گرامیداشت 2000 شهید و جانباز افغانستانی

خبرگزاری شبستان: غرفه یادمان 2000 شهید و جانباز مهاجر با هدف گرامیداشت شهدای افغانستانی 8 سال دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب امسال برپا شده است.

به گزارش خبرنگار شبستان، در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در طبقه دوم شبستان غرفه‌ای با نام یادمان 2000 شهید و جانباز مهاجر برپا شده است که به معرفی شهدای سرافراز افغانستانی 8 سال دفاع مقدس می‌پردازد.

 

در این غرفه در کنار عکس‌های شهدای افغانستانی، شمع و پلاک‌های نمادین به چشم می‌خورد. در برگه‌هایی که در کنار عکس شهدا قرار داده شده است. زندگینامه ، محل و  زمان شهادت و محل تدفین شهدا نوشته شده است.

 

در غرفه یادمان 2000 شهید و جانباز مهاجر، معرفی شهدا و جانبازان افغانستانی به صورت عکس و زندگی‌نامه و همچنین یک بروشور صورت می‌گیرد.

 

در میان عکس شهدا، عکس امان‌الله امینی، جانباز قطع نخاعی دفاع مقدس که در قید حیات است، به چشم می‌خورد.

 

عده‌ای از شهدای افغانستانی نیز در پاوه به دفاع از سرزمین ایران اسلامی پرداختند و با شهید چمران همرزم بودند.

 

شهید رجب غلامی، شهید سیدمحمود موسوی، شهید خان محمد احمدی، شهید عبدالرحیم جمشیدی، محمداحسان اسمعیلی، حسین بخش جعفری، عبدالحسین معنوی و محمدحسین معنوی از جمله شهدای افغانستانی هستند که در بروشور عرضه شده توسط غرفه مذکور به معرفی آنها پرداخته شده است.

 

مسئول غرفه یادمان 2000 شهید و جانباز مهاجر، محمد سرور رجایی است که مسئولیت خانه ادبیات افغانستان را نیز بر عهده دارد.

 

رجایی در رابطه با شهدای افغانستانی که در ایران به شهادت رسیده‌اند فعالیت می‌کند و در انتشارات راه با مدیرمسئولی وحید جلیلی به فعالیت می‌پردازد. وی مستندساز و شاعر است که به تازگی در رابطه با شهدای ایرانی که در افغانستان به شهادت رسیدند فیلمی ساخته و به معرفی شهید محمدرضا سعیدی پرداخته است.

 

بسیاری از شهدای افغانستانی در دوران 8 سال دفاع مقدس در ایران در بهشت زهرا، قم و خراسان به خاک سپرده شده‌اند.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 364257

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha