ضرورت تدوین الگوی پیشرفت اسلامی - ایرانی

حجت الاسلام میرمعزی در مورد ضرورت تدوین الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانی گفت:در حقیقت این الگو قدمی به این سمت است که ما می‌خواهیم در فرآیند اسلامی‌ سازی کشور دقیق و حساب شده عمل کنیم.


حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی یکی از محققانی بوده است که در محضر مقام معظم رهبری در نخستین هم‌اندیشی اندیشه‌های راهبردی تدوین الگویی اسلامی- ایرانی حضور داشته است و سخنانی را راجع به تدوین این الگو مطرح کرد. آنچه در اینجا می‌خوانید گفت‌وگوی خبرنگار شبستان با وی است.

ضرورت تدوین الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت در حال حاضر در کشور ما چیست؟

ضرورت تدوین چنین الگویی در سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند این الگوی نقشه جامعی است که به عنوان سند بالادستی حتی برای سند چشم‌انداز 20 ساله قرار می‌گیرد و حتی باید فراتر از قوای سه‌گانه هم به این بحث پرداخته شود و مشخص می‌شود و این نشان‌دهنده آن است که ما به دنبال یک چارچوب و یک اصول و مبانی و اهداف ثابتی هستیم که زمان ندارد مثل سند چشم‌انداز بلکه از ثباتی است که از منابع اسلامی قابل استنباط است و در حقیقت جهت‌گیری‌ها و اصول و مبانی حرکت‌ ما را به این صورت نشان می‌دهد.

برای اینکه این مسئله را به درستی تلقی کنیم باید توجه کنیم سند چشم‌انداز یک سند بیست ساله است. در حقیقت افق حرکت 20 ساله ما را نشان می‌دهد، اگر ما بپرسیم این سند بر اساس چه چیزی نوشته شده است چرا افق 20 ساله ما باید اینجا باشد پاسخی که باید به این سؤال داده شود از طریق همان الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت است.

الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت در حقیقت آن ایده‌آل‌ها، اهداف غایی، مبانی غیر قابل تغییر و اصول ثابت ما را در یک مجموعه منطقی و نظام‌مند ارایه می‌دهد و ما بر اساس آن سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی را می‌نویسیم. اگر چنین الگویی وجود نداشته باشد جهت‌گیری‌مان برای اسلام‌سازی و بنای یک تمدن اسلامی دقیق نخواهد بود.

آیا در حال حاضر منابعی در دین اسلام و فقه شیعی وجود دارد که بتوان این الگو را بر اساس آن تدوین کرد؟

وجه اتصال این الگو به اسلامی بودن این است که بر اساس جهان‌بینی و ارزش‌های اسلامی در چارچوب حقوق و اخلاق اسلامی این الگو می‌خواهد تدوین شود. مبانی دینی و ارزشی و چارچوب‌‌های اخلاقی و حقوق ما از منابع آیات و روایات استنباط شده است و می‌شود.

 وجه اتصال به ایرانی بودن این الگو چیست؟

از صحبت‌های مقام معظم رهبری و محققان این‌گونه برداشت شد که دو وجه برای این اتصال است، یک وجه این است که این الگو مطابق با فرهنگ ایرانی و مطابق با شرایط تاریخی و زمانی عصر ما باید تدوین شود چون این الگویی اسلامی مطابق با فرهنگ ایرانی و شرایط ایرانی باید تدوین شود، این الگو یک الگوی ایرانی است.

وجه دیگری که مقام معظم رهبری فرمودند این است که این الگویی اسلامی از پیشرفت را در ذهن ایرانی تولید می‌کند و ما این را منتسب می‌کنیم به ایرانی بودن.

 چه راهکارهایی برای تدوین این الگو باید ارایه شود؟

این الگو یک برنامه اجرایی نیست بلکه برنامه و سیاست‌ها باید در راستای این الگو تدوین شود.

تدوین چنین الگویی تا چه اندازه برای ارتقای جایگاه ایرانی در منطقه و جهان کمک می‌کند؟

ما بیشتر به این فکر می‌کنیم که  می‌خواهیم اسلام را پیاده کنیم و می‌خواهیم تمدن اسلامی را ایجاد کنیم و مطمئن هستیم اگر این تمدن اسلامی آن‌گونه که باید ایجاد شود و اسلام در صحنه زندگی دنیایی ما تحقق پیدا کند ما پیشرفت چشم‌گیری را خواهیم داشت. در حقیقت این الگو قدمی به این سمت است که ما می‌خواهیم در فرآیند اسلامی‌ سازی کشور دقیق و حساب شده عمل کنیم.

پایان پیام/
 

کد خبر 3519

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha