آغاز اجرای طرح «باشگاه سلامت روان و خانواده» در خراسان رضوی

خبرگزاری شبستان: کارشناس دفتر مشاوره بهزیستی خراسان رضوی گفت: اجرای آزمایشی طرح "باشگاه سلامت روان خانواده" در خراسان رضوی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، نرگس عظیمی، کارشناس دفتر مشاوره بهزیستی خراسان رضوی اظهار داشت: طرح باشگاه سلامت روان خانواده، توسط مراکز سلامت روان که در تمامی استان‌ها فعال هستند اجرا می‌شود.


وی افزود: هدف این طرح، ارتقای بهداشت روانی جامعه از طریق آموزش خانواده‌هاست که در مرحله‌ آزمایشی، اعضای 2 خانواده شامل پدر، مادر و فرزندان بزرگ‌سال تحت پوشش طرح در یکی از مراکز سلامت روان قرار می‌گیرند.


کارشناس دفتر مشاوره بهزیستی خراسان رضوی  گفت: در هر استان سه مرکز سلامت روان برای اجرای مرحله آزمایشی انتخاب شده‌اند.


عظیمی با بیان اینکه در مشهد 4 مرکز و در کل استان خراسان رضوی 33 مرکز سلامت روان فعالیت دارند، گفت: با در نظر گرفتن سه مرکز سلامت روان برای اجرای طرح در هر استان، در مجموع شش خانواده در کل استان مورد آموزش‌های طرح قرار می‌گیرند.


وی خاطر نشان کرد: این طرح برای خانواده‌ها هیچ هزینه‌ای در بر ندارد و کل هزینه اجرای طرح از سوی بهزیستی به مراکز مجری طرح پرداخت می‌شود.


عظیمی با بیان اینکه مراحل آماده‌سازی و مقدماتی طرح شامل سه کارگاه آموزشی پیاپی به صورت خوشه‌ای بوده است، گفت: کارشناسان 9 استان در مرحله‌ اول، آموزش‌های لازم برای اجرای این طرح را فراگرفتند و سپس به عنوان مربی، آموزش مراکز سلامت روان استان‌های مجاور را نیز عهده‌دار شدند که به این ترتیب، کارشناس خراسان رضوی، استان خراسان رضوی و کرمان را تحت پوشش آموزش‌ها قرار داد.


وی افزود: این طرح شامل نیازسنجی از محله، انتخاب خانواده و اجرای دوره‌های آموزشی است.


وی اظهار داشت: آموزش‌ها به بیشتر حوزه‌های سلامت روان وارد می‌شود و بر اساس نیاز محلات و خانواده‌های هدف، مهارت‌های زندگی، فرزندپروری، ارتباطات زناشویی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را به آنها آموزش خواهد داد.

 

عظیمی در پاسخ به اینکه چرا تعداد مراکز سلامت روان در مشهد کم است، گفت: تجربه نشان داده که در کلان‌شهرها، مراکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی، از استقبال و کارآیی بهتری برخوردار هستند و مراکز سلامت روان برای شهرستان‌ها، محلات حاشیه‌ای و روستاها، در نظر گرفته شده است.


وی گفت: هم‌اکنون در چندین روستا در خراسان رضوی این مراکز فعال شده‌اند و در صورت وجود تقاضا، مجوز فعالیت برای متقاضیان دارای شرایط در سایر روستاها نیز صادر می‌شود.


کارشناس دفتر مشاوره بهزیستی خراسان رضوی پیشگیری به روش آموزش را یک نیاز اصلی جوامع روستایی برشمرد و گفت: این آموزش‌ها باید فراگیر و مستمر باشد تا تأثیر خود را در جوامع کوچک‌تر نمایان سازد.


به گزارش روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی، کارشناس دفتر مشاوره بهزیستی خراسان رضوی با یادآوری اینکه دوره‌های آموزشی مراکز سلامت روان محلی، اول همین هفته، پایان یافته گفت: اجرای طرح هم‌اکنون آغاز شده و انتظار می‌رود تا پایان سال، نتایج طرح مشخص و به سازمان بهزیستی اعلام شود.


وی افزود: در صورت موفقیت‌آمیز بودن مرحله آزمایشی، این طرح به صورت سراسری و تحت عنوان باشگاه سلامت روان در کلیه شهرهای استان و با پوشش فراگیرتر به اجرا درمی‌آید.

پایان پیام/
 

کد خبر 363088

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha