تهرانیزگی را به عنوان سمبل رشد یافتگی جدی بگیریم!

خبرگزاری شبستان: یک محقق و پژوهشگر حوزوی با اشاره به الگو قرار گرفتن پایتخت در بسیاری از مسائل و مخاطرات حاصل از آن گفت: تهرانیزگی را به عنوان سمبل رشد یافتگی جدی بگیریم.

خبرگزاری شبستان - قم:

در بررسی سبک زندگی فعلی جامعه و تلاش برای عمل به سبک زندگی اسلامی با موضوعی تحت عنوان زندگی مدرن مواجه هستیم که به نوعی پایتخت کشورمان هم به عنوان مظهر این نوع از زندگی مطرح می باشد. در همین راستا حجت الاسلام یحی سهروردی، محقق و پژوهشگر در حوزه علوم دینی و مولف مقالات و کتاب های مختلف مرتبط با این موضوع و از مبلغان بین المللی در بخش دوم از گفتگوی خود با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم مطالبی را مطرح می کند که در پی می آید:


حجت الاسلام سهروردی در ادامه این گفتگو با اشاره به ارقامی از خانه های مجردی در تهران گفت: تک زیستی یا همان زندگی مجردی یکی از نمادهای پررنگ این روش از زندگی وارداتی است.


وی در خصوص وضعیت تهران در گرایش به تک زیستی افزود: متاسفانه این نوع از زندگی در پایتخت کشورمان در حال افزایش است و باید گفت که 80 درصد از تهرانی های تک زیست ‌اصالتا اهل تهران هستند و تنها 20 درصد از کسانی که در تهران در خانه های مجردی زندگی می کنند از شهرستانی های مقیم می باشند که باید به مفهوم این آمارها توجه داشته باشیم.


تهرانیزگی و علاقه به زندگی مجردی
وی افزود: این آمار نشان می دهد،‌ خانواده هایی که سنتی ترهستند (مقیم شهرستان ها) ‌اقبال کمتری از زندگی تجردی دارند ولی آنهایی که تهرانیزه شده اند با وجود داشتن محل زندگی در این شهر بازهم خانه ای جدا از خانواده دارند.


حجت الاسلام سهروردی ضمن هشدار نسبت به الگو قرار گرفتن این سبک از زندگی در دیگر شهرها خاطرنشان کرد: ‌پیروان این نوع از زندگی علاقه ای به خانواده ندارند و درنتیجه همین بی علاقگی است که کم کم خانواده کم ارزش می شود و ‌عملا جوان هم تعهدی نسبت به آن نشان نمی دهد.


وی ادامه داد: در ادامه این روند و اقبال جوانان از زندگی مجردی می بینیم که شهرهای دیگر از تهران الگو می گیرند و اگر این پدیده کامل در کشورمان شکل بگیرد، شاهد رشد تجرد بیش از میزان فعلی در کشور خواهیم بود.


این محقق و نویسنده در ادامه با اشاره به علت های الگو قرار گرفتن تهران برای دیگر شهرها و علاقه جوانان به زندگی در پایتخت خاطرنشان کرد: بحث بعدی در این خصوص موضوع دانشجو و تحصیل است که با جوانان سر و کار دارد و خوب بهترین دانشگاه های ما هم که در پایتخت است.


وی گفت: امروزه در جامعه شاهد علاقه بیشتر خانم ها به امر تحصیل نسبت به آقایان هستیم و همین عامل باعث شده تا شاهد حضور خیل عظیمی از خانم های مجرد در تهران باشیم.


حجت السلام سهروردی افزود: در کنار این موضوع آقایان مجرد هم با انگیزه کار و تحصیل در این شهر حضور می یابند که همه این عوامل در کنار هم ترافیکی از حضور مجردها در تهران به وجود آورده که خب مقتضیات خود را دارد و اتفاقات جدیدی را رقم می زند.


تهرانیزه شدن را به عنوان سمبل رشد یافتگی جدی بگیریم
این محقق و پژوهشگر در حوزه علوم دینی تصریح کرد: ما باید در کشور این پدیده (تهرانیزه شدن) را واقعا جدی بگیریم که سمبل رشد یافتگی ماست.


وی افزود: تهران فقط پایتخت سیاسی نیست بلکه به پایتخت فرهنگی و علمی هم تبدیل شده و در این وضعیت که یک شهر به پایتخت همه چی در کشور تبدیل شده اتفاقی تحت عنوان تهرانیزگی و همچنین علاقه جوانان به حضور در این شهر زیاد هم دور از انتظار نیست.


تغییر پایتخت راهکار مناسبی برای رفع معضلات مربوط تهران نیست
وی با بیان اینکه راهکارهایی برای تهرانیزه شدن ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: در این خصوص راهکارهایی مثل تغییر محل پایتخت کارساز نیست، بجای آن باید در دیگر شهرها هم دانشگاه های ممتاز و مراکز خدماتی و درمانی و دیگر مسائلی که باعث جذب عموم مردم و مخصوصا جوانان می شود، ایجاد کرد.


حجت الاسلام سهروردی در پایان گفت: کشورهای دیگر هم با چنین مسئله ای در مقاطعی مواجه شدند ولی برای رفع آن مثلا دانشگاه های خوب خود را به شهرهایی به غیر از پایتخت، شهرهای کوچک و روستاها بسط داده اند و یا اینکه مراکز علمی، فرهنگی، خدماتی یا درمانی را هم به همین شکل در کل کشور توزیع کرده اند و نه فقط در پایتخت.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 358425

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha