تحول علوم در گروی داشتن نگاه فلسفی به آزاداندیشی

خبرگزاری شبستان: تحول در علوم انسانی با نگاه فلسفی و رویکرد جدی نسبت به کرسی‌های آزاداندیشی محقق می‌شود چراکه اگر فلسفه رونق نیابد در حوزه علوم انسانی و به ویژه علوم رفتاری و اجتماعی تحول اساسی رخ نمی‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران‌ در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان با اشاره به فعالیت هایی متعددی در که در سال 1392 در حوزه علوم انسانی انجام شده است، اظهار کرد: البته نمی توان اظهار رضایت صد درصدی نسبت به وضعیت علوم انسانی در سال جاری داشته باشیم اما قدم هایی برداشته شد.

 وی ادامه داد: برخی اقداماتی که انجام شد از جمله تغییر برخی سرفصل های حوزه علوم انسانی و تکمیل برخی از آنها سبب ایجاد نوعی نگرش و جدیت شد که قابل توجه است مثلا اقداماتی که در حوزه کرسی های آزاداندیشی به ویژه در اواخر سال صورت پذیرفت قابل تقدیر است. 

رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در ادامه به جایگاه اندیشه و مبنای فلسفی در راستای تحول علوم انسانی اشاره و تصریح  کرد:‌ اساسا تحول در علوم انسانی با نگاه فلسفی و رویکرد جدی نسبت به کرسی های آزاداندیشی محقق می شود چراکه اگر فلسفه رونق نیابد در حوزه علوم انسانی و به ویژه در حوزه علوم رفتاری و اجتماعی شاهد تحول اساسی نخواهیم بود. 

حجت الاسلام خسروپناه همچنین در پایان با اشاره به بهترین خاطره خود در سال 1392 یادآور شد: من از سال جاری خاطرات زیادی دارم اما شاید یکی از خاطرات مربوط ایجاد امکان حضور دانشجویان علاقه مند به حکمت اسلامی در موسسه بود که تا قبل از آن زمینه ای برایشان فراهم نبود و در واقع موسسه بستری برای حضور آنان و بهره گیری از حکمت اسلامی شد و این دانشجویان به کرات ابراز رضایت می کنند که همین ابراز رضایت آنان برای من به یاد ماندنی است.

پایا نپیام/
 

کد خبر 352745

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha