نوروز امسال با هفت سین فاطمی/ برنامه های بقاع متبرکه کشور

خبرگزاری شبستان: بیش از 2 هزار امامزاده و 20 هزار نفر از خادمان، مسئولان و هیئت امنای امامزادگان و بقاع متبرکه در ایام نوروز در خدمت مردم هستند.

به گزارش خبرنگار معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام علی محمدی، نماینده ولی‌فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران برنامه‌ها و طرح‌های این سازمان در ایام نوروز را تبیین کرد و گفت: مهم‌ترین برنامه سازمان اوقاف و امور خیریه در ایام نوروز آماده‌کردن بقاع متبرکه و امامزادگان جهت حضور زایران می‌باشد.

وی با اشاره به جایگاه رفیع امامزادگان در فرهنگ اسلامی و بین اقشار مختلف مردم تصریح کرد: قرآن برای اهل بیت (ع) و فرزندان آنها جایگاهی ارزشمند و باعظمت قایل است که همین آیات الهی پاسخ گروه‌های تکفیری را که به این مسئله یعنی احترام و بزرگداشت ائمه اشکال وارد می‌کنند را می‌دهد. از سوی دیگر پیامبر گرامی اسلام (ص) در ازای اجر و مزد رسالت خود چیزی جز مودت و محبت اهل بیت و ذریه خود را از مردم طلب نکردند و این تقاضا نیز به منظور سعادت و خوشبختی بشر مطرح شد.

حجت‌الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: ما وظیفه داریم نسبت به اهل بیت (ع) و فرزندان و ذریه آنها محبت ورزیده و مراقد مطهر آنها را برای حضور زایران آراسته و آماده کنیم، به همین جهت طرح آرامش بهاری در جوار امامزادگان برای چهارمین سال متوالی اجرا می‌شود.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه مردم ایران همواره در طول تاریخ عشق و محبت خود را نسبت به اهل بیت پیامبر به شکل‌های مختلف ابراز داشته‌اند، گفت: این افتخار ایران و ایرانیان است که همواره در طول تاریخ پذیرای ذریه اهل بیت (ع) بوده و آنها را با آغوش باز پذیرفته‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به حضور مردم در لحظه تحویل سال در اماکن مقدس خاطرنشان کرد: این سنت حسنه که مردم در لحظه تحویل سال برحسب اعتقاد و ارادت به اهل بیت (ع) خود را به اماکن و مشاهد مقدس می‌رسانند و توسلی به آنها دارند جزیی از آداب و رسوم شایسته و پسندیده مردم ماست و مردم با این کار تلاش می‌کنند تا سال توأم با موفقیت و سرافرازی در جوار این بزرگواران داشته باشند.

وی در تبیین برنامه‌های این سازمان برای ایام نوروز گفت: بیش از دو هزار امامزاده و 20 هزار نفر از خادمان، مسئولان و هیئت امنای امامزادگان و بقاع متبرکه در این ایام در خدمت مردم هستند.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه طرح آرامش بهاری از 28 اسفند آغاز می‌شود و تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به حضور 70 میلیون نفر بار زایر در امامزادگان در ایام نوروز سال گذشته پیش‌بینی می‌شود امسال این تعداد به بیش از 70 میلیون بار زایر برسد و این نشان پیوند عمیق و معنوی مردم با اهل بیت (ع) است.

بر اساس اعلام رییس سازمان اوقاف و امور خیریه امسال در طرح آرامش بهاری در جوار امامزادگان 450 امامزاده در سطح کشور شاهد برپایی خیمه‌های معرفت و اقامه نماز جماعت خواهند بود که در برخی از آنها سه وعده نماز جماعت و در برخی 2 وعده نماز به شکل جماعت برپا می‌شود.

برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی شامل غرفه‌های کودکان، غرفه عفاف و حجاب و غرفه پاسخگویی به مسایل شرعی از دیگر برنامه‌هایی بود که محمدی به آنها اشاره کرد.

وی همچنین مصادف‌شدن ایام نوروز با ایام شهادت حضرت زهرا (س) را موضوع مهمی نام برد که موجب می‌شود تا برنامه‌های نوروزی سال جاری رنگ و بوی خاص و فاطمی به خود بگیرد.

وی افزود: در همین راستا و برای پنجمین سال متوالی و با هدف تجلیل و اقامه عزای حضرت زهرای مرضیه (س) طرح سوگواره یاس نبوی از دهم فروردین تا پانزدهم فروردین و با رویکرد ترویج خطبه فدکیه، دفاع از ولایت و تبلیغ و ترویج فرهنگ فاطمی در سطح 2437 امامزاده در سطح کشور برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی در ادامه به حضور بیش از 2 هزار روحانی در امامزادگان و بقاع متبرکه کشور برای پاسخگویی به سوالات و اقامه نماز جماعت خبر داد.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه و رییس ستاد طرح آرامش بهاری با ارایه جزییات این طرح گفت: طرح آرامش بهاری در جوار امامزادگان امسال با هدف تبیین و ترویج سبک زندگی اسلامی و با توجه به نوع ادبیات مخاطب برنامه‌ریزی شده است. همچنین برگزاری مسابقه سراسری کتابخوانی نیز از دیگر برنامه‌های سازمان اوقاف در ایام نوروز است که در مرحله اول تعداد 500 هزار تیراژ از کتاب‌های ویژه مسابقه آماده شده که در ایام نوروز در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر خیمه‌های معرفت بخش مشاوره و پاسخگویی به مسایل شرعی نیز در 947 امامزاده و بقعه دایر می‌شود.

برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی شامل تابلوهای گرافیکی با موضوع سبک زندگی در سطح 2000 امامزاده و بقعه متبرکه و همچنین آماده‌سازی 800 امامزاده برای اسکان زایران از دیگر برنامه‌هایی بود که حجت‌الاسلام شرفخانی به آنها اشاره کرد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف ضمن اشاره به مقارن‌شدن نوروز امسال با ایام فاطمیه به برنامه‌های ویژه این سازمان در ایام نوروز از جمله سفره هفت‌سین فاطمی اشاره کرد و گفت: سفره هفت‌سین فاطمی که برگرفته از القاب حضرت زهرا (س) می‌باشد و شامل هفت لقب آن حضرت که با حرف سین شروع می‌شود (سلیمه، سیدالنساء، سرّالله، سرّالعظمه، سعیده، ساجده، سماویه) از برنامه‌های ویژه ایام نوروز امسال است که به کلیه امامزادگان و بقاع متبرکه در کشور ابلاغ شده است و می‌تواند الگویی برای ترویج فرهنگ فاطمی باشد.

حجت‌الاسلام شرفخانی یادآور شد: مراسم ویژه سال تحویل با حضور قاریان بین‌المللی و کشوری و قرائت قرآن و مناجات‌خوانی و سخنرانی با محوریت سبک زندگی و همچنین پخش پیام نوروزی مقام معظم رهبری در یک‌هزار و 889 امامزاده برگزار می‌شود.

وی ضمن اشاره به برگزاری سوگواره یاس نبوی که از دهم فروردین تا پانزدهم فروردین در نزدیک به 2500 امامزاده در کشور برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر طرح سوگواره یاس نبوی همایش رهروان نبوی ویژه بانوان نیز عصر روز شهادت در 500 امامزاده در سطح کشور و همچنین برنامه شام غریبان حضرت زهرا (س) با حضور سادات برگزار می‌شود.

طراحی نرم‌افزار ویژه وقف مخصوص کودکان برای اولین بار در کشور و طراحی کتابی در رابطه با مصرف‌گرایی با عنوان مؤمن دارا و ندار و توزیع کتاب عفاف و حجاب آیت‌الله سیداحمد خاتمی از دیگر برنامه‌هایی بود که حجت‌الاسلام شرفخانی به آنها اشاره کرد.

پایان پیام/


 

کد خبر 351065

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha