اعتقاد به ولایت فقیه تجلی مولفه های قرآنی حکومت دینی در آثار شهیدمطهری

حجت الاسلام علوی مهر با اشاره به استناد شهید مطهری به قرآن و سنت در پاسخگویی به شبهات جناح های فکری گفت: استاد مطهری مدافع ولایت فقیه به عنوان اصلی قرآنی در حکومت دینی پس از غیبت امام عصر (عج) بود.

حجت الاسلام والمسلمین حسین علوی مهر، دبیر همایش اندیشه‌های قرآنی شهید مطهری با اشاره به بهره‌مندی این استاد شهید از محضر علامه طباطبایی (ره) به خبرنگار شبستان گفت: شهید مطهری در اندیشه‌های قرآنی خود بیشتر از نظر و دیدگاه علامه بهره گرفته گرچه در برخی موارد آراء استادش را به نقد گذاشته و گاهی نیز نظریات جدیدی مطرح کرده است.

وی با بیان این مطلب که شهید مطهری در انتخاب روش و نظریه از علامه طباطبایی (ره) پیروی کرده است، اظهارکرد: این امر به ویژه در تفسیر قرآن به قرآن استاد مطهری بیشتر تجلی یافته، از سوی دیگر وی در مسائلی همچون روح، خلافت انسان، عالم زر، جایگاه و حقیقت انسان در هستی، نظریه تکامل، عصمت امام، وجود و عصمت فرشتگان و عدم توقیفی بودن اسماء الهی با استاد خود همفکر بوده است.

حجت الاسلام علوی مهر ارائه دیدگاه‌های علمی با زبان روز را از جمله اقدامات اثرگذار شهید مطهری برشمرد و تصریح کرد: وی به دلیل ارتباط با مجامع علمی و اندیشمندانی همچون شریعتی، سحابی و حتی بازرگان با نیازهای روز جامعه علمی کشور به خوبی آَشنا بود از این رو به بهترین شیوه به شبهات مطرح در این محیط‌ها با استناد به قرآن و سنت پاسخ داده است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه (ص) ادامه داد: شهید مطهری در پاسخ دهی به شبهات مطرح شده از سوی جناح‌های مختلف فکری سیاسی به ویژه منافقان، مارکسیست‌ها و حزب توده نیز همین رویکرد را یعنی تمسک به قرآن و سنت را وجهه همت خود قرار داد.

 

جامعه برای حرکت در مسیر اسلام نیازمند رهبری آگاه است

وی درباره مولفه‌های قرآنی حکومت دینی در اندیشه شهید مطهری بیان کرد: حکومت دینی در نظر استاد مطهری توسط انسانی عادل، آگاه و فقیه اداره و هدایت می‌شود، از سوی دیگر وی مدافع ولایت فقیه همراه با این ویژگی‌ها بود چراکه به اعتقاد وی حرکت جامعه در مسیر اسلامی به رهبری آگاه به مسائل سیاسی و دینی و به دور از حفظ منافع شخصی نیاز دارد.

حجت الاسلام علوی مهر با بیان این مطلب که شهید مطهری بر تبعیت از ولایت فقیه در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تاکید داشت، عنوان کرد: بهره‌مندی شهید مطهری از قرآن و مفاهیم ناب وحی در پذیرش اندیشه و دیدگاه وی از سوی اقشار مختلف جامعه بسیار موثر بوده است چراکه وی با تسلط کامل بر شریعت، اندیشه‌های ناب دینی را به گونه‌ای مطرح می‌کرد که پاسخگوی نیازهای نسل جدید باشد.

 

سلامت فکر شهید مطهری دلیل اقبال جامعه

وی با اشاره به شخصیت والای اخلاقی و رفتاری شهید مطهری ابرازکرد: این شخصیت که او را در عرفان عملی دارای مقامات کرده بود در کنار ابعاد وسیع علمی فکری و سلامت اندیشه به معنای استناد از دیدگاه‌های قرآن و سنت مهم‌ترین عامل اثرگذاری تفکرات استاد مطهری بر جامعه حتی با گذشت بیش از 3 دهه از شهادت وی است.

دبیر همایش اندیشه‌های قرآنی شهید مطهری درباره نقش این شهید بزرگوار در تبیین آیات شاخص مصحف شریف همچون ولایت و تطهیر گفت: ولی در اندیشه شهید مطهری به معنای «اولی به تصرف» است از این رو وی با استناد به آیه 55 سوره مبارکه مائده و با اجماع نظر علمای شیعه و سنی ولایت را از آن امیرالمومنین (ع) می‌داند چراکه تنها ایشان در حین نماز زکات پرداخته‌اند.

وی ادامه داد: درباره آیه تطهیر نیز شهید مطهری با استناد به روایات معتبر اثبات می‌کند که این آیه تنها به خمسه آل عبا اختصاص دارد و شامل همسران پیامبر (ص) نمی‌شود، همچنین در بحث ولایت نیز بر پذیریش ولایت انسان کامل و نفی ولایت غیرمسلمان بر مسلمان تاکید می‌کند.

حجت الاسلام علوی مهر خاطرنشان کرد: شهید مطهری اسلام را دین بشریت و بشر دوستی معرفی کرده و ولایت را علاوه بر پذیرش حاکمیت شامل داشتن محبت و دوستی اهل بیت (ع) در دل نیز می‌داند.

پایان پیام/

کد خبر 35349

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha