سند آشتی ملی، دستاوردی بزرگ برای فلسطینیها

دو جنبش فتح و حماس با امضای سند آشتی ملی مهمترین گام را برای ثبات و استقرار فلسطین برمی دارند و به نقشه های شوم رژیم صهیونیستی پایان می دهند.

خبرگزاری شبستان، دو جنبش فتح و حماس سرانجام پس از مدتها بحث و جدال توانستند تا به توافقی بر سر طرح آشتی ملی دست یابند و امروز بعد ازظهر قرار است تا دو جنبش همراه با 13 گروه فلسطینی و شخصیتهای مستقل در یکی از هتلهای بزرگ مصر، سند آشتی ملی را امضاء کنند.
همچنین قرار است امروز پس از امضای سند، جشن رسمی با حضور مسئولان بین المللی برگزار شود.
امضای این سند، به جدایی و اختلافات آنان پایان داده و زمینه را برای تحقق درخواست ملت فلسطینی برای ایجاد وحدت ملی فراهم می آورد.
به نظر می رسد، توافق دو جنبش فتح و حماس خشم صهیونیستها را برانگیخته است و نگرانی آنها را با توجه به تغییرات در منطقه بیشتر کرده است.
مسئولان و تحلیلگران فلسطینی معتقدند که آشتی ملی میان دو جنبش فتح و حماس موضع کشورهای دیگر را برای به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطینی تقویت خواهد بخشید.
عزام الاحمد، رئیس هیئت جنبش فتح در قاهره گفت: نخستین گام پس از امضای سند آشتی ملی، آغاز مشورت برای تشکیل حکومت ملی است و این امر به بهانه های آمریکا و اسرائیل دربرابر ملت فلسطین پایان می دهد.
صائب عریقات نیز اظهار داشت: آشتی ملی موضع ما را در برابر سازمان ملل متحد محکم و قوی می کند و پس از آن می توانیم عضویت کامل خود را به عنوان دولت فلسطین به پایتختی قدس به سازمان ملل متحد ارائه دهیم.
عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی حماس تاکید کرد که مهمترین اقدام پس از آشتی ملی این است که به برنامه سیاسی واحد برسیم.
وی معتقد است که یکی از دلایل از بین رفتن موانع و دستیابی به توافقات، تغییرات مثبت در منطقه عربی و به ویژه در مصر است.
مهدی عبدالهادی، تحلیلگر سیاسی نیز معتقد است که هدف عباس از آشتی ملی پایان دادن به مسئله سیاسی به روش محترمانه بوده است.
وی همچنین معتقد است که جنبش حماس با هدف ایجاد وحدت و امنیت ملی با امضای طرح آشتی ملی موافقت کرده است.

محمود الزهار، یکی از اعضای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) گفت: توافق آشتی با فتح یکی از ثمرات انقلاب مردم مصر بود، زیرا این انقلاب به طور کلی موضع مصر درباره فلسطین را تغییر داد.

وی اظهار داشت: هیچ فشاری از جانب مقامات مصری برای امضای سند آشتی ملی وجود نداشته است و هیچ دیکته ای بر رهبران جنبش مقاومت فلسطین نشده است.
در بخشی از طرح اولیه سند آشتی ملی آمده است که انتخابات پارلمانی و ریاستی و شورای ملی فلسطین به صورت همزمان و یک سال پس از امضای توافقنامه وفاق ملی از سوی احزاب و گروه های فلسطینی برگزار شود.
به نظر می رسد، امضای سند آشتی ملی گام مثبتی است در جهت بهبود وضعیت اوضاع ملت فلسطین به ویژه مردم غزه که بیش از چهار سال است در محاصره رژیم صهیونیستی قرار دارند.
همچنین می توان گفت که سقوط نظام حسنی مبارک که طرفدار رژیم صهیونیستی بود، مسیر دیگری را برای فلسطینیها گشود به ویژه اینکه مرزهای غزه از سوی به طور کامل بازگشایی شد و همین امر خوشحالی فلسطینیها را در برداشت.
پایان پیام/




 

کد خبر 36188

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha