حمایت از کانون های فرهنگی هنری مساجد در صدر برنامه های فرهنگی است

خبرگزاری شبستان: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تقویت حضور مردم در مساجد که پایگاه های تقویت فرهنگ دینی هستند و حمایت از کانون های فرهنگی هنری در صدر برنامه های فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از تبریز، علی جنتی، امروز(12اسفند) در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی که با حضور آیت الله مجتهدشبستری نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن تبریز برگزار شد، با اشاره به اینکه آذربایجان، مهد سرداران، عالمان، فقیهان برجسته، خاستگاه هنرمندان و شاعران و فرهیختگان و ادبا و نویسندگان است، تصریح کرد: خدماتی که خطه آذربایجان به ایران و اسلام تقدیم کرده زبانزد عام و خاص است و مفاخر علمی و فرهنگی و هنری که از دیرباز در این استان حضور داشتند منشا آثار و برکات فراوانی برای کشور بودند.


وی افزود: شخصیت های برجسته ای همچون علامه طباطبایی، علامه امینی، علامه محمدتقی جعفری و فقهای بزرگی که از این خطه برخاستند و شاعران بزرگی همچون شهریار و ادیبان و نویسندگان همه جزو مفاخر آذربایجان هستند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه رسالت بسیار بزرگی بر عهده عالمان و هنرمندان است، ابراز داشت: ما میراث دار میراث هفت هزار ساله در این کشور هستیم و آواز تمدن کشورمان در سراسر دنیا پیچیده به گونه ای که دشمنان ما نیز علیرغم تمام خصومت ها همواره به ایران به عنوان کشور صاحب فرهنگ و تمدن می نگرند و به ملت ایران به عنوان ملت فرهیخته احترام می گذارند.


جنتی تاکید کرد: رسالت ارتقای فرهنگی کشور بر عهده فرهیختگان و علما و دانشمندان است و هر کسی باید به اندازه خود در این راه تلاش کند.

  

وی بر ضرورت پاسداری از ارزش های دینی و ملی کشور تاکید و تصریح کرد: ما وظیفه داریم از همه ابزارهایی که در اختیار داریم در جهت ارتقای فرهنگ ملی و دینی کشور تلاش کنیم و همه ابزار هنری را باید در خدمت این هدف بگیریم.


مساجد پایگاه های تقویت فرهنگ دینی هستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: تقویت حضور فعال و باشکوه مردم در مساجد که پایگاه های تقویت فرهنگ دینی هستند و توسعه و حمایت از کانون های فرهنگی هنری مساجد باید در صدر برنامه های فرهنگی باشد.


جنتی با بیان اینکه هنر، رساترین وسیله برای ارسال پیام به مخاطب است، خاطرنشان کرد: آنطور که می توان یک مفهوم را در قالب یک فیلم و نمایش نامه ارزشی و سمفونی فاخر عرضه کرد، هرگز از طریق گفتگوی شفاهی نمی توان منتقل کرد.


وی با تاکید بر اینکه ما در معرض تهاجم فرهنگی هستیم، گفت: دشمنان با ابزارهای فرهنگی که در اخیتار دارند اعم از شبکه های ماهواره ای، شبکه های اجتماعی، صفحات اینترنت و ... تلاش می کنند بر فرهنگ ما تاثیر بگذارند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه فرهنگ، هویت یک کشور و ملت است، تصریح کرد: سبک زندگی جزئی از هویت ماست و دشمنان تلاش می کنند بر سبک زندگی تاثیر بگذارند و مقام معظم رهبری نیز در سفر به استان خراسان شمالی نکات بسیار ذی قیمتی را در رابطه با سبک فرهنگ اسلامی و ایرانی بیان کردند.


جنتی با اشاره به اینکه تهاجم فرهنگی یک توهم نیست یک واقعیت است، عنوان کرد: بازی های رایانه ای که مرتب به صورت غیرقانونی از خارج وارد و در دسترس جوانان و نوجوانان قرار می گیرد، یک فرهنگ را منتقل می کند تا بر روی فرهنگ جامعه ما تاثیر بگذارد.


وی افزود: امروز بسیاری از کشورهای اروپایی  مانند ما در برابر هجوم فرهنگی آمریکایی تلاش می کنند، یونسکو در پذیرش تنوع فرهنگی تلاش کرد و این نشان می دهد که نگران هجوم فرهنگ آمریکایی است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: امروز هالیوود همه دنیا راتهدید و فرهنگی را بر دیگران تحمیل می کند، در کتاب های آموزش زبان که در کشور ما استفاده می شود، یک سبک زندگی و فرهنگی در حال ترویج است.
 

جنتی تصریح کرد: فرهنگ ایرانی اسلامی ما امروز در تمام دنیا خریدار دارد، آنچه ما از دیپلماسی فرهنگی و هنری یاد می کنیم این است که بتوانیم این سرمایه عظیم فرهنگی را به دنیا منتقل کنیم، بویژه هنرمندانی که در این خطه فعالیت می کنند با کشورهای همسایه در تعامل باشند.


انتشار 64 هزار عنوان کتاب در سال گذشته

وی با بیان اینکه در حوزه کتاب که نقش موثری در فرهنگ کشور دارد، در سال گذشته 64 هزار عنوان کتاب در کشور انتشار پیدا کرد، اظهار داشت: سیاست دولت تدبیر و امید این است که از یک سو فضا را برای تبادل افکار و تضارب آرا باز کند، چرا که عمیقا معتقدیم که فرهنگ در سایه تبادل فکر و اندیشه می تواند رشد کند و فرهنگ در یک محیط بسته که افراد جرأت اظهار نظر نداشته باشند، رشد نمی کند. 
  

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اگر امروز شاهد رشد و پویایی فقه و اصول و سایر علوم در حوزه های علمیه هستیم به این دلیل است که تبادل افکار و تضارب آرا از چند قرن گذشته وجود داشته است و کسانی که در این حوزه، علم می آموزند وقتی نظریات مختلف را می بینند رشد می کنند و حوزه های علمیه ما هم به این دلیل رشد کرده است.


جنتی عنوان کرد: وظیفه ما به عنوان دستگاه حاکمیتی این است که باید مراقب آسیب ها باشیم که اگر در یک جا فارغ از بسیاری از علوم اسلامی کتابی نوشته می شود که بدآموزی دارد و برای جامعه آسیب ایجاد می کند جلوی نشر آن را بگیریم.


وی ابراز داشت: برخی از رمان هایی که امروز نوشته می شود و در اختیار نوجوانان و جوانان قرار می گیرد، حتی قابل اصلاح برای انتشار مجدد نیست و منحرف کننده است.


سیاست دولت در حوزه مطبوعات، اجرای قانون است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه سیاست دولت در حوزه مطبوعات، اجرای قانون است، تصریح کرد: ملاک عمل هیات نظارت بر مطبوعات قانون مطبوعات است، نشریت و روزنامه ها و مطبوعات کشور هر روز در حال رشد است.


جنتی گفت: امروز پنج هزار و 800 نشریه اعم از روزنامه، ماهنامه و هفته نامه در کشور منتشر می شوند و این یکی از افتخارات جمهوری اسلامی است که نشریات تخصصی و عمومی و روزنامه های ما در گرایش های مختلف منتشر می شود.


وی تاکید کرد: مطبوعات در بیان مطالب آزاد هستند مگر در مواردی که قانون معین کرده است.


نقش شورای فرهنگ عمومی در مقابله با آسیب های جامعه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه باید به استعدادهای در حال شکوفا در حوزه های سینما و موسیقی میدان داد، تاکید کرد: مقام معظم رهبری بر ضرورت تولید موسیقی فاخر تاکید دارند و موسیقی فاخر زمانی می تواند تولید شود که از هنرمندان عرصه موسیقی حمایت کنیم.


جنتی در ادامه با تاکید بر اهمیت رسالت شورای فرهنگ عمومی خاطرنشان کرد: اگر شورای فرهنگ عمومی به رسالت واقعی خود عمل کند، از بسیاری از آسیب های اجتماعی و فرهنگی به دور خواهیم بود.


وی همچنین ابراز داشت: تاسیس فرهنگستان زبان ترکی، از خواسته های منطقی است که باید جامه عمل به آن پوشاند، بهای لازم باید به زبان آذری داده شود.


خطه آذربایجان سابقه فرهنگی روشنی دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی سخنان خود با معرفی مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: ما هیچ گاه از عنوان تودیع استفاده نکردیم و از عنوان تکریم استفاده می کنیم.


جنتی افزود: مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در حوزه های پژوهشی نقش موثری داشتند و صاحب مقاله و کتاب های متعددی هستند وسابقه درخشانی در فرهنگ دارند.


وی با اشاره به سابقه فرهنگی و هنری خطه آذربایجان تاکید کرد: شخصیت فرهیخته ای باید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی را بر عهده بگیرد، از نماینده ولی فقیه، استاندار، مسئولین و هنرمندان تقاضا دارم که وی را کمک کنند تا رسالت خود را به نحو مطلوبی انجام دهد.

 

گفتنی است، در این مراسم علی اکبر صفی پور به عنوان مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی معرفی شد.


پایان پیام/
 

کد خبر 349035

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha