شعر سعدی، ساده و عمیق است

خبرگزاری شبستان: شاعر برجسته ایلامی، گفت: شعر سعدی ساده و در عین حال عمیق بوده که هر کس به اندازه فهم خود آنرا درک و یار آن می شود.

محمدرضا رستم پور، یکی از شاعران برجسته ایلامی، صبح امروز(1 اردیبهشت) در گفت و گو با خبرنگار شبستان در ایلام، به مناسبت روز سعدی، اظهار کرد: شعر سعدی ساده است و گاهی این سادگی مخاطبین ناآگاه را به اشتباه انداخته و نتوانسته اند به عمق آن راه یابند، در حقیقت سادگی شعر سعدی هنری است که هر کسی از پس آن بر نمی آید.
 

وی، افزود: شعر سعدی هنر است به خاطر این که زیباترین مفاهیم را بدون این که گرفتار ابتذال ساده نگری و عوام گرایی بشود به شکلی هنرمندانه ساده کرده و راهی گشوده تا هر کس بنا به توانایی اش از آن بهره می برد.


این شاعر ایلامی، یادآور شد: در سال های اخیر نیز ساده نویسی و ساده کردن مفاهیم عمیق و فلسفی به زبانی ساده و قابل فهم در جریانی به نام جریان ساده نویسی نمایان شده که طرفداران و مخالفین خود را دارد و به نوعی می توان شعر های اصیل این جریان را وامدار نگاه سعدی دانست.


رستم پور، ابراز کرد: سعدی هم از نظر شکل و ساختار و هم از نظر محتوا بر گردن ادبیات ما حق زیادی دارد البته اگر در حال حاضر برای ادبیات ما گردنی مانده باشد هنوز مربوط به غول های بزرگ ادبی مانند سعدی است.


وی، تصریح کرد: وقتی با زبان سعدی در غزل ها روبه رو می شویم، زبانی بسیار سلیس و عاشقانه و هماهنگ می بینیم که مفاهیم عاشقانه را هنوز کسی در غزل نتوانسته مانند سعدی به زبان آتشین، ساده، صادقانه و صمیمانه بیان کند حتی حافظ بزرگ، به جرات می توانم بگویم که سعدی در غزل عاشقانه راه را بر رقیبان بسته است و راه های تازه ای به ادبیات و شعر فارسی نشان داده است.


شاعر مجموعه شعر لانه ویز، افزود: از نظر محتوا نیز سعدی با محتوای حکمی، عاشقانه و فلسفی خود، جایگاهی در بین داستان سرایی منظوم و حکمت فارسی باز می کند بنابر این سعدی از هر دو نظر بر ادابیات ما حق دارد، به نظر من شاعری است با نگاهی فلسفی و زبانی ساده و حکمتی روشن در شعر خود به مخاطب ارائه می دهد.


رستم پور، در ادامه با اشاره به شعر ایلام، اظهار کرد: شعر امروز ایلام در جایگاه و در شرایط ویژه ای به سر می برد، هم از نظر نیروی تازه نفسی که دارد و هم از نظر جنب و جوشی که در مسئولان و متولیان فرهنگی برای معرفی آن دیده می شود.


وی، گفت: شعر ایلام را حالا دیگر نمی توان شعری نو پا نامید چرا که چند دهه از فعالیت حرفه ای اش می گذرد و حرف های زیادی برای گفتن دارد، البته مشکلی به نام کپی برداری از ایده ها و شعر های دیگران در میان شاعران و شبه شاعران امروز ایلام دیده می شود که کار را بر شعر خوانی مشکل کرده است.


شاعر مجموعه شعر لانه ویز، تصریح کرد: بسیاری از شاعران ترجیح می دهند تازه ترین آثارشان را برای زمان معینی در ذهن خود نگه دارند، کپی برداری از آثار دیگران تنها به شعر ایلام محدود نمی شود و در کل کشور هست اما از این می ترسم که کم کم کپی برداری و سرقت از ایده ها و شعر های دیگران به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.


رستم پور، بیان کرد: این می ترسم که کپی در آینده شعر واقعی ایلام را بپوشاند، امروز شما شعری برای دوستان و طرفداران شعر می خوانی، فردا همان شعر را با کمی پس و پیش کردن برای خودت می خوانند.


وی، با اشاره به جریان شعر امروز، گفت: شعر دیگر مسئولیت تمامی رسانه های فرهنگی را بر عهده ندارد اما پس از یک دوره انزوا دارد دوباره به عرصه اجتماع بر می گردد، شعر امروز فارسی دارد به عرصه های اجتماعی و مفاهیم اجتماعی بر می گردد.


این شاعر ایلامی، در پایان خاطرنشان کرد: البته این بار با این تفاوت که مجهز به ساختار و شکل شعر نیز هست و تنها متکی به محتوا نیست بنابر این می توان پیش بینی کرد که شعر اجتماعی در آینده عرصه را بر دیگر مضامین تنگ خواهد کرد.


گفتنی است، محمدرضا رستم پور یکی از شاعران ایلامی است که سه مجموعه شعر با عناوین نام دیگر نیامدن و از زبان زخم ها و لانه ویز از این شاعر منتشر شده است.


پایان پیام/
 

کد خبر 360714

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha