پویایی و ارتقا مهم ترین خاصیت مسابقات سراسری قرآن کریم است

خبرگزاری شبستان: یاراحمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر واگذاری برگزاری مسابقات به ارگانی تخصصی تر گفت: نقد و بررسی لازمه رشد و حرکت به سوی تعالی در هر کاری است و سازمان اوقاف نیز از هر انتقادی استقبال می کند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزری شبستان، ولی الله یاراحمدی، مسئول امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در برنامه زنده فصل نو که چهارشنبه 7 اسفند از شبکه قرآن و معارف سیما با موضوع ارزیابی سی و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم پخش شد، با اشاره به روند روبه رشد و کیفی شدن هرساله مسابقات سراسری قرآن در کشور گفت: پویایی و رشد لازمه هر کار فرهنگی بوده و مسابقات قرآن نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی افزود: به حمد الله هرساله شاهد رشد کیفی مسابقات قرآنی به همت سازمان اوقاف و امور خیریه هستیم اما هنوز این رقابت ها در شأن و منزلت نظام جمهوری اسلامی ایران نبوده و اعتقاد داریم باید برای بهتر شدن آن تلاش کنیم.
یاراحمدی افزود: برگزاری جلسات ارزیابی برای ارتقای کیفی رقابت های قرآنی یکی از منویات سازمان اوقاف بوده که این مهم در قالب کمیته هایی همزمان با برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن آغاز شد تا دوره آینده شاهد کمی یا کاستی نباشیم.

سهمیه بندی شرکت کنندگان هر استان بر اساس سیستم هوشمند
یاراحمدی با اشاره به نحوه ارزیابی و سهمیه بندی شرکت کنندگان هر استان در مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن گفت: امسال شاهد تغییرات خوبی در نحوه اعطای سهمیه قرآنی به هر استان بودیم که در قالب سیستم هوشمند اجرا شد.
وی افزود: میزان جذب شرکت کنننده در مرحله شهرستانی، کیفیت برگزاری مسابقات در مرحله استانی و سطح فنی شرکت کنندگان در میزان سهمیه استانی مؤثر است.


مسئول امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: در دوره های گذشته مرحله منطقه ای پیش از مرحله کشوری برگزار می شد، که به علت نواقصی این سیستم برگزاری مسابقات تغییر یافت. به عنوان مثال شرکت کنندگان استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سمنان با هم به رقابت می پرداختند که در نهایت به علت سطح بالای فنی متسابقین استان خراسان رضوی همه سهمیه ها به این استان می رسید که با بازنگری های انجام شده این مرحله حذف و هر استان سهمیه جداگانه ای برای حضور در مرحله کشوری دریاف کرد.


مسئول امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: ناظرانی از طرف سازمان اوقاف وامور خیریه تمامی مراحل مسابقات قرآن را در مرحله استانی و شهرستانی ارزیابی می کنند که در دو بخش کنترل فنی و اجرایی انجام می شود.
وی افزود: فینالیست ها دوره قبل مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن در هر رشته جدا از سهمیه استانی در مسابقات قرآن شرکت می کنند که امسال 33 نفر از این سهمیه استفاده کردند.
 

واگذاری برگزاری مسابقات قرآنی به ارگان یا سازمان دیگر
یاراحمدی در پاسخ به این سوال که چرا سازمان اقاف وامورخیریه برگزاری مسابقات قرآنی را به ارگانی تخصصی در حوزه قرآن واگذار نمی کند؟ عنوان کرد: همزمان با دهه اول انقلاب اسلامی ایران تنها سازمان و متولی امور قرآنی در کشور سازمان اوقاف و امور خیریه بود؛ البته این وظیفه نیز پیش از این یعنی قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران بر عهده این سازمان بود.


وی تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب شاهد تعدد و رشد دستگاه های قرآنی در حوزه های مختلف بودیم که اگر هماهنگی در بین این ارگان ایجاد شود قطعا این تعدد مفید است. طی سال های اخیر سازمان اوقاف وامور خیریه همگام با سایر دستگاه های قرآنی اهداف و برنامه های خود را پیش برده که امیدواریم شاهد برکات و توفیقات بیش از پیش باشیم.
یاراحمدی عنوان کرد: اهتمام حجت الاسلام علی محمدی، نماینده ولی فقیه و ریس سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه های قرآنی ستودنی است که مهم ترین آن راه اندازی مرکز تخصصی امور قرآنی در سازمان اوقاف و امور خیریه است.


وی افزود: مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگ ترین رویداد قرآنی جهان اسلام به زعم همه کارشناسان داخلی و قاریان و اساتید برجسته خارجی است. امسال نیز شاهد سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن درشهر شیراز بودیم که میزبانی مناسبی را برای شرکت کنندگان رقم زد همچنین برگزاری کلاس های آموزشی، نمایشگاه های فاخر و حضور گسترده رسانه ملی برای ضبط و پوشش این رقابت ها ستودنی بود.


یاراحمدی در پایان خاطرنشان کرد: نقد و بررسی لازمه رشد و حرکت به سوی تعالی در هر کاری است و سازمان اوقاف و امور خیریه نیز از هر انتقادی استقبال می کند. یکی از مهم ترین اهداف مرکز قرآنی سازمان اوقاف مردمی کردن مسابقات قرآن بوده که این مهم در ساز و کار های مناسبی طراحی شده و کنترل و ارزیابی دوره های گذشته مسابقات قرآن در این راه کمک شایانی کرده است.
پایان پیام/

 


 

کد خبر 347805

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha