دلیل انصراف ندادن مردم از یارانه ها/عدم اعتماد یا نیاز به یارانه

خبرگزاری شبستان: با پایان یافتن ثبت نام یارانه ها؛ دولت پس از مدتی مکث تعداد افراد انصراف دهنده را حدود بیست درصد اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبزگزاری شبستان، با پایان یافتن ثبت نام یارانه ها دولت پس از مدتی مکث تعداد افراد انصراف دهنده را حدود بیست درصد اعلام کرد نوبخت گفت که تنها نزدیک به دو میلیون و چهار صد هزار تن از گرفتن یارانه انصراف داده‌اند. در این بین دولت در پی پایان ‌نام‌نویسی، در راستای اجرای مرحله دوم، قیمت حامل‌های انرژی را تقریبا 75 درصد افزایش داد. در این میان عده ای از تندروها؛ زمان را برای شماتت دولت نوپا مناسب دیده اقدام به اظهار نظرهای مختلف کردند.
 

مردم ایران بارها نشان داده اند در صورتیکه نیاز باشد حاضرند برای همنوعانشان هرگونه گذشتی را انجام دهند اما این مسئله که انتظار داشته باشیم از یارانه بگذرند عملی بود که در دولت جدید باید با دقت بیشتر و برنامه ریزی بیشتری انجام می گرفت.
 

پس از انتشار اولین آمارها، واکنش ها به قدری قدرتمند بود که برخی در این میان مردم را عادت کرده به درآمدی باد آورده دیدند و برخی دولت را فاقد قدرت اعمال نظر دانستند و بعضی دیگر عدم مقبولیت دولت را مطرح کردند به هرحال نمی توان این مسئله را نادیده گرفت که یارانه ابتدا برای برنامه ریزی بیشتر توسط خود مردم به آنها داده شد تا درباره نحوه هزینه کردن سوبسیدی که پیش از آن دولت به حامل های سوخت می داد تصمیم بگیرند و مصرفشان را مدیریت کنند و مردم نیز مصارف را به گونه ای تنظیم کنند که حتی بتوانند پس اندازی هم داشته باشند.
 

البته درباره برخی از مردم این یارانه ها فقط برای قبوض هزینه می شد و به جایی نمی رسید که پس اندازی انجام شود و این افزایش نقدینگی که تورم را نیز با خود آورد باعث شد مردم به این درآمد ماهانه به عنوان تسکینی برای درد گرانی ناشی از هدفمندی نگریسته و غنی و فقیر خود را محق برای دریافت آن بدانند.
 

دلیل انصراف ندادن مردم از یارانه ها از نگاه کارشناسان: عدم اعتماد یا نیاز به یارانه

شمس‌اردکانی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ضمن بی‌اساس خواندن بی‌اعتمادی به دولت گفت: «مردم پول مفت را دوست دارند، وقتی از آنها سوال می‌شود که پول مفت می‌خواهید یا نه، می‌گویند می‌خواهیم. پس به اعتماد یا عدم اعتماد به دولت ربطی ندارد چون پول مفت از عسل هم شیرین‌تر است».

 

صادق زیباکلام نیز اعلام کرده است: «اگر دولت از محبوبیت بالایی برخوردار ‌بود و اگر کسر قابل‌توجهی از مردم برای آن وزن و اعتباری قائل می‌شدند در آن صورت میلیون‌ها نفر برای یارانه نباید ثبت‌نام می‌کردند».


عماد افروغ، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم در این باره اینگونه اظهار نظر می کند: بسیاری از عدم حمایت ها از دولت یازدهم به خاطر عمر چند ماهه آن است و نمی توان ایرادی به دولت گرفت. باید این مساله ریشه یابی شود و به گذشته برگشت و دید دلیل بی توجهی مردم به درخواست دولت برای انصراف از دریافت یارانه چیست. متاسفانه در هشت سال گذشته شاهد عدم صداقت، دروغ گفتن و فریب مردم توسط دولتمردان بودیم و برای جلب اعتماد دوباره مردم نیازمند صداقت دولتمردان جدید هستیم، هرچند وظیفه بسیار سنگینی است، یعنی باید هم برادری خودشان را ثابت کنند و هم نشان دهند انسان های قابل و لایقی برای انجام وظایف قانونی و محبت کردن به مردم هستند.


افروغ ادامه داد: دولتمردان کابینه یازدهم باید نشان دهند که رابطه خوبی با ابزارهای ماکیاولیستی ندارند. به اعتقاد من دولت آقای روحانی این قابلیت را دارد که صداقتش را به مردم ثابت کند. به اعتقاد من رو راست بودن با مردم کار سختی نیست و بکارگیری ابزارهای زور و فریب سخت تر از صداقت و محبت است. دولت اگر واقعیات را با مردم در میان بگذارد و برای حل مشکلات جامعه دست یاری به سوی آنان دراز کند، یقینا مردم نیز به کمکش خواهند آمد.
 

پایان پیام/

کد خبر 363104

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha