اصلاح سبک زندگی به تولید ادبیات علمی نیاز دارد

خبرگزاری شبستان: الگوی سبک زندگی زمانی تدوین می شود که ادبیات علمی آن تولید شده باشد؛ باید مساله ای که مورد بحث و جزو مشکلات جدی جامعه است، تعریف و راه حل ها بررسی شود و پس از آن نوبت به تدوین الگو می رسد.

حجت الاسلام حسن آقا نظری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در پاسخ به این سوال که حوزه های علمیه تا چه اندازه توانسته اند الگویی از سبک زندگی اسلامی به جامعه ارائه کنند، گفت: روحانیت از دیرباز با استفاده از ارتبطات شفاهی یعنی منبر، تا حدی که توان داشته است، تلاش کرده در مواقع مختلف به ارائه سبک زندگی اسلامی به مردم بپردازد اما امروز ابزارها متفاوت شده و رسانه حرف جدی تری را در این زمینه می زند.
وی با بیان اینکه سبک زندگی به آداب و رسوم، طرز پوشش، صله رحم، مسائل اخلاقی و اجتماعی اطلاق می شود، ادامه داد: با این وجود حوزه هنوز نتوانسته ادبیات علمی در حوزه سبک زندگی اسلامی را به مردم ارائه کند هر چند در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اقدامی از جمله تدوین کتاب در این راستا شده است اما به طور حتم کافی نیست.
معاون جامعه و نظام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اخیرا نسل جوان به فکر این اقدام افتاده اند که در زمینه طراحی سبک زندگی اسلامی دست به قلم شوند، تصریح کرد: تا کنون روحانیت آن چه در توان و ظرفیت خود داشته به شیوه های دیگر به مردم ارائه کرده اما این طرح نظامی سیستماتیک و الگویی به روز شده نیست.
وی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون حوزه های علمیه اقدام به طراحی الگوی سبک زندگی نکرده و این امر مهم را به تاخیر انداخته اند، بیان کرد: از زمانی که بحث تهاجم فرهنگی مطرح شد و خود را نشان داد، حوزه به این فکر افتاد که اقدام جدی در این زمینه لازم است؛ در واقع تا آن زمان مطالبه جدی از حوزه و حتی دانشگاه نشده بود تا دست به ترسیم چنین الگویی بزنند.
حجت الاسلام آقا نظری عنوان کرد: بخشی از این مساله مربوط به رشته های جامعه شناسی است یا متولی اصلی این کار که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید باشد، از دانشگاه و حوزه بخواهند مقاله بنویسند و کتاب تدوین کنند و رساله های خود را تعریف کنند.
وی تاکید کرد: الگوی سبک زندگی زمانی تدوین می شود که ادبیات علمی آن تولید شده باشد؛ باید مساله ای که مورد بحث و جزو مشکلات جدی جامعه است، تعریف و راه حل ها بررسی شود و پس از آن نوبت به تدوین الگو می رسد، بنابراین به یکباره نمی توان الگویی ترسیم کرد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حوزه و دانشگاه باید دست به دست یکدیگر دهند و در این راستا همگام با یکدیگر پیش روند، گفت: اگر بخواهیم سبک زندگی اسلامی در سطح کلان ترسیم کنیم و برای آن ادبیات علمی قائل شویم، باید میان حوزه و دانشگاه تقسیم کار شده و آنها از کار یکدیگر باخبر باشند تا موازی کاری پیش نیاید؛ در گام بعدی این دستاوردهای چکش کاری شده، در رسانه ملی که بُرد بالایی دارد، اطلاع رسانی شده یا در سمینارها سفارش تدوین مقاله داده شود تا از این رهگذر به چارچوبی دقیق دست یابیم.
حجت الاسلام آقا نظری در پایان یادآور شد: الگوی سبک زندگی تنها به دست حوزه نباید سپرده شود و باید هماهنگ با دانشگاه، این دو نهاد به پیش روند؛ از سوی دیگر نباید گاهی بحث تبلیغی و احساسی زودگذر نسبت به این موضوع در رسانه ها داشت بلکه باید در لایه های این مبحث، تاثیرات جدی را به جای گذاشت در این راستا نیاز به کار نظامند و فراخوانی حوزه و دانشگاه داریم.
پایان پیام/
 

کد خبر 350860

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha