نقش صدا و سیما را در باور سبک زندگی اسلامی نادیده گرفته ایم!

خبرگزاری شبستان: رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر قم با تاکید بر نقش رسانه ها در گرایش جامعه به سبک زندگی اسلامی گفت: متاسفانه ما در رسانه های جمعی مان به این موضوع در حد انتظارات توجه نکرده ایم.

خبرگزاری شبستان-قم:

سبک زندگی که اسلام در نظر دارد در ابعاد مختلف توصیه ها و قوانینی دارد که در نهایت سلامت جامعه را تامین می کند. یکی از این تاکیدات اسلام توصیه به زندگی جمعی و دوری گزیدن از تنها ماندن است. توصیه ای که به نظر این روزها با اقبال از زندگی مجردی تا حدی مورد غفلت واقع شده است. طوبی حجازی، عضو شورای شهر قم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم تصریح کرد: زندگی مجردی یکی از جلوه های زندگی غربی است که همراه با الگوپذیری از سبک زندگی غربی به کشورمان وارد شده و متاسفانه مورد توجه هم قرار گرفته است.

 

جوانان در سایه سبک زندگی غربی از بار مسئولیت خانواده، گریزانند
وی با اشاره به مخاطرات حاصل از این الگوپذیری ادامه داد: از مهم ترین علت های گرایش به زندگی مجردی بحث گریز جوان ها از تشکیل زندگی و بار مسئولیت های آن است.

عضو شورای شهر قم افزود: جوان در تفکر برگرفته از زندگی غربی چنین می پندارد که در زندگی مجردی دغدغه ای ندارد و این نگاه نگاهی مادی به زندگی است که برگرفته از نگاه اسلام نیست.


وی با اشاره به آیاتی از قرآن در موضوع زندگی تصریح کرد: در آیات قرآن داریم که ازدواج باعث سکینه و آرامش است ولی این نگاه و تفکر در سبک هایی غیر از سبک زندگی اسلامی بسیار کم رنگ بوده و یا اصلا وجود ندارد.

 

حجازی ادامه داد: در بررسی علت های گرایش جامعه و مخصوصا جوانان به زندگی مجردی به عنوان یکی از شاخه های زندگی به سبک غربی به مولفه هایی همچون افزایش سن ازدواج و غلبه داشتن نگاه مادی در جریان تشکیل زندگی می رسیم که این موارد در انتخاب سبک جدیدی از زندگی توسط فرد موثر است.

 

چرا باید مسئولیت یک زندگی را قبول کنم!
وی با تاکید مجدد بر تاثیر غیر قابل انکار افزایش سن ازدواج در ایجاد چنین وضعیتی اضافه کرد: به طور طبیعی این افراد با افزایش سن ازدواجشان دچار وسواس فکری در انتخاب ها شده و در ادامه اصلا به این نتیجه می رسند که چرا مسئولیت یک زندگی را قبول کنند.


رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر قم گفت: روی آوردن جامعه به زندگی مجردی زمینه لازم برای ورود برخی بیماری های خاص روحی و روانی را به درون جامعه و در میان مردم فراهم می کند.


وی با بیان اینکه این یک هشدار جدی است که باید مسئولان امر آن را جدی بگیرند، تصریح کرد: قطعا در این نوع از زندگی که در جامعه فعلی ما و مخصوصا بعضی شهرها جای خود را آرام آرام باز می کند، قبح هر چیزی که با معنویات، ‌فرهنگ و اخلاقمان سازگاری ندارد به راحتی از میان برداشته می شود.

 

حجازی با اشاره به آیاتی در این خصوص گفت: در آیات و روایات می بینیم، تاکید شده فردی که متاهل شده و ازدواج می کند، ‌ثواب نمازش به 70 برابر زمان تجرد افزایش می یابد.


وی در ادامه با تاکید بر لزوم توجه به این ارزش ها ادامه داد: ‌البته این ها بحث های ارزشی و اعتقادی است که مسیر و سبک زندگی ما را که همان سبک زندگی اسلامی است، مشخص می کند ولی زمانی که با اقبال ما از زندگی غربی هنجارها عوض شود، دیگر معنای خود را ندارد.

 

علت های توجه به سبک زندگی غربی را بشناسیم
وی در ادامه با اشاره به وضعیت قم در این موضوع گفت: برای داشتن جواب قطعی در این خصوص باید بررسی کرده و ببینیم در کدام مناطق شهر این پدیده با استقبال بیشتری مواجه شده و همچنین ببینیم با توجه به وی‍ژگی های این مناطق چه عواملی باعث این گرایش ها شده است.


عضو شورای شهر قم افزود: در این خصوص دو فرضیه مطرح می باشد، اول؛ استقبال از این روش زندگی به عنوان یک آسیب و دوم؛ اینکه به جهت موقعیت شهر قم و مرجعیت علمی آن در حوزه علوم اسلامی و یا همسایگی آن با پایتخت یا افرادی که در تهران کار و در قم زندگی می کنند، زندگی های مجردگونه ای در قم دارند.


وی تصریح کرد: ولی در مجموع وجود خانه هایی که در آنها کسی به کسی کار ندارد، ‌ موضوعی است که در کلان شهرها باید به طور ویژه به آن نگاه کرد و در قم هم با توجه به گسترش روزافزون آن باید به شکل جدی و علمی مورد تحلیل قرار گیرد.


تا کنون پژوهشی در موضوع خانه های مجردی نداشتیم
حجازی در پاسخ به سوالی در خصوص پژوهش های احتمالی که تا کنون در این موضوع در استان صورت گرفته، گفت: در خصوص قم باید بگویم، ‌تا آنجا که من اطلاع دارم، ‌ما پژوهشی در این موضوع نداشته ایم.


وی در ادامه با تاکید بر لزوم نگاه جدی تر به این موضوع افزود: فکر می کنم باید پژوهشی در این موضوع صورت گیرد چرا که ما در نگاه کلان به کشور می بینیم که کم کم جوانان به یک سبک غربی و خالی از محتوا در زندگی هایشان گرایش می یابند و این با اعتقادات و فرهنگ ما سازگار نیست و حتما مخاطراتی دربر خواهد داشت.


رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر قم ادامه داد: راهکارهایی برای تشویق جوانان به تشکیل خانواده وجود دارد که از جمله آنها می توان به بحث تشویق جوانان به زندگی متاهلی و راهنمایی آنها به سمت ازدواج صحیح و همچنین فرهنگ سازی متوازن، ‌متعادل و غیر متناقض در این موضوع اشاره کرد.


نقش صدا و سیما در باور سبک زندگی اسلامی در میان مردم را نادیده گرفته ایم
وی با تاکید بر نقش خاص و ویژه صدا و سیما در این خصوص خاطرنشان کرد: متاسفانه ما در رسانه های جمعی مان به این موضوع در حد انتظارات توجه نکرده ایم و به نسبت به نقش این دو نهاد در ایجاد مستمر باورها برای اقشار مختلف و همچنین جوانان و نوجوانان توجه لازم را نداریم.


حجازی گفت: ما یک فرهنگ غنی ایرانی اسلامی داشتیم که تحث تاثیر فرهنگ غربی و تغییر سبک زندگی قرار گرفته ولی باید همه و همه همراه با تمام دستگاه ها تلاش کنیم و فرهنگ ایرانی اسلامی مان سرجایش برگردانیم.
 

پایان پیام/

کد خبر 352432

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha