به حضرت زهرا(س) اقتدا کنید/مادر بودن بزرگترین خدمت انسان به انسان است

خبرگزاری شبستان: حضرت امام خمینی (ره) همواره نگاهی ویژه به جایگاه زن در اجتماع داشتند و این نگاهشان در بیاناتی که داشتند مورد تاکید قرار گرفته است.

 به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان،  حضرت امام خمینی (ره) همواره نگاهی ویژه به جایگاه زن در اجتماع داشتند و این نگاهشان در بیاناتی که داشتند مورد تاکید قرار گرفته است. برخی از بیانات حضرت امام در خصوص زنان در ذیل آمده است:

 

1. روز بزرگ و عظیم و مبارک، روز ولادت زهراى مرضیه(س) که روز زن است، روز پیروزى زن و روز نمونه زن در عالم است. روز مبارک زن، روز شرافتمند عنصر تابناکى (است) که زیربناى فضیلت‏هاى انسانى و ارزش‏هاى والاى خلیفةالله در جهان است، روز پرافتخار ولادت زنى (است) که از معجزات تاریخ و افتخارات عالم وجود است؛ زنى که در حجره کوچک و خانه‌‏اى محقر، انسان‏هایى تربیت کرد که نورشان از بسیط خاک تا آن‏‌سوى افلاک و از عالم ملک تا آن‌‏سوى ملکوت اعلى مى‌‏درخشد. صلوات و سلام خداوند تعالى بر این حجره محقرى که جلوه‏‌گاه نور عظمت الهى و پرورشگاه زبدگان اولاد آدم است.

 

2. براى زن‏ها کمال افتخار است که روز تولد حضرت صدیقه(س) را روز زن قرار داده‌‏اند؛ افتخار است و مسؤولیت. اگر پذیرفتید که روز بیستم جمادى الثانى که روز تولد حضرت زهرا(س) است، روز زن باشد، این (امر) به عهده شما مسائل بزرگى را مى‌‏آورد. شما باید به او اقتدا بکنید تا پذیرفته باشید که این روز، روز زن است؛ زهد و تقوا و همه‏‌ چیزها و عفافى که (ایشان داشتند)، شما باید آن‏ها را تبعیت کنید. باید در حفظ همه حیثیاتى که حیثیت بزرگ زن است، آن‏طورى‏‌که حضرت زهرا(س) بود، کوشش کنیم. همه باید به او اقتدا کنیم.‏


3.این مادر که بچه در دامن او بزرگ مى‏‌شود، بزرگترین مسؤولیت را دارد و شریف‏ترین شغل را دارد؛ شغل بچه‏‌دارى. شریف‏ترین شغل در عالم، بزرگ‌ ‏کردن یک بچه است و تحویل‏‌ دادن یک انسان به جامعه.

 

4.مادر و مادربودن و اولاد تربیت‏ کردن، بزرگترین خدمتى است که انسان به انسان مى‏‌کند. اشرف کارها در عالم، مادربودن است و تربیت اولاد. همه منافع کشور ما از دامن مادرها تأمین مى‏‌شود.


5.تربیت اولاد، بالاترین چیزى است که در همه جوامع، از همه شغلها بالاتر است. هیچ شغلى به شرافت مادرى نیست. از دامن همین مادرها، مالک اشتر پیدا مى‏‌شود، از دامن همین مادرها، حسین‏‌بن‏‌على(ع) پیدا مى‏‌شود، از دامن همین مادرها، اشخاص بزرگ پیدا مى‏‌شوند که یک ملت را نجات مى‏‌دهند.

 

6.دامن مادرها، دامنى است که انسان از آن باید درست بشود، یعنى اول‏‌‌مرتبه تربیت، تربیت بچه است در دامن مادر، براى این‏که علاقه بچه به مادر بیشتر از همه علایق است و هیچ علاقه‌‏اى بالاتر از علاقه مادرى و فرزندى نیست، بچه‌‏ها از مادر بهتر چیز اخذ مى‏‌کنند. آنقدرى که (بچه‏‌ها) تحت تأثیر مادر هستند، تحت تأثیر پدر نیستند، تحت تأثیر معلم نیستند.


7.مع‏‌الاسف در آن حکومت طاغوتى، مى‌‏خواستند این شغل را از این مادرها بگیرند، تبلیغ کردند به این‏که زن چرا بچه‏‌دارى بکند؟! این شغل شریف را در نظر مادرها منحط کردند، براى این‏که مى‏‌خواستند که مادرها از بچه‏‌ها جدا بشوند (و) بچه‏‌ها را در پرورشگاه‏ها بزرگ کنند، مادرها هم على‏‌حده بروند یک کارهایى که آن‏ها دلشان مى‏‌خواهد، بکنند.


8.وقتى بچه در پرورشگاه بزرگ شود، عقده پیدا مى‏‌کند. وقتى بچه در پرورشگاه و بدون مادر با اجنبى بخواهد سر و کار داشته باشد و محبت مادر از سر او کم بشود، این بچه عقده پیدا مى‏‌کند. بسیارى از این مفسده‏‌هایى که در جامعه واقع مى‏‌شود، از این بچه‏‌هایى هستند که عقده دارند، از این انسان‏هایى هستند که عقده دارند، مبدأ یک عقده بزرگ، این جداکردن بچه از مادر است. بچه محبت مادرى لازم دارد.

 

9.زن، نقش بزرگى در اجتماع دارد. زن، مظهر تحقق آمال بشر است. زن، پرورش‌‏دهنده زنان و مردان ارجمند است. از دامن زن، مرد به معراج مى‏‌رود. دامن زن، محل تربیت بزرگ‏‌زنان و بزرگ‏مردان است.

 

10. زن، یکتا موجودى است که مى‌‏تواند از دامن خود، افرادى به جامعه تحویل دهد که از برکاتشان، یک جامعه، بلکه جامعه‌‏ها به استقامت و ارزش والاى انسانى کشیده شوند.

 

11. از شما است که مردان و زنان بزرگ تربیت مى‏‌شوند. در دامن شما، مردان و بانوان بزرگ تربیت مى‏‌شوند.(9) اگر شما یک فرزند خوب به جامعه تحویل بدهید، براى شما از همه عالم بهتر است.

 

12.نقش زن در جامعه، بالاتر از نقش مرد است، براى این‏که زنان و بانوان علاوه بر این‏که خودشان، یک قشر فعال در همه ابعاد هستند، قشرهاى فعال را در دامن خودشان تربیت مى‏‌کنند. خدمت مادر به جامعه از خدمت معلم بالاتر است و از خدمت همه کس بالاتر است.

پایان پیام/

کد خبر 360051

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha