نماز جماعت، مظهر یگانگی و برادری در اسلام است

خبرگزاری شبستان: نماز جماعت در اسلام مظهر یگانگی و برادری و مهر و الفت است و بی آنکه کسی عهده دار نظم آن باشد.

گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان: نماز اصلی ترین مسیر رسیدن به قرب خداوندی است و در سخنان نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) سخنان فراوانی در اهمیت برپایی نماز و همچنین کیفیت برپایی آن ارایه شده است، از جمله اقامه نماز به جماعت در سیره اهل بیت(ع) از جایگاه ویژه ای برخوردار است.


سرویس قرآن و معارف خبرگزاری شبستان در ادامه بررسی و معرفی نمازهای مستحبی، در این مقطع به اهمیت نماز جماعت می پردازد. نماز جماعت در اسلام مظهر یگانگی و برادری و مهر و الفت است و بی آنکه کسی عهده دار نظم آن باشد، خود دارای روح انضباط و نظم و ترتیب است.
مسلمانان با شنیدن صدای اذان از این سو و آن سو روانه مساجدی می شوند و چون بانگ تکبیر و اقامه نماز گفته شد همه همراه با صفوف منظم خود به پا می خیزند و با هم تکبیر می گویند.


آنگاه با سکوتی توام با وقار و توجه به معانی حمد و سوره که توسط امام جماعت خوانده می شود گوش می دهند و آنگاه همه با هم گویی دارای یک روح اند به رکوع و سجود می روند و می نشینند و بر می خیزند و در پایان نماز به یکدیگر سلام می دهند و دست یکدیگر را می فشارند(مصافحه می کنند). بدیهی است در چنین اجتماعی نفاق ها و کینه ها، بدبینی ها و بدخواهی ها و همچنین اختلافات طبقاتی رخت بر می بندد و جای خود را به مهر و صفا، برادری و برابری می دهد(1) .

 

ثواب نماز جماعت
در روایتی وارد شده است که اگر یک نفر به امام جماعت اقتدا کند هر رکعت از نماز آنان ثواب صد و پنجاه نماز دارد و اگر دو نفر اقتدا کنند هر رکعتی ثواب ششصد نماز دارد و هرچه بیشتر شوند ثواب نمازشان بیشتر می شود تا به ده نفر برسند و عده آنان که از ده گذشت اگر تمام آسمان ها کاغذ و دریاها مرکب و درخت ها قلم و جن و انس و ملائکه نویسنده شوند، نمی توانند ثواب یک رکعت از آن را بنویسند(2) .


مستحب است که نمازهای واجب خصوصا نمازهای شبانه روزی به جماعت خوانده شود و در نماز صبح و مغرب و عشا خصوصا برای همسایه مسجد و کسی که صدای اذان مسجد را می شنود بیشتر سفارش شده است(3) .


مستحب است انسان صبر کند که نماز را به جماعت بخواند و نماز جماعت از نماز اول وقت که فرادی یعنی تنها خوانده می شود بهتر است و نیز نماز جماعتی را که مختصر بخوانند از نماز فرادی که آن را طول بدهند بهتر است(4) .


وقتی که جماعت برپا می شود مستحب است کسی که نمازش را فرادی خوانده، دوباره با جماعت بخواند و اگر بعد بفهمد که نماز اول باطل بوده، نماز دوم او کافی است(5) .
در زمان پیامبر(ص) هرگاه افراد نماز جماعت کم می شدند آن حضرت به جست وجوی افراد می پرداخت ومی فرمود: شرکت در نماز صبح و عشا بر منافقان از هرچیز سنگین تر است(6) .
و در حدیث آمده امده: هرکه نماز جماعت را دوست بدارد، خداوند و فرشتگان او را دوست می دارند.(7) .
پایان پیام/
پی نوشت/
1.رساله نوین، ج1
2.توضیح المسایل
3.توضیح المسایل
4.توضیح المسایل
5.توضیح المسایل
6.کنزالعمال
7.مستدرک الوسائل


 

کد خبر 348712

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha