ضرورت ارایه الگویی مناسب از مسجد در جامعه معاصر

خبرگزاری شبستان: رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به اینکه اقدامات نابجا موجب خرابی مسجد می‌شود، گفت: امروز محوریت معماری اسلامی در ساختمان‌هایی که با کارکرد مسجد ساخته می‌شوند، دیده نمی شود.

حجت‌الاسلام محمدصادق یوسفی ‌مقدم، رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم در رابطه با لزوم ارایه الگو یی مناسب از مسجد در عصر معاصر به خبرنگار حوزه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان گفت: معارف اسلامی از نظر ساختاری پیوند منظومه‌ای با یکدیگر دارند به این معنا که عقاید، معارف اقتصادی و عملی به یکدیگر پیوسته هستند و زیربنای همه آنها بحث توحید است.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از اقسام توحید، توحید عبادی است، بیان کرد: عمده تاکیدات قرآن کریم تحقق توحید عبادی در جامعه بشری است و مکان تحقق توحید عبادی، مسجد است یعنی اگر جامعه ما می‌خواهد جامعه توحیدی داشته باشد تنها مکان تبیین جامعه توحیدی  مساجد هستند.

  

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم تصریح کرد: تمام فعالیت‌های مسلمانان در صدر اسلام در پایگاه مسجد صورت می گرفته و همه امور اقتصادی سیاسی و اجتماعی در مسجد شکل می‌گرفته است. این بیانگر این نکته است که جامعه توحیدی باید رنگ خدایی داشته باشد و نقش‌آفرینی مسجد در چنین جامعه ای مهم است.

 

وی خاطرنشان کرد: بحث ثروت‌اندوزی و تکاثر و دیگر موارد مهم جامعه در مسجد برای مردم تبیین و هشدار هایی در این زمینه به مردم داده می‌شود زیرا که مساجد بهترین مکان برای تبیین این ویژگی ها به شمار می آمدند و همه اقشار، گروه ها و طبقه ها در مسجد حضور یکسان دارند.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در عصر ما هم امام خمینی (ره) به تأسی از پیامبر(ص) در مسجد فعالیت سیاسی داشتند و مقام معظم رهبری نیز همواره بر نقش مهم مسجد تاکید و اکثر دیدارهایشان در مسجد بوده است. این نشانگر نقش ویژه مسجد در جامعه معاصر دارد اما برخی از کارکردهای مسجد در حال حاضر به فراموشی سپرده شده است که لازم است  الگوی اسلامی مناسبی از مسجد ارایه شود تا جایگاه مسجد را به جایگاه واقعی خویش برگردانیم.

 

وی با تاکید بر آسیب‌شناسی در مورد فراموش کردن کارکرد اصلی مسجد بیان کرد: با ریشه یابی این آسیب باید دید که این آسیب و ضعف به کجا برمی گردد.

 

حجت الاسلام یوسفی مقدم گفت: امروز محوریت معماری اسلامی- ایرانی در ساختمان‌هایی که با کارکرد مسجد ساخته می‌شوند، دیده نمی شود و در برخی مواقع دیده می شود که اعضای هیئت امنا و ارکان آن مسجد هر‌گونه که مایل باشند، برای مسجد تصمیم‌گیری می کنند و این خود آسیبی بزرگ است که موجب کمرنگ شدن حضور مردم در مسجد می شود در حالی که ارکان مسجد باید زمینه ساز حضور گسترده مردم در مسجد شوند.

 

حجت‌الاسلام یوسفی‌مقدم با تاکید بر اینکه امروز باید در مورد مساجد چند اقدام در دستور کار باشد، خاطرنشان کرد: در جامعه معاصر به خاطر کثرت جمعیت و پیشرفت علم نیازها و خواسته ها از مسجد تحت تأثیر تکنولوژی است هرچند ویژگی‌ها و فرهنگ گذشته باید در مساجد حاکم باشد اما با توجه به کارکرد گذشته مسجد باید همراه با علم روز پیشرفت داشته باشد و مجهز به امکانات روز باشد.

 

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: باید آسیب‌شناسی از وضعیت مساجد در بخش های مسئولان، هیئت‌ امنا، تعامل با ائمه جماعات صورت گیرد. خراب کردن مسجد به این معنا نیست که با بیل و کلنگ مسجد را تخریب کنیم. گاهی اوقات اقدامات نابجای ما موجب خرابی مسجد می‌شود و مهم‌ترین خرابی برای مسجد این است حضور بندگان صالح خدا در مسجد خالی یا کمرنگ باشد.

 

وی با تاکید بر تهیه نقشه ای جامع برای مساجد در دوران معاصر خاطرنشان کرد: مسجد تنها مکانی برای پیگیری اقامه نماز و عبادت نیست مسجد باید سنگر بزرگ اصلاح امور جامعه باشد.

 

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم ادامه داد: امروز باید اولین مکانی که در یک دانشگاه و وزارتخانه و نهاد جلوه‌گری می‌کند، مسجد آن سازمان و نهاد باشد و در تشکیلات اداری باید محوریت مسجد مورد توجه باشد، همان‌گونه که پیامبر(ص) مسجد را حلقه وصل بین مجتمع اسلامی و خداوند قرار دادند امروز هم باید الگویی از مسجد در جامعه معاصر ارایه شود. اگر مسجد محور فعالیت‌ها باشد به طور قطع تحولات اساسی با  محوریت مسجد در جامعه صورت می گیرد و مسجد جایگاه خود را در جامعه پیدا می‌کند.

 

پایان پیام/ 
 

کد خبر 364473

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha