هفدهمین کنگره همکاری های دولت،دانشگاه و صنعت برگزار می شود

خبرگزاری شبستان:سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای گفت:هفدهمین کنگره سراسری همکاریهای دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی در روز 20 اسفند ماه برگزاری می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان،  مسعود شفیعی، سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای و دبیر دائمی هفدهمین کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی هدف از برگزاری این نشست را بررسی و تعیین نقش دولت در تحکیم ارتباط صنعت و دانشگاه و دستیابی به سازوکارهای لازم و تعیین استراتژی های مناسب جهت تحق این امر دانست و اظهار داشت: در این نشست ، ارتباط صنعت و دانشگاه در تحقق اقتصاد مقاومتی، جایگاه ارتباط دانشگاه و صنعت دربرنامه توسعه پنجم، نقش نهادی واسطه ای درارتباط موثردانشگاه و صنعت، ارتقای توانمندی های تولیدملی با رویکرد تحقیق و توسعه، روش های بهینه سازی ارتباط آموزش های مهارتی درصنعت، تدوین سیاست ها و راهکارهای کارآفرینی و تجاری سازی دانش و چگونگی افزایش تقاضای نوآوری در بنگاههای تولیدی، خدماتی از جمله موضوعات کنگره می باشند که در میزگزد های تخصصی بررسی خواهند شد.
 

وی خاطرنشان کرد: در مراسم گشایش هفدهمین کنگره سراسری همکاریهای دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی معاون علمی فناوری رییس جمهوری، وزرای علوم، تحقیقات و فناوری ، صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مسولان فرهنگی، جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور نیز حضور خواهند داشت.


مسعود شفیعی اظهار داشت: در راستای اهداف کنگره فوق نمایشگاهی از آثار دانشجویان و استادان مراکز تابعه شامل کارگاه های آموزشی و هنری توسط دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار خواهد شد.


شفیعی درمورد برگزاری هفدهمین کنگره سراسرس همکاریهای دولت ،دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی،گفت : تقارن برگزاری این کنگره با ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری را به فال نیک می گیریم و تلاش می کنیم اقتصادمان بر مبنای علوم و دستیابی به دانش باشد.

 

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای با تاکید بر اینکه دولت، صنعت و دانشگاه باید مانند حلقه به هم متصل باشند، گفت: حفظ ارتباط سه گانه این سه مقوله راه پیشرفت اقتصاد مقاومتی را ترسیم خواهد کرد.


وی تاکید کرد: بر این باوریم که علم باید به فناوری، مقالات نوشته شده و تولید ایده ای نوین تبدیل شود که در نتیجه می توان به پیشرفت ها و دستاوردهای فراوانی در زمینه صنعت و معدن دست یافت.


وی ادامه داد: جوامع پیشرفته به این نتیجه رسیده‌اند که صنعت و دانشگاه به خودی خود در کنار هم قرار نمی‌گیرند، چراکه منافع این دو نهاد متفاوت است؛ دانشگاه محل تولید، توزیع و اشاعه علم است که باید زمینه ارتقای شاخص‌های علمی آن فراهم شود. این در حالی است که در صنعت، رقابت وجود دارد و باید نتایج فناوری‌های جدید برای متخصصان حوزه‌های مختلف صنعت، به‌صورت یک راز نزد آن‌ها باقی بماند تا رقیبان نتوانند از آن نتایج بهره‌مند شوند.


شفیعی با اشاره به موانع موجود در مسیر ارتباط میان صنعت و دانشگاه اظهار کرد: متاسفانه ضرورت و اهمیت ارتباط میان صنعت و دانشگاه جزو وظایف دانشگاه‌ها قرار نگرفته است. همچنین دانشگاه‌ها به صنعت و صنعت به دانشگاه‌ها اعتماد ندارند. به همین دلیل شاهد هدررفت دانش تولیدی کشور هستیم در حالی که برای ارتقای همه‌جانبه جامعه، به تبدیل دانش به فناوری نیازمندیم.


وی افزود: نبود سیستم تدوین سرفصل‌ها و برنامه‌های منابع درسی متناسب با نیازهای صنعت کشور و توجه نداشتن به مقوله کارآموزی از دیگر موانع موجود در ارتباط میان صنعت و دانشگاه محسوب می‌شود. امیدواریم تمامی این موانع در کنگره مذکور بررسی و راهکارهای رفع آن‌ها ارایه شوند.


شفیعی ابراز امیدواری کرد در دولت یازدهم با تدبیر و امیدی که هست جایگاه واقعی در زمینه علم و صنعت را به دست آوریم و صنعت و دانشگاه همچنین دولت در کنار هم قرار بگیرند.
به گفته سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای دولت به معنای نظام است که مجلس شورای اسلامی و سایر زوایای دیگر را نیز در بر می گیرد.


شفیعی به تحریم ها و تهدیدهای دشمنان علیه کشور اشاره کرد و گفت: امروز با تلاش و کوشش نخبگان و جوانان متخصص کشور به پیشرفت ها و دستاوردهای خوبی در زمینه های مختلف رسیده ایم.

 

شفیعی به وظایف دانشگاه و صنعت اشاره کرد و گفت: وظایف دانشگاه و صنعت متفاوت است لذا وظیفه دانشگاه تولید علم، انجام پژوهش و بالابردن شاخص های علمی است ولی در صنعت، رقابت و نتیجه کار مطرح و مهم است.


وی در خاتمه با اشاره به اینکه ارتباط صنعت و دانشگاه به خودی خود انجام نمی شود، تصریح کرد باید با برگزاری اینگونه کنگره ها ضمن مشخص کردن کاستی های موجود در این میان، درتقویت حلقه های اتصال دولت، دانشگاه و صنعت تلاش کرد.
 

پایان پیام/

کد خبر 349086

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha