آبرسانی به روستا؛اولویت بسیج سازندگی/مشکلات با احیای قنوات حل می شود

خبرگزاری شبستان: مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات کشاورزی، اشتغال، مهاجرت روستاییان با احیای قنوات حل می شود، گفت: آبرسانی به روستاها یکی از اولویت های مهم این نهاد است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، محمد زهرایی امروز (19 اسفند) در همایش سقایان و همیاران سلامت خراسان جنوبی اظهار داشت: این استان دارای محرومیت‌های زیاد است که اگر تلاش مسئولان استانی نباشد مشکلات خود را صد چندان نشان می‌دهند.


وی با بیان اینکه 8 هزار رشته قنات در استان وجود دارد، افزود: گروه‌های جهادی نهایت تلاش خود را برای احیای قنوات روستایی انجام داده‌اند و تاکنون 2 هزار رشته قنات احیا شده است.


مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات کشاورزی، اشتغال، مهاجرت با احیای قنوات حل می‌شود، گفت: باید بازنگری اساسی در اولویت‌های برنامه‌ای و ابلاغ پروژه‌ها صورت گیرد.

 

آبرسانی به روستاها؛ مهمترین اولویت بسیج سازندگی خراسان جنوبی
زهرایی ادامه داد: با تقویت مجتمع‌های آبرسانی، مشکل آبرسانی روستاها کمتر می‌شود.


وی یکی از اولویت‌های بسیج سازندگی را آبرسانی به روستا‌ها دانست و بیان کرد: طی توافقی که با شرکت آب و فاضلاب روستایی این استان به عمل آمده آبرسانی به روستاها به سازمان بسیج سازندگی واگذار شده است.


مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج سازندگی فرهنگ خوداتکایی و خودباوری را در بین مردم برای ماندگاری مردم در روستا‌ها نشر می‌دهد.


فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی نیز در این همایش گفت: فلسفه نظام مقدس اسلامی روح دادن به دنیا است.

مشکلات نباید انسان را متوقف کند
سردار یعقوبعلی نظری با بیان اینکه مشکلات نباید انسان را متوقف کند، بیان داشت: کار و وظیفه تشکیلاتی همه ما می‌تواند به راحتی امتداد معنوی پیدا کند و این خاصیت نظام اسلامی است.


وی یادآور شد: اگر نگاه ما در خدمت‌رسانی به مردم در جهت تحکیم و منویات نظام اسلامی باشد آن وقت کارهای خرد و جزیی نیز باعث تقویت نظام اسلامی و مقابله با استکبار می‌شود.


فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی دارای دو بعد است، افزود: بعد نخست آن داشتن روحیه مقاومتی است و همچنین داشتن نگاه جهادی به کارهایی که در بستر اقتصادی انجام می‌دهیم.


سردار نظری نقش آب را از نظر روانی در ماندگاری جمعیت در روستا‌ها مهم دانست و تاکید کرد: مسئولان به بسیج سازندگی در خدمت‌رسانی بیشتر به محرومان کمک کنند.


معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز اظهار داشت: وجود آب سالم و کافی از ضروری‌ترین نیازهای انسان است و بدون آن داشتن زندگی توأم با سلامت غیرممکن است.


آب؛ به حرکت درآورنده چرخ اقتصاد و رونق بخش کشاورزی

کامبیز مهدی‌زاده با بیان اینکه آب از دو بعد اقتصادی و بهداشتی حائز اهمیت است، گفت: در بعد اقتصادی به حرکت‌ درآورنده چرخ صنعت و رونق بخش کشاورزی است.


وی ادامه داد: از بعد بهداشتی آب با کیفیت، تضمین‌کننده سلامت انسان است چرا که بسیاری از بیمارهای گوارشی از طریق آب آلوده و کمبود آن منتقل می‌شود.


معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: بیمارهای واگیرداری مانند وبا، حصبه، اسهال خونی، فلج اطفال، کرم‌های انگلی و غیره از طریق آب به انسان منتقل می‌شود.


مهدی‌زاده اذعان داشت: 84 درصد بیماری اسهال و 74 درصد بیماری انگل در کودکان به علت استفاده از آب آشامیدنی ناسالم است.


وی با اشاره به اینکه کیفیت آب آشامیدنی به عهده گروه مهندسی بهداشت محیط است، یادآور شد: به طور مطلوب باید در هر سال 800 هزار کلرسنجی در استان انجام شود اما به دلیل پراکندگی استان و کمبود نیرو انسانی رسیدن به این شاخص امکان دارد.


معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در هر سال 280 هزار مورد کلرسنجی در استان انجام می‌شود، افزود: سال گذشته 30 درصد آن انجام شده است و امسال 10 درصد رشد داشته ایم.


پایان پیام/

 

کد خبر 351502

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha