات بین المللی قرآن است

خبرگزاری شبستان: فردی به میزان تمرینات و تلاش مستمر خود برای موفقیت در مسابقات سراسری قرآن گفت: امسال نوع دید خود را نسبت به رقابت‌های قرآن با تمرینات گسترده و مستمر تغییر داده بودم.

گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان: سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن نیز همچون ادوار گذشته برگزار شد و نفرات ممتاز هر رشته پس از رقابتی سخت معرفی شدند.
بزرگ ترین رویداد قرآنی کشور و شاخص شدن قاریان و حافظان ممتاز کشور فرصتی مغتم بوده تا با آشنایی با این چهره های قرآنی انگیزه ای برای قرآن آموزان نسل جوان ایجاد شود، لذا طی گفت و گویی با نفر اول رشته قرائت سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن به این هدف نائل می آییم.

جعفر فردی، نفر اول رشته قرائت مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در سال 1392 با اشاره به میزان تأثیرگذاری رقابت‌های قرآنی بر رشد و نمو تلاوت قاریان قرآن در گفت‌وگویی به خبرنگار قرآنی خبرگزاری شبستان گفت: مسابقات قرآن یکی از سکوهای پرش برای ارتقای قاریان قرآن است که در این برهه در اوج تمرینات قرائتی قرار دارد.

وی افزود: هر قاری باید از لحاظ تجوید، علم وقف و ابتدا، صوت و لحن کاملا در حد استاندارد و عالی خود را نگاه داشته تا بتواند در رقابت‌های قرآنی حایز رتبه ممتاز شود.

تمرینات مستمر عامل موفقیت در مسابقات قرآن

وی با اشاره به میزان تمرینات و تلاش مستمر خود برای موفقیت در مسابقات سراسری قرآن گفت: امسال نوع دید خود را نسبت به رقابت‌های قرآن با تمرینات گسترده و مستمر تغییر داده بودم و طی یک ماه گذشته هر شب قطعه‌هایی از آیات قرآن را به صورت مسابقه‌ای در محضر اساتید برجسته کشور تلاوت می‌کردند تا بتوانند با میزان آمادگی بالا در مهم‌ترین و سخت‌ترین رویداد قرانی کشور به شایستگی عرض اندام کنند.

فردی تصریح کرد: اضطراب مسابقات امری انکارناپذیر بوده که از لحاظ روانی فشار بسیار بالایی بر تمام قاریان وارد می‌کند که بنده نیز از این مهم مستثنی نبوده‌ام. همچنین نگاه متسابقین به تلاوت من و انتظار آنها بسیار متفاوت بود و تنها عاملی که من را در فشار بالای اضطراب مسابقات نجات داد توسل به خدا و ائمه اطهار بود.

وی افزود: طی اضطراب فراوان مسابقات اغلب صداها کیفیت خود را از دست داده و با گرفتگی و خستگی همراه است و اغلب قاریان نمی‌توانند تلاوت اصلی خود را ارایه کنند لذا برای غلبه بر این نقیصه تجربه و تمرینات مستمر و بخصوص توکل و توسل به خداوند راهگشا است.

فردی در پایان خاطرنشان کرد: اضطراب مسابقات بسیار طاقت‌فرسا بوده که شاید در طول برگزاری این رقابت‌ها اغلب شرکت‌کنندگان وزن خود را از دست می‌دهند و این استرس شاید در مسابقات بین‌المللی نیز کمتر وجود داشته باشد.


داوری و نحوه برگزاری مسابقات قرآن بی نظیر بود

قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به کم و کیف سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در هفته آغازین اسفند امسال برگزار شد، تصریح کرد: رشته قرائت میزبان 69 قاری برجسته کشور بود که پس از گذراندن سه مرحله سخت و طاقت‌فرسا 11 نفر به مرحله نهایی راه یافتند.

وی افزود: در این دوره از رقابت‌ها جوانان با انگیزه‌های بالا و تلاوت‌های زیبا و فاخر صحنه رقابت را برای دیگران دشوار ساختند. همچنین اضطراب در این رقابت‌های قرآنی برای شرکت‌کنندگان بسیار بالا بود.

فردی با اشاره به نحوه برگزاری این دوره از مسابقات قرآن تصریح کرد: برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن به میزبانی شهر شیراز و برگزاری آن به همت سازمان اوقاف و امور خیریه شایسته تقدیر بود و از نظر داوری نیز شاید با آنکه من مقام اول را کسب کرده‌‌ام را اغراق باشد ولی یکی از بهترین و عالی‌ترین ترکیب داوران در این دوره از مسابقات به قضاوت پرداختند که از نظر نمره‌دهی هم‌عقیده و نزدیک به هم نمره می‌داند.

سه مرحله ای شدن رقابت های قرآنی فرصتی برای ارائه توانمدی های قاریان

وی با بیان این مطلب که برگزاری مسابقات قرآن در مرحله کشوری طی سه مرحله فرصتی مناسب برای ارایه توانمندی‌های قاریان است، عنوان کرد: رشته قرائت طی سه مرحله برگزار می‌شود که با ریزش قاریانی که حد نصاب نمرات را نمی‌آورند تعدادی به مرحله نهایی راه یافته که فرصتی مغتنم برای ارایه توانمندی‌های قاریان را فراهم می‌سازد.

فردی اظهار کرد: سه مرحله‌ای شدن مسابقات قرآن موجب شده تا تعداد بیشتری در مرحله کشوری راه یابند که این در سال‌های گذشته کمتر اتفاق می‌افتد. شاید در یک دوره 25 یا 40 نفر موفق به شرکت در مرحله کشوری مسابقات قرآن سازمان اوقاف می‌شدند اما امسال 69 نفر در این رقابت قرآنی شرکت کرده و در نهایت 11 نفر در مرحله فینال با هم به رقابت پرداختند.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 347546

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha