خودمراقبتی باید به فرهنگ تبدیل شود

خبرگزاری شبستان: مدیر مرکز مشاوره و درمان دانشگاه بیرجند با اشاره به شعار هفته سلامت امسال"خود مراقبتی"، گفت: خودمراقبتی باید به عنوان یک فرهنگ و اصل در جامعه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، احمد خامسان، مدیرمرکز مشاوره و درمان دانشگاه بیرجند، امروز(30 فروردین) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طرح سلامت برای دانشجویان جدیدالورود در مهر سال گذشته اجرا شده است، اظهار داشت: این طرح در دو بخش سلامت جسم و روان اجرا شده است.


وی در ادامه به هفته سلامت اشاره کرد و گفت: این هفته از اول اردیبهشت ماه آغاز و تا هفتم اردیبهشت ادامه دارد.


خامسان با بیان اینکه اول اردیبهشت "توانمندسازی نوجوانان و جوانان برای خودمراقبتی " نامگذاری شده است، افزود: در این روز از سوی دانشگاه برنامه های ویزیت رایگان پزشک، مسابقه هفته سلامت و پیاده روی دانشجویان پسر برنامه ریزی شده است.


وی اجرای طرح رابطین سلامت برای اولین بار در استان را از برنامه های دومین روزهفته سلامت معرفی کرد و گفت: در این طرح با همیاری دانشجویان طرح نمادین پاکسازی خوابگاه های دانشجویی و توزیع بروشور اجرا خواهد شد.


وی، "عموم مردم نیازمند خودمراقبتی، خانواده خاستگاه خودمراقبتی، رسانه ها مروجان خودمراقبتی، نهادها و پایگاه های مردمی کانون های خودمراقبتی، تیم سلامت مربیان خودمراقبتی و سیاستگذاران و مدیران اجرایی حامیان خودمراقبتی" را از دیگر شعارهای هفته سلامت دانست و گفت: اکران فیلم در زمینه خودمراقبتی(اعتیاد و ایدز) در محیط خوابگاهی، ویزیت رایگان دندانپزشک، استقرار پایگاه سیار انتقال خون و فشارخون، توزیع پوستر در میان کارکنان، نصب پوستر و ارسال نرم افزار حرکات ورزشی در حین کار برای کارکنان از دیگر برنامه های درمانگاه فرهیختگان در این هفته است.


این مسئول از همکاری یکهزار و 788 دانشجوی جدیدالورود در طرح سلامت جسمانی اشاره کرد و ادامه داد: در این طرح عادت های بهداشتی، عادت های سلامت برخی از شاخص های مهم از جمله توده بدنی، فشارخون، قند خون، بینایی سنجی و دندان مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفته است.


وی با بیان اینکه عادات بهداشتی و سلامتی در میان دانشجویان بسیار پایین است، تاکید کرد: مطالعات انجام گرفته بر روی این دانشجویان نشان از فعالیت پایین بدنی، اهمیت ندادن به مسواک کردن، عدم برنامه خواب منظم و مصرف سیگار، عادات بد غذایی و مصرف کم سبزی و لبنیات حکایت دارد.
 

پایان پیام/

کد خبر 359983

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha