هنر اسلامی سرشار از حوادث و رویدادهای قابل اعتناست

خبرگزاری شبستان: پارسیان نژاد معتقد است هنر با محتوا و مضامین و اصول اسلامی، سرشار از حوادث و رویدادهای قابل اعتناست که عبرت های زیادی را به همراه خود دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، رضا پارسیان نژاد، رییس حوزه هنری استان کهگیلویه و بویر احمد با بیان اینکه انقلاب، فضای مناسبی جهت رشد و ظهور هنر انقلابی را ایجاد کرده است، گفت: ما معتقدیم که انقلاب اسلامی ایران، حرکت و نهضتی متفاوت از انقلاب های دیگر جهان بوده و تحول بزرگی در همه عرصه ها بویژه هنر رقم زده است. مبنای این نوع هنر مردمی و دینی بودن آن است، یعنی از طرفی هنرمند از میان مردم بر می خیزد و زبان و بیان آنها می شود و از طرفی دیگر مخاطب هنرمند، عموم مردم می شود.


پارسیان نژاد با بیان اینکه هنر انقلاب اسلامی به تبع ماهیت خود "انقلاب" متمایز از هنر دیگر انقلاب های جهان است، افزود: این هنر مبانی و مفاهیمی دارد که از جمله می توان به ایثار، شهادت، اخلاق، تعهد و مردمی بودن آن اشاره کرد که این روند به شکل گیری یک جریان فکری قدرتمند منجر گردیده است.


وی افزود: هنر انقلاب به پشتوانه اصول و مبانی ذکر شده تاکنون منشأ تولید و خلق آثار بزرگ و فاخری در عرصه هنرهای تجسمی، موسیقی، فیلم، شعر، داستان و سایر حوزه ها بوده و هنرمندان متعددی با شور و نشاط انقلابی به مرحله رشد و بالندگی رسیدند. هنرمندان متعهد هم خود را با این رویداد همراه نمودند و براساس ارزشها و آرمانهای انقلاب آثار قابل قبول و ماندگار و تأثیرگذاری خلق کرده و شکی نیست که بزرگانی چون طاهره صفارزاده، قیصر امین پور، حمید سبزواری، کاظم چلیپا، هدایت اله بهبودی و بسیاری چهره های درخشان دیگر مولد همین فضا بوده اند.


رییس حوزه هنری کهگیلویه و بویر احمد با بیان اینکه یکی از رسالت های اصلی حوزه از بدو تأسیس تاکنون جذب و حمایت از هنرمندان بوده است، گفت: شناسایی، کشف، جذب و حمایت از هنرمندان دینی و انقلابی و کمک به تولید آثار فاخر هنری از وظایف حوزه هنری است که از این آزمون سر بلند بیرون آمده و به تعبیر مقام معظم رهبری «حوزه هنری امید هنر انقلاب است».


پارسیان نژاد تاکید کرد: امروزه بخش عظیمی از میراث هنر انقلاب مرهون حوزه هنری است، بویژه در سالهای اولیه انقلاب که این مرکز با حمایت از هنرمندان متعهد و ترویج شور انقلابی موجبات تولید آثار فاخری در کشور گردید.
 

وی با ذکر این نکته که حضور و نقش حوزه در هنر و فرهنگ کشور همیشه درخشان و ستودنی بوده، افزود: گرچه در مقطعی به واسطه سیاست های فرهنگی دولت های قبلی سعی گردید که این تأثیرگذاری کمرنگ گردد، اما همزمان با حضور یک فرد انقلابی و هنرمند مانند آقای مؤمنی شریف، بار دیگر حوزه به عنوان مأمن و جایگاه هنرمندان انقلابی در تهران و شهرستان ها دوره درخشان و رو به پیشرفت دیگری را شروع نموده است.


رضا پارسیان نژاد خاطر نشان کرد: هم اینک نیز به حول و قوه الهی تولیدات و سیاست های حوزه هنری بعنوان یک الگو و چراغ راه برای سایر نهادهای فرهنگی محسوب می شود و هر روز شاهد ظهور چهره های جدید هنری و ادبی در تهران و شهرستان ها در زیر لوای حمایت حوزه هنری هستیم که البته جهت مداومت این امر نیاز به برنامه ریزی و تشکیل کمیته های کشف و جذب استعدادهای هنری و دینی ضروری به نظر می رسد.


این مقام مسئول در خصوص تداوم گردآوری، ثبت و ضبط رویدادهای انقلاب برای جلوگیری از تحریف آنها، افزود: هنر با محتوا و مضامین و اصول اسلامی، سرشار از حوادث و رویدادهای قابل اعتناست که عبرت های زیادی هم به همراه خود دارد.
 

وی در خصوص دورنمای هنر انقلاب اسلامی گفت: حوزه هنری از نهادهای فرهنگی برخواسته از انقلاب است، پس می توانیم تأثیرات مثبت و منفی حضور خود را در این فضای فرهنگی ارزیابی کنیم و از اقدامات خوب، تقویت هر چه بیشتر ظرفیت سازی و فرصت سازی در یک بستر انگیزشی مناسب است. در واقع تأثیر هنر و پیامی که هنر می تواند به جامعه و نسل های جدید ارائه دهد به مراتب بیشتر از سایر حوزه ها است و در عصری که تکنولوژی و صنعت فرهنگ در غرب موجب به حاشیه راندن ارزشها و معنویات گردیده است، فرصت مناسبی برای هنرمندان ماست که با ترویج و تولید هنر و آثار معناگرا و معنوی، بشر را در این برهه از زمان یاری گر باشد به ویژه در سینمای دینی ما که با کارگردانان متعهد و خلاق این ظرفیت را دارد.


پارسیان نژاد در پایان گفت: به آینده هنر انقلاب بسیار خوش بین هستم و باید تلاش خود را در جهت صدور این نوع هنر به ملت های منطقه و آزاده جهان متمرکز نمائیم، کما اینکه امروزه آثار سینمایی و ادبی ما در کشورهای منطقه حضور پر رنگی دارند و بسیاری از صاحب نظران به تأثیر آن بر انقلاب های منطقه اذعان دارند.

 

پایان پیام/

کد خبر 355654

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha