میانگین گفتگو در خانواده های ایرانی تنها 17 دقیقه در شبانه روز

خبرگزاری شبستان: یک استاددانشگاه با اشاره به نیازانسان به گفتگو درخانواده،گفت:طی تحقیقی که در شیراز صورت گرفته میانگین صحبت درخانواده های ایرانی طی 24 ساعت از شبانه روز 17 دقیقه است که این یک بحران اجتماعی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، محمد تقی چاووشی در آخرین روز از دوره "آفاق و اندیشه" (طرح توانمند سازی کادر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم) در کارگاه تخصصی " خانواده و نقش آن در تربیت" که در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی(عج) برگزار شد، اظهارداشت: انسان در جهان هستی دارای جایگاه و طبقه بندی خاصی است.

 

وی با اشاره به این که جهان هستی از 4 بخش تشکیل شده است، تصریح کرد: مواد، نباتات، حیوان و انسان 4 بخش تشکیل دهنده جهان هستی هستند که طبق توانایی هایی که دارند دسته بندی شده اند.

 

عقل و گفتار دو ویژگی برتری انسان است

چاووشی بیان داشت: جامدات بدلیل ثابت بودن در پایین ترین درجه هستند، نباتات علی رغم ثابت بودن به دلیل رشدی که دارند یک پله بالاتر هستند، در درجه بعدی حیوانات قرار دارند که غیراز توانایی رشد توانایی حرکت و غریضه راهم دارند، انسان ها نیز به دلیل داشتن توانایی تفکر و نطق علاوه بر بقیه توانایی ها در بالاترین درجه قرار دارند.

 

جامدات هم توانایی تربیت پذیری دارند

این استاد دانشگاه با بیان این که تمام موجودات جهان توانایی تربیت پذیری دارند، عنوان داشت: در دهه 70 دانشمندان ژاپنی دو ظرف آب را از یک چشمه برداشته و در طول مدتی همسان به یکی حرف های زیبا و به دیگری حرف های زشت و ناپسند دمیدند، در انتهای دوره در آزمایشگاه مشاهده کردند که آبی که حرف های زیبا در آن دمیده شده بود دارای کریستال های منظم وآب دیگر دارای کریستال های نا منظم می باشد، بنابراین نتیجه می گیریم حتی آب با این که در دسته ماده می باشد نیز تربیت پذیر است.

 

چاووشی در ادامه ضمن اشاره به نظریه "ابراهام مزلو" مبنی بر اینکه نیازهای آدمی در پنج طبقه قرار داده شده‌اند، ادامه داد: ابراهام مزلو طبقه بندی انسان ها را در تربیت، یک مسیر رشد از پایین به بالا می خواند و از درجات پایه به عنوان آدم های دون پایه و طبقات بالا را، انسان های کامل می داند.

 

اکثریت مردم فقط به تامین نیازهای اولیه اکتفا می کنند

وی با اشاره به این که اکثر مردم فقط به نیاز های زیستی اکتفا می کنند، ابراز داشت: بیشتر مردم تنها به فکر نیاز به مسکن، خوراک، پوشاک و غرایض که تا زمان ارضا شدن نسبت به این نیازها هستند و نیازهای زیستی تاثیر زیادی بر رفتار آن ها دارند.

 

چاووشی تاکید کرد: این دسته از آدم ها یک حرکت دورانی در همین مرحله دارند و ازاین نقطه بالاتر نمی روند، عمده فعالیت‌های این اشخاص احتمالا در این سطح بوده و بقیه نیازها انگیزش کمی ایجاد خواهد کرد.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به این که نیازهای امنیتی در درجه بعد قرار دارد، اذعان داشت: نیاز به رهایی از وحشت، تأمین جانی و عدم محرومیت از نیازهای اساسی است، به عبارت دیگر نیاز به حفاظت از خود در زمان حال و آینده را شامل می‌شود.

 

میانگین صحبت در خانواده های ایرانی در 24 ساعت 17 دقیقه است

چاووشی افزود: دسته بعد نیازهای اجتماعی یا احساس تعلق و محبت است، انسان موجودی اجتماعی است و هنگامی که نیازهای اجتماعی اوج می‌گیرد، آدمی برای روابط معنی‌دار با دیگران، سخت می‌کوشد.

 

این استاد دانشگاه افزود: به عنوان مثال نیاز به گفتگو در خانواده یکی از نیاز های اساسی انسان است، طی تحقیقی که در شیراز صورت گرفته میانگین صحبت در خانواده های ایرانی طی 24 ساعت از شبانه روز تنها 17 دقیقه می باشد که این یک بحران اجتماعی است.

 

وی چشم انتظاری را به عنوان نمونه دیگری از نیازهای اجتماعی خواند و ابراز داشت: چشم انتظاری در خانواده هایی که تربیت را بطور صحیح انجام داده اند مشاهده می کنیم و این یعنی در نبود یکدیگر احساس نگرانی و وابسته گی می کنیم.

 

چاووشی گفت: احترام قبل از هر چیز نسبت به خود است، بعد از آن قدر و منزلتی که توسط دیگران برای فرد حاصل می‌شود، اگر آدمیان نتوانند نیاز خود به احترام را از طریق رفتار سازنده برآورده کنند، در این حالت ممکن است فرد برای ارضای نیاز جلب توجه و مطرح شدن، به رفتار خرابکارانه یا نسنجیده متوسل شود.

 

وی آخرین و بالاترین مرحله یا قله این هرم را خودشکوفایی خواند و تصریح کرد: خود شکوفایی به معنای شکوفا کردن تمامی استعدادهای پنهان آدمی است، حال این استعدادها هر چه می‌خواهد باشد؛ همان طور که مزلو بیان می‌دارد "آنچه آنسان می‌تواند باشد، باید بشود".


پایان پیام/

کد خبر 364012

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha