امامزاده برکشلو بزرگ ترین زیارتگاه ارومیه/ بنایی تاریخی از دوران زندیه

خبرگزاری شبستان: امامزاده برکشلو ارومیه یکی از بزرگ ترین زیارتگاه های آذربایجان غربی محسوب می شود که بنای آن مربوط به دوره زندیه و اوایل قاجار است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ارومیه، مقبرهٔ امامزاده برکشلو در روستاى امامزاده در 12 کیلومترى شهرستان ارومیه واقع شده که بنا به روایتى این مقبره محل دفن دو برادر از امامزادگان به نام‌هاى ابراهیم و محمد است که بنا به استناد اظهارات اهالی این روستا امامزادهٔ مذکور مدفن یکى از اولاد حضرت موسى ابن جعفر(ع)است.

امامزاده برکشلو از بزرگ ترین و مهم ترین زیارتگاه های مردم استان محسوب می شود و بنای آن مربوط به دوره زندیه و اوایل قاجار است.


مقبره این بنا مستطیل شکل است که با یک گنبد مرکزى مانند چهارطاقى‌هاى دورهٔ ساسانى، داراى چهار جرز قوس‌دار است که به وسیلهٔ گوشواره‌هایى به هشت ضلعى تبدیل شده است.


بنای امامزاده از دو بخش ایوان و هسته اصلی تشکیل شده که هسته اصلی را می توان به دو فضای مرکزی و غلام گردش پیرامونی تقسیم بندی کرد.


‌ نماى داخلى مقبره از نظر تقسیم‌بندى و ترکیبات معمارى ‌ چشمگیر و خوش‌ترکیب است که گنبد مدور آجرى آن با جرزهاى چهارگانه و رسمى‌بندى آجرى و قوس‌هاى یکنواخت سقف ساخته شده است.
 

نمای خارجی بنا دارای اطاق و آجر کاری خوبی است که رعایت تقارن با قرار دادن درب ورودی در مرکز و تقسیم بندی نما به وسیله طاق نماهای دارای قوس هلالی و با عرض کم میسر گشته است.

نمای شمالی که نمای اصلی بنا بشمار می آید شامل ایوان ورودی و دو مناره است که تازه ساخت و متعلق به دهه 70 است.

گنبد امامزاده به صورت دو پوسته با تناسبات و هندسه زیبا از دور خود نمایی می‌کند و لایه داخلی گنبد آجرکاری و با بندکشی است.

مصالح ساختمان مقبره از سنگ و آجر است که قسمت پایین آن تا ارتفاع یک مترى با سنگ رودخانه‌اى تقریباً منظم ساخته شده و بقیه با آجر است و قسمت بام که اینک آجر فرش شده قبلاً از خاک‌هاى دستى انباشته بود که روى گنبد را با شیروانى پوشش داده‌اند.


راه داخلى مقبره تا ارتفاع 1/5 مترى با کاشى‌هاى جدید آبى‌رنگ پوشش داده شده که این کاشى‌ها به جاى کاشى‌هاى هفت‌رنگ قدیمى نصب شده اند و جبههٔ خارجى نیز در بخش شرقى داراى دو نیم ستون تزئینى می باشد که مانند منارهٔ ‌مسجد ارومیه است و فواصل آن با خشت‌هاى سبز رنگ مربع کوچک به صورت پیچ تزئین شده است.


مقبره امامزادگان محمد و ابراهیم از مهمترین امامزاده های استان می باشد که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده وقدمت آن به دوره زندیه- قاجاریه می رسد.


این امامزاده در میان مردم منطقه از احترام و شهرت بسزایی برخوردار است بطوری که علاوه بر حضور زائران شیعی و سنی از مردم شهرها و روستاهای پیرامون نیز به منظور زیارت و برآورده شدن حاجات خود به این مکان معنوی مراجعه می کنند.


درهر ضلع از مقبره یک ورودی با قوس جناقی دیده می شود و در طرفین آن پنجره هایی با قوس هلالی وجود دارد مصالح به کار رفته در بنای مقبره از سنگ آزاره تا یک متر و آجر است نمای خارجی آن طاق نما و آجر کاری زیبایی دارد.

پایان پیام/
 

کد خبر 362649

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha