اصلاح آیین‌نامه کودکان کار/تدوین برنامه‌ برای حمایت از بیمه کودکان کار

خبرگزاری شبستان: وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی از اصلاح و بازنگری آیین‌نامه کودکان کار خبر داد و گفت: برنامه‌های جهت حمایت از تحصیل و بیمه کودکان کار تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار شبستان، ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی امروز در حاشیه جلسه ساماندهی کودکان کار در جمع خبرنگاران  گفت: مشکل اصلی ما این بود که یک آمار مشخصی در مورد کودکان کار نداشتیم و فعالیت‌هایی که انجام شده بود، فعالیت‌هایی بود که دستگاه‌ها بنا بر ضرورت و الزامی که خود تشخیص می‌دادند انجام گرفته بود.

 

وی اظهار کرد: مصوبه این شورا از سال 84 به تصویب وزیران رسیده بود ولی تا به امروز جلسه‌ای در این خصوص تشکیل نشده بود، بنابراین امروز این شورا مکلف شد دستگا‌ه‌ها را در زمینه ساماندهی کودکان کار هماهنگ کند و برنامه‌ریزی‌های لازم را نیز جهت اجرا به دستگاه‌ها ارایه دهد.

 

ربیعی با بیان اینکه فعالیت‌های متفرقه زیادی در زمینه ساماندهی کودکان کار صورت گرفته است، افزود: در جلسه امروز مطالعات صورت‌گرفته پیشین در خصوص ساماندهی کودکان کار گزارش شد و این مطالعات نیز مبنای کار ما قرار گرفت.

 

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مطالعات بسیار خوبی توسط دستگاه‌ها و دانشگاه‌ها در خصوص ساماندهی کودکان کار صورت گرفته است، تصریح کرد: این مطالعات در جلسه امروز بررسی شد و یک ترسیمی از واقعیت کار کودکان صورت گرفت.

 

وی در ادامه افزود: شرایط طبیعی و اجتماعی و همچنین سوء استفاده از کودکان از عوامل مهمی هستند که منجر به کار کودک شده است که برای این دو موضوع مقرر شد دو نوع سیاست اتخاذ شود.

 

وی خاطرنشان کرد: ما باید در راستای برنامه‌ریزی‌های خود جهت ساماندهی کودکان کار ،اقدامات انتظامی را جدی  تر کرده و کودکانی را که مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند را به سرعت تحت حمایت خود قرار دهیم.

 

وی با بیان اینکه در گام اول کودکانی که فعالیت آنها منجر به آسیب‌های روحی و روانی آنها می‌شود مورد توجه ما هستند، افزود: ما برای این گروه‌ها ،حمایت‌های بیمه‌ای، آموزشی و فنی و حرفه‌ای در نظر گرفته‌ایم و همچنین مقرر شده است این گروه از کودکان تحت مشاوره‌های روانی نیز قرار بگیرند.

 

ربیعی از بازنگری و اصلاح آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار خبر داد و افزود: این آیین‌نامه مصوبه سال 1384 است، این مصوبه دارای ایرادات و نواقصی هست که ما درصدد اصلاح آن هستیم.

 

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: همچنین در جلسه امروز مقرر شد ،برنامه‌‌های اجرایی هر دستگاه مشخص شود و هر کدام به وظایف خود در این راستا اقدام کنند که از جمله این دستگاه‌ها وزارت بهداشت، هلال‌احمر، وزارت کشور، سازمان بهزیستی، کمیته امداد و آموزش و پرورش می‌باشند.

 

وی با بیان اینکه در جلسه آتی شورا به تفکیک وظایف، مشخص‌کردن وظایف دستگاه‌ها و ابلاغ آنها خواهیم پرداخت، افزود: آقای رییس‌جمهور نیز تاکید فراوانی داشتند که این موضوع در شورا مطرح شود و در صورت نیاز در شورای عالی دفاع هم خود ایشان موضوع را مورد توجه قرار دهند.

 

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که ما باید انجام دهیم تا کودکان کار دوباره به خیابان‌ها بازنگردند این است که ابتدا باید منشأ کودکان خیابانی را مورد بررسی قرار دهیم. مطالعات نشان داده است که برخی از گروه‌های اجتماعی که به خانواده‌های بزرگی تبدیل شدند منشأ اصلی بروز این آسیب در جامعه می‌باشند، بنابراین در سیاست‌گذاری‌ها باید بر اصلاح ساختار این نوع خانواده‌ها پرداخته شود.

 

ربیعی ادامه داد: ما باید فرهنگ، معیشت و شکل کار در این خانواده‌ها را که بیشتر در کلان‌شهرها نیز مستقر هستند، بررسی کنیم و متولیان این خانه‌ها را طوری هدایت کنیم که از کودکان خود به عنوان کودک کار استفاده نکنند.

 

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به گروه دیگری از کودکان کار گفت: نوع دیگری از این کودکان افرادی هستند که دارای خانواده بوده ولی تمام روز را در خیابان بسر می‌برند و شب هم به خانه‌های خود برمی‌گردند، بنابراین وظیفه ما این است که خانواده‌های این گروه‌ها را بیشتر مورد عنایت قرار دهیم و حتی هزینه‌ تحصیل آنها را نیز متقبل شویم.

 

وی ادامه داد: نوع دیگری از کودکان کار وجود دارند که در خیابان هستند و در خیابان هم زندگی می‌کنند که تعداد آنها اندک است، از این رو طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته مقرر شده است ما از این گروه در مراکز بهزیستی نگهداری کنیم و تمام هزینه‌های تحصیلی آنها نیز توسط دولت متقبل شود.

 

وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم تفکر خانواده‌های این گروه از کودکان را اصلاح کرده و بر آنها نظارت کنیم تأثیر زیادی در حمایت از آنها خواهیم داشت.

 

وی گفت: آمار بین‌المللی مبنی بر اینکه نیم جمعیت فعال کاری ایران را کودکان کار تشکیل می‌دهند، منتشر شده بود که این آمار یک آمار غلط و فقط برای سیاه‌نمایی در مورد ایران صورت گرفته بود.

وی ادامه داد: وجوهی از خشونت‌هایی که در فرآیندهای اجتماعی صورت می‌گیرد بخشی مربوط به کودکان کار است، بنابراین دولت باید   برنامه‌ریزی‌های لازم را برای آنها اتخاذ کند.

 

پایان پیام/


 

کد خبر 358890

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha