منتقد باید نسبت به روانشناسی رشد آگاه باشد

خبرگزاری شبستان: حافظی گفت: یک منتقد ادبیات کودک و نوجوان علاوه بر منظرزیبا شناختی باید اثر را از نظر مباحث رواشناختی و تاثیری که می تواند در شرایط رشد در مخاطب ایجاد کند، مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.<BR>

به گزارش خبرگزاری شبستان، علیرضا حافظی، منتقد و پژوهشگر ادبی که با موضوع مخاطب کودک و نسبت آن با نقد ادبی در محل سرای اهل قلم کودک ونوجوان سخن می گفت، با بیان این مطلب تصریح کرد: خوشبختانه آثاری که تا به امروز در زمینه نقد ادبی منتشر شده است واجد این ویژگی بوده است، اما با وجود این منتنقدان ادبی ما نیازمند آموزش اند.


این منتقد ادبی تاکید کرد: بسیاری از مطالبی که در نشریات تحت عنوان «نقد ادبی» منتشر می شود، از شاکله واحدی برخوردار است. اغلب منتقدان نقد خود را با یک سری مباحث تئوریک و بعضا نفس گیر شروع می کنند و پس از بسط کامل آن چند سطری هم درباره اثر می نویسند. گویی که منتقد قصد آموزش مخاطب خود را دارد.‌ در حالی که اگر ما مخاطب را محور اصلی اثر بدانیم باید وضع به گونه دیگری باشد.
 

این عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت: منتقد ادبی ما خود نیاز به آموزش متدولوژی نقد نویسی ادبی دارد. چون مخاطبان نقد ادبی در درجه اول نویسندگان آثار ادبی کودک و نوجوان و بعد کسانی مثل مربیان و بالاخره والدین هستند.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 365634

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha