باید پرسید چرا مداحان از موسیقی پاپ الهام می گیرند!؟

خبرگزاری شبستان: یک کارشناس موسیقی در مراسم رونمایی از کتاب «شعر و موسیقی در نوحه های طهران قدیم» گفت: مداحان بیشتر از موسیقی پاپ الهام می گیرند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، مراسم رونمایی و نقد و بررسی کتاب «شعر و موسیقی در نوحه های طهران قدیم» با حضور علی اکبر اشعری، مهدی امین فروغی نویسنده کتاب و رضا مهدوی ظهر امروز سه شنبه 16 اردیبهشت ماه درسرای اصلی اهل قلم برگزارشد.

 

در این مراسم امین فروغی درباره کتاب «شعر و موسیقی در نوحه های طهران قدیم» عنوان کرد: یکی از راهکارهایی که می توان به فرهنگ، رسوم، احوالات هر قوم پی ببریم این است به مطالعه درباره رسم ادبی، فرهنگی و هنری آنان بپردازیم. متاسفانه در کشور ما به موسیقی مذهبی به صورت علمی پرداخته نشده است. در ایران شیعی و اسلامی موسیقی مذهبی به صورت اذان، مناجات، نوحه خوانی و روضه خوانی خود را نشان داده است.


نویسنده این کتاب اظهار کرد: مجموعه ای که تحت عنوان شعر و موسیقی در نوحه های طهران قدیم است قسمت اعظم آن به دلیل ثبت و ضبط نشدن از میان رفته و آثار باقی مانده بازنویسی، نت نویسی و اصلاح شده تا قابل مطالعه برای کسانی باشد که می خواهند در عرصه موسیقی مذهبی ایران به مطالعه بپردازند.


گروگان ناشر کتاب «شعر و موسیقی در نوحه های طهران قدیم» نیز با تاکید بر این که فراموش می کنیم که اصل و ارزش یک کتاب به اعتبار نویسنده ای است که آن را خلق کرده است، عنوان کرد: نویسنده 8 تا 10 سال زحمت کشید تا توانست افرادی که در تهران آخر عمر خود را می گذراندند یا قادر به سخن گفتن نبودند را به زحمت پیدا کند و با تلاش بسیاری آن ها را وارد به صحبت و خواندن آواها کند. گاهی هنگامی که نوحه را به اشخاص می داد به دلیل کهولت سن از سوی فرد، آوای مورد نظر به سختی خوانده می شد.

 

وی درباره خصوصیات فردی فروغی اظهار کرد: فروغی به دلیل آشنایی با شعر، فرهنگ عاشورایی، مقاتل امام حسین (ع)، زبان عربی، آهنگسازی و نوحه توانستند چنین مجموعه ای را گردآوری کنند.


رضا مهدوی هم در این نشست با تاکید بر این که عرصه موسیقی مذهبی در دنیا یک حوزه بزرگ است و در میان هنرها از موسیقی مذهبی نه تنها به عنوان یک ابزار بلکه به عنوان یک معنویت استفاده می شود، گفت: مذهب و موسیقی در طول تاریخ به هم خدمات بیشماری کردند. این کتاب در دو بخش مجزا و نزدیک به هم به رشته تحریر درآمده است که در 28 صفحه اول به صورت تئوریک خاطره ها و مطالبی را به صورت مستند و مرجع نقل کرده اند و در ادامه این اثر به توضیح هفت دستگاه و پنج آوای ایران به صورت گزیده گویی پرداخته است.


وی با بیان این پرسش که چرا در حوزه نوحه خلا شنیداری وجود دارد، گفت: باید پرسید که چرا امروز مداحان ما از موسیقی پاپ الهام می گیرند؟ امروز متاسفانه ریتم بر مفاهیم، مصراع ها و ادبیات غالب شده و مداحان بیشتر به سمت این موضوع می روند که فقط اشک مردم را دربیاورند و از موسیقی دور شدند. در روضه خوانی کشش ها، مثنوی ها، زبان حال و متنی که روایت می شود مهم است اما در نقالی موسیقی جان مایه تمامیت عرضه شنیداری مذهبی ماست.

 

مهدوی با بیان این که متاسفانه امروزه به دلیل نداشتن متریال بومی بحث تقلید از موسیقی های غربی در حوزه مداحی بسیار بالاست، عنوان کرد: امروز این کتاب سرفصل جدیدی برای دانشگاه ها و هنرستان های موسیقی ایجاد می کند و امیدواریم مراکزی که متولی فرهنگ هستند از این نمونه های ثبت و ضبط شده حمایت کنند.

 

پایان پیام/

 

 

 

کد خبر 365443

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha