کلید نمایشگاه را به ناشران می‌دهیم/پیمانکاران همه جزء بهترین‌ها هستند

خبرگزاری شبستان: قائم مقام نمایشگاه کتاب در واکنش به پیشنهاد شبستان، گفت: گواهی می دهم پیمانکاران انتخاب شده در تمام موارد جزء بهترین ها هستند با وجود اینکه طی مناقصاتی برای انجام این وظایف انتخاب شدند.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری شبستان، نشست هم‌اندیشی اهالی رسانه با مدیران نمایشگاه کتاب با حضور «سیدعباس صالحی» رییس نمایشگاه کتاب و معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «امیرمسعود شهرام نیا» قائم مقام نمایشگاه کتاب و رییس موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، «محمد اللهیاری» معاون فرهنگی و اجرایی نمایشگاه کتاب، همایون امیرزاده و جمع کثیری از اهالی رسانه متشکل از خبرنگاران و دبیران فرهنگی رسانه ها، ظهر امروز 30 فروردین ماه در ساختمان سازمان سینمایی ارشاد برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست، به پیشنهاد «سیدمهدی جعفری» مدیر روابط عمومی نمایشگاه کتاب، قرار شد که کلیپی پخش شود، اما به دلیل نقص فنی موجود در این کلیپ، از ادامه پخش آن صرفنظر شد.

 

پس از آن، سیدعباس صالحی در سخنانی درباره مراحل سه گانه اجرای کار نمایشگاه در این دوره گفت: از آبان ماه که بحث نمایشگاه کتاب قطعی شد و مراحل کار با برگزاری نشست های مقدماتی با ناشران، مدیران معاونت و کارشناسان آغاز شد تا به این موضوع برسیم که چه عملکردی در این دوره خواهیم داشت. نکته بعدی تشکیل شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه به صورت هفتگی بود تا مدیران فعال در حوزه کتاب مشخص شوند. مورد بعدی تشکیل کمیته های نمایشگاه بود که از اواسط اسفندماه شکل گرفت.

 

وی با اشاره اجمالی به برخی موارد سیاستگذاری این دوره نمایشگاه کتاب، بیان کرد: امسال با آسیب شناسی سال های گذشته درصدد برآمدیم که خدمات رسانی بهتری به ناشران و بازدیدکنندگان در حوزه محیطی، حمل و نقل، اطلاع رسانی و ... داشته باشیم.

 

صالحی به واگذاری برخی خدمات و کارها به بخش خصوصی و تعدادی از اتحادیه ها، تاکید کرد: حاضریم کلید نمایشگاه را به صورت کامل به ناشران بسپریم، اما شرایط خاص نمایشگاه موجب شده تشکل ها آمادگی این کار را نداشته باشند و این در حالی است که امسال تشکل ها و اتحادیه های نشر کشور، ارتباط و تعامل خوبی با ما در برگزاری نمایشگاه برقرار کردند.

 

وی تقویت بخش نمایشگاهی دوره بیست و هفتم را از دیگر سیاستهای این دوره برشمرد و افزود: این بحث دارای اضلاع سه گانه "نمایشگاهی با نگاه علمی"، "نمایشگاهی با نگاه فرهنگی و اوقات فراغت" و "نمایشگاهی با نگاه فروشگاهی" است که جزء ویژگی های منحصربفرد این نمایشگاه و هر کدام مزیت شمرده می شوند.

 

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: مهمترین سیاست در این دوره برگزاری نمایشگاه کتاب، تکریم حرمت ناشران و بازدیدکنندگان است و ما به عنوان وزارت ارشاد موظفیم از مهمانان و خادمان نشر کشور به خوبی میزبانی کنیم. اهل رسانه نیز در این حرکت فرهنگی مکمل ما هستند، چراکه برخی غفلت ما از دید خبرنگاران دیده می شود و امیدواریم این تعامل ایجاد شود.

 

واکنش به پیشنهاد شبستان؛ پیمارنکاران همه جزء بهترین‌ها هستند! 

به گزارش شبستان، در ادامه پیشنهادات و نظرات خبرنگاران و دبیران فرهنگی رسانه ها مطرح شد که از جمله آنها می توان به بحث رفاهی و شرایط محیطی مصلی، بالا بردن امکانات سالن های کودک و نوجوان، تقویت بخش بین‌ الملل نمایشگاه، دعوت از نویسندگان مشهور داخلی و خارجی و راه اندازی محل دائمی برای نمایشگاه کتاب اشاره کرد. خبرنگار شبستان نیز پیشنهاد کرد که کار برگزاری نمایشگاه و بخش های مختلف آن به پیمانکارانی که کاربلد نیستند، سپرده نشود بلکه به بهترین های هر حوزه سپرده شود و در واقع دولت و وزارت ارشاد به بخش خصوصی اعتماد کند و در برگزاری این حرکت فرهنگی بزرگ، برون سپاری داشته باشد.

 

محمد اللهیاری در پاسخ به پیشنهادات اهالی رسانه طی سخنانی با اشاره به اینکه تلاش شده برخی مشکلات مرتفع شود، گفت: تجربه برگزاری چند دوره نمایشگاه، این حسن را داشته که همه قد و قواره برگزاری نمایشگاه را می دانند و به جزئیات آن آگاهند. امسال تفاوت هایی از نظر رفاهی و حضور ناشران وجود دارد که امیدواریم چشم نواز باشد.

 

امیرمسعود شهرام‌ نیا نیز در سخنانش از برگزاری جلسه صبح امروز مسئولان نمایشگاه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: امروز وزیر ارشاد هم بر یافتن مکانی مناسب جهت برگزاری نمایشگاه تاکید داشت که یکی از مشکلات ما در برگزاری نمایشگاه است. بسیاری از اشکالات و آسیب‌هایی که دوستان امروز مطرح کردند، به مشکلات چرخه صنعت نشر باز می ‌گردد. مشکلاتی مانند معیوب بودن سیستم توزیع کتاب به ایرادات فرهنگی ما بر می گردد، به گونه‌ای که خارج از کتاب یافتن بخش عمده‌ای از عناوین منتشر شده ناممکن و یا حتی دشوار است ما به این منظور امسال یک شبکه مهم خرید آنلاین کتاب را معرفی خواهم کرد.

 

وی ادامه داد: سال گذشته یک نظرسنجی در سطح نمایشگاه انجام شد که این نظرسنجی نشان می‌داد که 30 درصد از بازدیدکنندگان صرفاً از باب حضور در فضای تفرج‌گاهی نمایشگاه به مصلی می‌آیند که اشکالی نیز ندارد و ما هم می‌توانیم از این فضا استفاده ‌های فرهنگی داشته باشیم.

 

قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران همچنین از رونمایی سایت نمایشگاه جدید کتاب تهران در روزهای آینده خبر داد.

 

وی در واکنش به پیشنهاد شبستان مبنی بر استفاده از نیروهای متخصص‌تر در برگزاری نمایشگاه، گفت: با وجود اینکه چند ماه است که به موسسه آمدم و در انتخاب پیمانکاران نقشی نداشتم، اما گواهی می دهم در تمام موارد جزء بهترین ها هستند با وجود اینکه طی مناقصاتی برای انجام این وظایف انتخاب شدند.

 

معاون امور فرهنگی نیز در پایان نشست، در سخنانی کوتاه اظهار کرد: از مسئولان برگزار کننده نمایشگاه برای هفته آینده دو اقدام مهم را خواستار خواهم شد؛ اول اینکه چک لیستی از معایبی که سال گذشته با آن روبرو بودیم و اکنون کاهش یا حذف شده‌اند تهیه کنیم تا در نشست خبری ارائه دهیم. دوم اینکه تفاوت‌های برنامه‌ای نسبت به سال‌‌ های گذشته را به صورت مشخص ارائه کنیم، چرا که نمایشگاه کتاب تهران ساختاری پیچیده دارد و نباید این صنعت نشر را با وضعیتی که به شدت فرسوده است همراه با آزمون و خطا دنبال کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: من به اطمینان وعده می‌دهم در حوزه برنامه‌ها چندین برنامه قابل اعتماد و رو به جلو خواهیم داشت که امیدوارم تا هفته آینده که نشست خبری نمایشگاه کتاب را برگزاری می‌کنیم تا به وعده‌های خود عمل کنیم.

 

پایان پیام/

کد خبر 360039

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha