وجود قریب به یکصد امامزاده دارای شجره نامه در استان کرمان

خبرگزاری شبستان: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان اعلام کرد: 99 امامزاده دارای شجره نامه در استان کرمان و تعداد 51 بقعه متبرکه شاخص وجود دارد که 25 بقعه ملی و کشوری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام محمد قاسمی زاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، صبح امروز(17اردیبهشت) در بازدید استاندار از این دستگاه، با بیان اینکه اوقاف استان کرمان درخشش خوبی در تحقق اهداف و پیشرفت ها داشته و در سال های 90 و 91 به عنوان استان برتر کشور در حوزه وقف انتخاب شده است، گفت: در سال 84 مجموع اسناد اجاره ما کمتر از یک هزار و 500 مورد بود اما در سال 92 کار 10 هزار سند اجاره در اداره کل اوقاف استان کرمان انجام شده است.


وی به سامانه جامع موقوفات استان و وجود همه اطلاعات موقوفات استان در آن نیز اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر پنج هزار و 794 موقوفه در استان وجود دارد که از این تعداد موقوفه 2 هزار و 339 مسجد، 184 حسینیه، 90 تکیه، 2 زینبیه و ... است که در چهار هزار و 765 مورد اوقاف متولی بوده و 997 موقوفه غیرمتصرفی است.


مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان کرمان خاطرنشان کرد: اطلاعات مساجد استان از سال 85 تاکنون وارد سامانه شده و به محض بارگذاری آمار کل مساجد استان را در این بانک اطلاعاتی خواهیم داشت.

 

این مسئول با اشاره به اینکه 32 موقوفه نیز با مشارکت اوقاف و شخص حقیقی اداره می شود؛ گفت: اجرای صحیح نیات واقفین براساس این سامانه انجام می شود و همه موقوفات کشور از طریق سازمان اوقاف به صورت آنلاین رصد و ادارات شهرستان ها توسط اداره کل از این طریق رصد می شوند.

 

وی با بیان اینکه 99 امامزاده دارای شجره نامه در استان کرمان وتعداد 51 بقعه متبرکه شاخص است که 25 بقعه ملی و کشوری است؛ گفت: در سطح استان چهار هزار و 976 سند موقوفه متصرفی و 998 غیرمتصرفی وجود دارد و در حال حاضر 8146 سند منقضی شده و 14 هزار و 196 سند باقی مانده که در دستور کار امسال قرار دارد.

 

حجت الاسلام قاسمی زاده با افزودن اینکه در سال 92 بیش از 22 هزار متر مربع فضا به موقوفات استان اضافه شده و در سال 89 تعداد 22 مسجد و خانه عالم در جنوب استان احداث کرده ایم؛ گفت: سه مسجد جامع در شهرستان های فهرج، ریگان و نرماشیر احداث شده و سه مورد از 10 پروژه سرمایه گذاری سال گذشته به بهره برداری رسیده است.

 

وی افزود: در سال جاری نیز 10 پروژه در دستور کار اداره کل اوقاف استان قرار دارد که ارزش افزوده تقریبی این پروژه ها 2 هزار و 150 میلیارد ریال است و با همکاری بخش خصوصی و فروش اوراق مشارکت اجرا خواهند شد.

 

حجت الاسلام قاسمی زاده در خصوص برنامه های فرهنگی گسترده ای که در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان انجام می شود؛ نتیجه این فعالیت ها را باعث شناخت مردم از اوقاف و اعتماد به این سازمان دانست که باعث شده تا در سال گذشته 151 مورد وقف جدید در استان انجام شود.

 

وی با اشاره به اینکه در ایام نوروز امسال 25 مورد وقف در طرح آرامش بهاری ثبت شده است و یک میلیون و 800 هزار نفر مسافر، زائر و مجاور در ایام نوروز در بقاع متبرکه سراسر استان حضور یافته اند؛ گفت: سهمیه اوقاف کرمان در طرح تربیت حافظان قرآن کریم سال گذشته 11 هزار نفر بود که 12 هزار نفر ثبت نام کردند که از این تعداد 8 هزار نفر در آزمون شرکت و گواهی نامه دریافت کرده اند.


این مسئول با اشاره به تغییر چارت سازمانی اوقاف در سال 91 که بر اساس آن 11 اداره و چهار دفتر نمایندگی در سطح استان کرمان فعالیت می کند؛ گفت: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان 145 نفر نیروی انسانی دارد که با توجه به نیاز اداره، احتیاج به مجوز برای تبدیل وضعیت همکاران داریم.
  

پایان پیام/

کد خبر 365758

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha