مشکل امروز جوانان نبود یک نظام مدیریتی و برنامه‌ریزی راهبردی است

خبرگزاری شبستان:رییس مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه نیاز امروز جوانان، مشکل ساختاری و جایگاه مدیریتی نیست، گفت: بلکه نبود یک نظام مدیریتی و مدیریت برنامه‌ریزی راهبردی است.

محمدتقی حسن‌زاده، رییس مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان با بیان اینکه امروز نیاز جوانان، مشکل ساختاری و جایگاه مدیریتی نیست گفت: بلکه نبود یک نظام مدیریتی و مدیریت برنامه‌ریزی راهبردی است که می‌تواند مسایل جوانان را با تعامل، همکاری بین بخشی، هم‌افزایی و هم‌گرایی دستگاه‌های مسئول در حوزه جوانان  مشکلات آنها را مرتفع کرد.

 

 کوتاهی مسولان مربوطه در حل مشکلات جوانان

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا به نظر شما برنامه‌های ورزشی وزارت ورزش و جوانان برنامه‌های جوانان را تحت‌الشعاع قرار نداده است، اظهار کرد: خیر، این‌طور نیست، این ماهیت برنامه‌های ورزشی است که بسیاری از مسایل حتی مسایل اقتصادی و سیاسی کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بنابراین وزارت ورزش و جوانان می‌تواند در همین ساختار نیز با یک نگاه برنامه‌‌ای و عملیاتی مشکلات جوانان را حل کند، امروز مشکل جوانان جامعه ما این است که دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول نسبت به وظایف خود در حوزه جوانان و حل مشکلاتی از قبیل اشتغال، ازدواج، اوقات فراغت، موضوعات فرهنگی، اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی مبتلابه آنها درست عمل نکرده و کوتاهی می‌کنند.

 

حسن‌زاده با بیان اینکه دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول در حوزه جوانان باید برای حل مشکلات آنها وارد میدان عمل شوند، تصریح کرد: به عنوان مثال ما باید برای حل مشکل اشتغال جوانان یک برنامه کوتاه‌مدت تدوین کنیم تا بتوانیم در یک افق برنامه سه‌ساله مشکل اشتغال جمعیت 10 میلیونی جوانان جامعه را که در سن 25 تا 29 سال هستند را حل کنیم.

 

در حوزه شناختی جوانان خوب کار کردیم

وی با بیان اینکه ما در حوزه شناختی خوب کار کردیم، افزود: در این حوزه خوب کار کردیم ولی مسئولان وارد حوزه عمل نشدند و بیشتر در حوزه شعاری، مبانی نظری و شناختی صحبت کردند، به همین دلیل مشکلی از مشکلات جوانان حل نشده است.

 

حسن‌زاده با اشاره به اینکه برای واردشدن به میدان عمل باید در معاونت ساماندهی جوانان یک سازوکار و روش‌هایی تعریف شود به گونه‌ای که شورای عالی جوانان، ستاد ساماندهی ملی جوانان و حتی رییس‌جمهور را وارد جریان عملیاتی‌کردن حل مشکلات جوانان کنیم، تصریح کرد: ما دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه جوانان هستیم ولی در حوزه هماهنگ‌کننده و برنامه‌ریزی ضعیف عمل کردیم، امروز مسایل و موضوعات جوانان کاملا شناسایی و در قالب برنامه‌ها 13 گانه تدوین شده است، فقط مسئولان باید این برنامه‌ها را اجرایی کنند، مثلا باید زمینه‌های اشتغال و ازدواج را بررسی و آن را اجرایی کنند، چون با وام‌های کوتاه‌مدت با مبلغ 3 تا 5 میلیون نمی‌شود مشکل ازدواج جوانان را حل کرد.

 

رییس مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه دولت نمی‌تواند متولی ازدواج جوانان باشد بلکه باید جریان ازدواج را به کمک خانواده‌ها مدیریت کند، افزود: مدیریت و اجرایی‌کردن ازدواج جوانان را خانواده‌ها باید هم از بعد فرهنگی و هم از بعد اقتصادی بر عهده گیرند.

 

حسن‌زاده ادامه داد: در گذشته نهادهایی بودند که از روی دلسوزی وارد حل مشکلات جوانان از جمله ازدواج دانشجویی شدند ولی پاسخ درستی دریافت نکردند، حتی با مشکلات جدیدی نیز روبرو شدند. اگر ما نتوانیم موضوع ازدواج را به صورت حساب‌شده، برنامه‌ریزی و پی‌گیری کنیم و یک ازدواج آگاهانه، به موقع و پایداری را تعریف کنیم با آسیب‌های دیگری مانند طلاق روبرو خواهیم شد.

 

با خلأ برنامه‌ریزی و نظام مدیریت راهبردی در حوزه جوانان مواجه هستیم 

حسن‌زاده با بیان اینکه ما امروز با خلأ برنامه‌ریزی و نظام مدیریت راهبردی در حوزه جوانان مواجه هستیم، گفت: با تشکیل وزارت جوانان و وزارت ازدواج مشکل جوانان حل نمی‌شود.

 

وی با بیان اینکه ما باید فرهنگ و نگرش مثبت‌اندیشی را در جامعه در حوزه جوانان ارتقا دهیم، افزود: والدین باید به جوانان اعتماد کنند، اگر آنها احساس کنند که حمایت می‌شوند و مورد توجه قرار می‌گیرند خودشان بسیاری از مشکلات را حل می‌کنند ما باید جوانان را در حوزه‌های برنامه‌ریزی و مسایل اجرایی مربوط به خودشان دخالت دهیم زیرا از این طریق مشکلات‌شان بهتر حل می‌شود.

 

 پایان پیام/
 

کد خبر 348164

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha