آیین بزرگداشت هنرمند پیشکسوت نقاشی خراسان برگزار شد

خبرگزاری شبستان: آیین بزرگداشت پیشکسوت نقاشی خراسان قدیر صباغیان در مجتمع هنری و فرهنگی امام رضا(ع) با حضور مسئولان، شاگردان، دوستان و خانواده ایشان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، سید حمید طباطبایی، معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی عصر امروز(8اسفند) در مراسم بزرگداشت درگذشت استاد صباغیان اظهار داشت: استاد صباغیان دارای نشان درجه یک هنری هست و بیش از 50 سال در زمینه آموزش نقاشی به نسل‌های بعدی فعالیت داشت.


وی افزود: روح بزرگوار استاد قطعا در همین مجلس حضور دارد و به خاطر آثاری که خلق کرده‌اند هیچ‌گاه مرده نیست زیرا شما شاگردان ایشان راه استاد خود را ادامه می‌دهد.


طباطبایی با بیان اینکه ادامه راه این استاد بزرگ ماندگاری او را به همراه می‌آورد، تصریح کرد: تنها جسم این استاد بزرگوار در بین ما نیست.


وی از برنامه ریزی برای برگزاری مراسم بزرگداشت بزرگان فرهنگ و هنر خراسان رضوی خبر داد و گفت: باید برنامه‌های خود را به گونه‌ای ترتیب دهیم که تنها در مراسم رفتگان و درگذشتگان بزرگداشت برگزار نکنیم بلکه باید یادبودی برای اساتیدی که در قید حیات هستند بگذاریم که این امر در برنامه‌های آینده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی قرار دارد و به عنوان یک سرلوحه و سرمشق در آئین نامه قرار گیرد.


معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه مرحوم صباغیان حق زیادی به گردن جامعه هنری خراسان رضوی دارند، افزود: آثار مرحوم صباغیان در موزه نگه داری خواهد شد.


طباطبایی با اشاره به اینکه امیدواریم شاگردانی که مرحوم صباغیان تربیت کرده اند حداقل های مکتب کمال الملک را داشته و راه ایشان را ادامه دهند، تصریح کرد: قدیر صباغیان از استادان به نام و مطرح خراسان رضوی در عرصه هنر نقاشی بودند و شاگردان زیادی را تربیت و به جامعه هنری تحویل داد.


وی با بیان اینکه مکتب کمال الملک از سخت ترین مکتب های هنری نقاشی است ادامه داد: به نظر می آید این مکتب دارد آخرین نفس های خود را می کشد و به خصوص بعد از مرگ استاد قدیر صباغیان، به این اندازه و در این حد استاد دیگری نداریم که بتواند این مکتب را اشاعه و ترویج دهد.


معاون هنری و سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: ایشان آخرین بازمانده مکتب کمال الملک بوده و همواره در این مکتب فعالیت می کردند و امیدوارم شاگردان ایشان بتوانند جا پای ایشان گذاشته و این مکتب را ادامه دهند.


بنابر گزاش شبستان درادامه امینی، مدیر فرهنگ وارشاد اسلامی مشهد ظهار داشت: درگذشت این پیشکسوت خوش نام برای همه جامعه هنری ضایعه بزرگی بود ولی ایشان با اعمال و رفتار خود طوری زندگی کردند که همیشه نامشان در میان ما باقی است.


وی با اشاره به اینکه هر چند خودشان حضور ندانپرند ولی آثارشان همیشه ماندگار است و یادشان را زنده نگه می دارد، افزود: قدیر صباغیان که از خادمان افتخاری حریم عشق امام رضا(ع) و از پیشگامان نقاشی قهوه‌ خانه ‌ا ی در مشهد بود، نمایشگاه های بسیاری برای بازدید علاقمندان به هنر نقاشی در مشهد برگزار و آثارش را به معرض عموم قرار داد.


امینی گفت: صباغیان از معدود هنرمندان مشهدی است که نشان درجه یک هنری معادل دکترای هنر را دارد و بیش از60سال در عرصه هنر نقاشی فعالیت کرد و در این سال‌ها، تأثیر به سزایی در رونق و ارتقای هنر نقاشی در مشهد داشت.


گفتنی است، مرحوم صباغیان اسوه هنر نقاشی سرزمین عشق سرانجام در 28 بهمن1392 در سن 79 سالگی به دعوت حق لبیک گفت.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 347917

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha